Lezen T: verschil tussen versies

 
(5 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 
{{kopweg}}
 
{{kopweg}}
 
{{Drieluik Tanga}}<br>
 
{{Drieluik Tanga}}<br>
 
  
 
<div class="row">
 
<div class="row">
<div class="small-3 columns">
+
<div class="small-6 large-offset-3 columns">
{{Wit}}
 
</div>
 
<div class="row">
 
<div class="small-6 columns">
 
  
 
<h3>'''Lezen'''</h3>
 
<h3>'''Lezen'''</h3>
<h4>'''Waar mensen verwachten dat je in ''tangaslip'' de deur opendoet'''</h4>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h5>Duur thuis ± week< / individueel</h5>
+
<h5>Duur: ± 1 week thuis - Individueel</h5> 
 +
De docent introduceert een boek van de schrijver 
 +
        <div class="mw-collapsible-content">
 +
wiens column of fragment een rol heeft gespeeld in de eigen ervaring. Het kan ook dat er nu juist gekozen wordt voor een boek van een andere schrijver zolang het aansluit bij het onderwerp van de eigen ervaring. In deze les is gekozen voor: [https://www.bol.com/nl/f/onze-oom/9200000079757064/ Onze Oom] (Uitgeverij Lebowski, 2008), Amsterdam.
 
<br>
 
<br>
De docent introduceert een boek van de schrijver wiens column of fragment een rol heeft gespeeld in de eigen ervaring. Het kan ook dat er nu juist gekozen wordt voor een boek van een andere schrijver zolang het aansluit bij het onderwerp van de eigen ervaring. In deze les is keuze gemaakt voor:
 
Arnon Grunberg, [https://www.bol.com/nl/f/onze-oom/9200000079757064/ Onze Oom] (2008) Uitgeverij Lebowski, Amsterdam
 
 
<br>
 
<br>
 +
De deelnemers lezen het fragment, hoofdstuk of boek dat de docent voorstelt. Gekozen kan worden voor:
 +
* Een fragment dat aansluit bij het thema;
 +
* Een roman uit het oeuvre van de schrijver dat aansluit bij het thema;
 +
* Een interview met de schrijver;
 +
* Een roman of fragment van een andere schrijver dat aansluit bij het thema.
 
<br>
 
<br>
De deelnemers lezen het fragment, een hoofdstuk of een heel boek dat de docent aanbiedt/ voorstelt.
+
De keuze is afhankelijk van het niveau van de deelnemers. Het lezen is een voorbereidende opdracht en kan thuis worden gedaan. Als de docent twijfelt of de deelnemers zich hebben voorbereid, dan kan er een fragment in een bepaalde tijd worden gelezen in de les. Dat zorgt ervoor dat alle deelnemers hetzelfde uitgangspunt hebben voor het vervolg van de les.
Gekozen kan worden voor:
 
* een fragment dat aansluit bij het thema,
 
* een roman uit het oeuvre van de schrijver dat aansluit bij het thema,
 
* een interview met de schrijver,
 
* een roman of fragment van een andere schrijver dat aansluit bij het thema.
 
 
<br>
 
<br>
De keuze is afhankelijk van het niveau van de deelnemers. Het lezen is een voorbereidende opdracht en kan thuis worden gedaan. Als de docent twijfelt of er dan ook echt wordt voorbereid kan er een fragment in een bepaalde tijd worden gelezen in de les. Dit laatste om te zorgen dat alle leerlingen hetzelfde uitgangspunt hebben voor het vervolg van de les.<br>
 
 
<br>
 
<br>
Het thema van deze les is naast de focus op het werk van de schrijver een kennismaking of uitwerking van de stijlvorm, '''de tijdlijn'''. Afhankelijk van het niveau van de deelnemers en de nadruk die de docent wil aanbrengen kiest de docent wat hij de deelnemers aanbiedt en waar ze mee aan de slag gaan.
+
Het thema van deze les is - naast de focus op het werk van de schrijver - een kennismaking of uitwerking van de stijlvorm: '''de tijdlijn'''. Afhankelijk van het niveau van de deelnemers en de nadruk die de docent wil aanbrengen, kiest de docent wat hij de deelnemers aanbiedt en waar ze mee aan de slag gaan.
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
* Fragment, lees selectie
+
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
* Informatie over de stijlvorm ter oriëntatie voor de docent
 
* Drieluik antwoordblad, nadenken over de indeling van de linkerzijde dit kan leiden tot een extra blad.
 
  
 +
        <div class="mw-collapsible-content">
 +
* Fragment, leesselectie;
 +
* Informatie over de stijlvorm ''tijdlijn'' ter oriëntatie voor de docent;
 +
* Drieluik-antwoordblad, nadenken over de indeling van de linkerzijde wat kan leiden tot een extra blad.
 +
 +
  </div>
 +
</div>
 +
<br>
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 +
 +
[[Categorie:Sjabloon]]

Huidige versie van 31 okt 2020 om 17:29

naar Les TangaslipnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Tangaslip 1.1.jpeg


Lezen

Duur: ± 1 week thuis - Individueel

De docent introduceert een boek van de schrijver

wiens column of fragment een rol heeft gespeeld in de eigen ervaring. Het kan ook dat er nu juist gekozen wordt voor een boek van een andere schrijver zolang het aansluit bij het onderwerp van de eigen ervaring. In deze les is gekozen voor: Onze Oom (Uitgeverij Lebowski, 2008), Amsterdam.

De deelnemers lezen het fragment, hoofdstuk of boek dat de docent voorstelt. Gekozen kan worden voor:

  • Een fragment dat aansluit bij het thema;
  • Een roman uit het oeuvre van de schrijver dat aansluit bij het thema;
  • Een interview met de schrijver;
  • Een roman of fragment van een andere schrijver dat aansluit bij het thema.


De keuze is afhankelijk van het niveau van de deelnemers. Het lezen is een voorbereidende opdracht en kan thuis worden gedaan. Als de docent twijfelt of de deelnemers zich hebben voorbereid, dan kan er een fragment in een bepaalde tijd worden gelezen in de les. Dat zorgt ervoor dat alle deelnemers hetzelfde uitgangspunt hebben voor het vervolg van de les.

Het thema van deze les is - naast de focus op het werk van de schrijver - een kennismaking of uitwerking van de stijlvorm: de tijdlijn. Afhankelijk van het niveau van de deelnemers en de nadruk die de docent wil aanbrengen, kiest de docent wat hij de deelnemers aanbiedt en waar ze mee aan de slag gaan.

Voorbereiden
  • Fragment, leesselectie;
  • Informatie over de stijlvorm tijdlijn ter oriëntatie voor de docent;
  • Drieluik-antwoordblad, nadenken over de indeling van de linkerzijde wat kan leiden tot een extra blad.