|
|
(14 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) |
Regel 1: |
Regel 1: |
| {{kopweg}} | | {{kopweg}} |
| {{9xG1}} | | {{9xG1}} |
| + | |
| | | |
| <div class="row"> | | <div class="row"> |
− | <div class="small-2 columns"> | + | <div class="small-6 large-offset-2 columns"> |
− | {{Wit}}
| |
− | </div>
| |
− | <div class="row">
| |
− | <div class="small-6 columns">
| |
| | | |
− | <h3>'''Waar je ''bereid'' bent om te sterven'''</h3> | + | <h3>'''Les: Waar je ''bereid'' bent om te sterven'''</h3> |
| <br> | | <br> |
− | <h4>'''Zorgvuldige structuur en thema’s'''</h4>
| + | De activiteiten waar deze les uit bestaat zijn via de gekleurde knoppen rechtsboven toegankelijk. |
− | Deze les komt uit de lessenserie 9 x Grunberg en biedt docenten een houvast om deelnemers betekenisvolrijk literatuuronderwijs
| |
− | te geven door de eigen ervaring en creativiteit van de deelnemer een hoofdrol te geven.<br>
| |
− | Een belangrijk aspect van literaire ontwikkeling is vaardigheid in communicatie, zowel verbaal als
| |
− | non-verbaal. Communiceren en lezen is spelen, om Shakespeare te citeren: ‘All the world’s a stage,
| |
− | and all the men and women merely players.’<br>
| |
− | Als docent staat het u vrij te variëren binnen de structuur.
| |
− | De structuur van de les blijft, de inhoud past zich aan.
| |
| <br> | | <br> |
| <br> | | <br> |
− | <h4>'''De structuur van lessen uit de lessenserie 9 x Grunberg'''</h4>
| + | {{9xGstart}} |
− | De lessen doorlopen een cyclus die consequent de volgende stappen omvat:
| + | </div> |
− | '''Voorbereiden'''<br>
| + | </div> |
− | • Positionering/ruimte indeling; <br>
| + | {{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=Lees|Serie=9xGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}} |
− | • Introductie: wat gaat er gebeuren en het thema<br>
| |
− | '''Opmaat'''<br>
| |
− | • Energieke dynamiek; <br>
| |
− | • Fysieke dynamiek passend bij het onderwerp;<br>
| |
− | '''Eigen ervaring deel I'''<br>
| |
− | • Vertellen;<br>
| |
− | • Lijstje maken en kiezen;<br>
| |
− | • Twee aan twee (vertellen, gericht luisteren en gericht vragen stellen);<br>
| |
− | • Tekst in klad schrijven;<br>
| |
− | • Eigen Ervaring Vertellen: Introductie Eigen Ervaring
| |
− | • Lijstje maken en kiezen.
| |
− | • Twee aan twee (vertellen, gericht luisteren en gericht drie vragen stellen)
| |
− | • Tekst schrijven of opschrijven voor de leerling
| |
− | • Vragen stellen (voorlezen van de tekst/actief luisteren)
| |
− | • Kennis overdragen
| |
− | • Integreren van ervaring, bestaande kennis en nieuwe kennis
| |
− | • Praktijkopdracht
| |
− | • Beeld maken, dichten of muziek (optioneel)
| |
− | • Boekje (optioneel)
| |
− | | |
| | | |
− | | + | [[Categorie:Sjabloon]] |
− | <br>
| |
− | Elke les heeft een thema en is zorgvuldig opgebouwd. De thema’s zijn zo gekozen dat deelnemers in elke les steeds iets meer van zichzelf laten zien. Werken de deelnemers in de eerste les rond het thema Fruit, in latere thema’s als Familie, Vriendschap en Gezien worden, laten ze steeds iets meer van zichzelf zien. Hoe verder je komt in de lessen, hoe meer introspectie. Uiteindelijk werken de serie lessen toe naar het thema grenzen. Veel deelnemers hebben daar moeite mee. Waar ligt mijn grens? Wat wil ik laten zien aan mijn mededeelnemers? Die vragen stellen ze zichzelf in elke les, omdat ze steeds kiezen wat ze willen presenteren. Uiteindelijk werken deelnemers toe naar een presentatie waarin ze zichzelf echt laten zien en bewust hebben gekozen voor wat ze laten zien. De geleidelijkheid is van belang voor de ontwikkeling van de deelnemers.
| |
− | <br>
| |
− | <br>
| |
− | <h4>De structuur van de 12 lessen van de lessenserie Beter Verwoorden – Laat Je Zien</h4>
| |
− | '''Voorbereiden'''<br>
| |
− | '''Opmaat'''<br>
| |
− | • Energieke dynamiek; <br>
| |
− | • Fysieke dynamiek passend bij het onderwerp;<br>
| |
− | '''Eigen ervaring deel I'''<br>
| |
− | • Vertellen;<br>
| |
− | • Lijstje maken en kiezen;<br>
| |
− | • Twee aan twee (vertellen, gericht luisteren en gericht vragen stellen);<br>
| |
− | • Tekst in klad schrijven;<br>
| |
− | '''Verdiepen'''<br>
| |
− | • Dichten en muziek;<br>
| |
− | • Toneel;<br>
| |
− | '''Presenteren'''<br>
| |
− | • Presenteren (verhaal voorlezen a.d.h.v. beeld, verhaal op muziek, verhaal als toneel);<br>
| |
− | '''Eigen ervaring deel II'''<br>
| |
− | • Tussentijds voorlezen in tweetallen;<br>
| |
− | • Tekst in net schrijven;<br>
| |
− | • Beeld maken;<br>
| |
− | • Boekje.<br>
| |
− | <br>
| |
− | Tot aan de tekst in het klad schrijven zijn de stappen allemaal gericht om de eigen ervaring die de deelnemer gaat vertellen te verrijken. Er zijn vier stappen die niet van elkaar gescheiden kunnen worden: vertelkring, lijstje maken en kiezen, twee aan twee vertellen en tekst in het klad schrijven. Na de tekst in het klad kan gevarieerd worden in de structuur. De variatie die je aanbrengt zal afhankelijk zijn van de presentatievorm die je toepasselijk vindt voor je deelnemers.
| |
− | | |
− | | |
− | {{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=Lees|Serie=9xGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}}
| |