Gelukszoekers O: verschil tussen versies
(8 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 3: | Regel 3: | ||
<div class="row"> | <div class="row"> | ||
− | <div class="small-2 | + | <div class="small-6 large-offset-2 columns"> |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
<h3>'''Opmaat'''</h3> | <h3>'''Opmaat'''</h3> | ||
− | <h4>'''Waar ''gelukszoekers'' jou zoeken'''</h4> | + | <h4>'''Les - Waar ''gelukszoekers'' jou zoeken'''</h4> |
+ | |||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
+ | <h5>'''Ruimte en materiaal'''</h5> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clipboards gebruikt. | ||
<br> | <br> | ||
− | |||
− | |||
<br> | <br> | ||
+ | Bij de eerste les start de docent met het uitleggen van de opbouw van de les(sen). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten. Neem deze kort door. | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
<br> | <br> | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
+ | <h4>'''Energieke oefening'''</h4> | ||
+ | <h5>'''''Test je kracht'''''</h5> | ||
+ | <h5>Duur: ± 5 minuten - Hele groep</h5> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | Iedereen staat in de kring. De docent doet de bewegingen voor en de deelnemers doen hem na. Tik op je linker- en rechterschouder, armen, rug, billen, benen, hoofd en gezicht en uiteindelijk aan je eigen haar. De begeleider overtuigt dat deze massage prettig is voor het lichaam. De deelnemers schatten tijdens de oefening zelf in welke spierkracht zij willen gebruiken. | ||
<br> | <br> | ||
− | |||
− | |||
<br> | <br> | ||
+ | ''Effect van de oefening: ervaren wat prettig voelt, waar je ontspannen van wordt en wat spanning geeft. Ook wordt bewustzijn vergroot en waarnemen aangescherpt.'' | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
− | <h4>''' | + | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> |
− | <h5> | + | <h4>'''Activiteit passend bij het thema'''</h4> |
− | '''''Ken je grens | + | <h5>'''''Ken je grens I'''''</h5> |
− | De docent doet deze dynamiek voor met een deelnemer. Zij gaan tegenover elkaar | + | <h5>Duur: ± 10 minuten - Hele groep</h5> |
− | zitten en de deelnemer raakt de docent aan op het gezicht en hoofd. De docent geeft | + | <div class="mw-collapsible-content"> |
− | aan door middel van een duimgebaar hoe de aanraking ervaren wordt. De drie | + | De docent doet deze dynamiek eerst voor met een deelnemer. Zij gaan tegenover elkaar zitten en de deelnemer raakt de docent aan op het gezicht en hoofd. De docent geeft aan door middel van een duimgebaar hoe de aanraking ervaren wordt. De drie duimgebaren zijn: duim omhoog is fijn, duim naar beneden is niet fijn en duim horizontaal is ertussenin. Het gezicht is een kwetsbaar onderdeel van de mens en daardoor kan je het goed gebruiken om fysieke grenzen te ervaren. Als het te ingewikkeld is vanwege vertrouwen en kwetsbaarheid in de groep, kies dan voor de oefening ‘Ken je grens II’. |
− | |||
− | ertussenin. | ||
− | Het gezicht is een kwetsbaar onderdeel van de mens en | ||
− | fysieke grenzen ervaren. Als het te ingewikkeld is vanwege vertrouwen en | ||
− | kwetsbaarheid in de groep kies dan voor de oefening | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | '' | + | ''Effect van de activiteit: het oefenen van vertrouwen hebben, dat voelen en zich kunnen inleven in de ander.'' |
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
+ | <h4>'''Alternatieve activiteit passend bij het thema'''</h4> | ||
+ | <h5>'''''Ken je grens II'''''</h5> | ||
+ | <h5>Duur: ± 10 minuten - Hele groep</h5> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
<br> | <br> | ||
− | + | Deelnemers worden in tweetallen ingedeeld en gaan in twee rechte lijnen – met een zo groot mogelijke afstand ertussen – tegenover elkaar staan. De nummers twee blijven staan, terwijl de nummers een langzaam op hen aflopen totdat ze zo dicht voor hen staan dat de neuzen van de schoen elkaar raken, wat de nummers twee zonder morren moeten ondergaan. Daarna keren de nummers een terug naar hun beginplek. Ze lopen opnieuw op de nummers twee af, maar nu mogen die wél aangeven wanneer de nummers een moeten stoppen en blijven staan. Dit geven ze aan met een handgebaar als stopteken. Terwijl de deelnemers tijdens de oefening dan stilstaan, richt de docent zich op hen met: ‘Let op je lichaam en hoe je je voelt.’ Hierna wisselen de duo’s en lopen de nummers twee op de ander af. | |
− | |||
− | |||
− | Deelnemers worden in tweetallen | ||
− | twee rechte lijnen | ||
− | staan. | ||
− | De nummers | ||
− | |||
− | |||
− | de nummers | ||
− | moeten stoppen en blijven staan. Dit geven ze aan met een handgebaar | ||
− | Terwijl de deelnemers de | ||
− | docent hen | ||
− | lopen de nummers | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | '' | + | ''Effect van de oefening: het oefenen van vertrouwen hebben, dat voelen en zich kunnen inleven in de ander.'' |
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
− | + | Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik. | |
− | Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met het drieluik. | + | |
− | < | + | </div> |
− | {{#set: Theorie= | + | </div> |
+ | {{#set: Theorie=|Module=Lees|Serie=9XGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}} | ||
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Gelukszoekers Les 8]] | [[Categorie:Bij Negen X Grunberg Gelukszoekers Les 8]] | ||
+ | [[Categorie:Sjabloon]] |
Huidige versie van 30 okt 2020 om 19:36
Opmaat
Les - Waar gelukszoekers jou zoeken
Ruimte en materiaal
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clipboards gebruikt.
Bij de eerste les start de docent met het uitleggen van de opbouw van de les(sen). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten. Neem deze kort door.
Energieke oefening
Test je kracht
Duur: ± 5 minuten - Hele groep
Iedereen staat in de kring. De docent doet de bewegingen voor en de deelnemers doen hem na. Tik op je linker- en rechterschouder, armen, rug, billen, benen, hoofd en gezicht en uiteindelijk aan je eigen haar. De begeleider overtuigt dat deze massage prettig is voor het lichaam. De deelnemers schatten tijdens de oefening zelf in welke spierkracht zij willen gebruiken.
Effect van de oefening: ervaren wat prettig voelt, waar je ontspannen van wordt en wat spanning geeft. Ook wordt bewustzijn vergroot en waarnemen aangescherpt.
Activiteit passend bij het thema
Ken je grens I
Duur: ± 10 minuten - Hele groep
De docent doet deze dynamiek eerst voor met een deelnemer. Zij gaan tegenover elkaar zitten en de deelnemer raakt de docent aan op het gezicht en hoofd. De docent geeft aan door middel van een duimgebaar hoe de aanraking ervaren wordt. De drie duimgebaren zijn: duim omhoog is fijn, duim naar beneden is niet fijn en duim horizontaal is ertussenin. Het gezicht is een kwetsbaar onderdeel van de mens en daardoor kan je het goed gebruiken om fysieke grenzen te ervaren. Als het te ingewikkeld is vanwege vertrouwen en kwetsbaarheid in de groep, kies dan voor de oefening ‘Ken je grens II’.
Effect van de activiteit: het oefenen van vertrouwen hebben, dat voelen en zich kunnen inleven in de ander.
Alternatieve activiteit passend bij het thema
Ken je grens II
Duur: ± 10 minuten - Hele groep
Deelnemers worden in tweetallen ingedeeld en gaan in twee rechte lijnen – met een zo groot mogelijke afstand ertussen – tegenover elkaar staan. De nummers twee blijven staan, terwijl de nummers een langzaam op hen aflopen totdat ze zo dicht voor hen staan dat de neuzen van de schoen elkaar raken, wat de nummers twee zonder morren moeten ondergaan. Daarna keren de nummers een terug naar hun beginplek. Ze lopen opnieuw op de nummers twee af, maar nu mogen die wél aangeven wanneer de nummers een moeten stoppen en blijven staan. Dit geven ze aan met een handgebaar als stopteken. Terwijl de deelnemers tijdens de oefening dan stilstaan, richt de docent zich op hen met: ‘Let op je lichaam en hoe je je voelt.’ Hierna wisselen de duo’s en lopen de nummers twee op de ander af.
Effect van de oefening: het oefenen van vertrouwen hebben, dat voelen en zich kunnen inleven in de ander.
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik.