Pubers KV: verschil tussen versies
(9 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 3: | Regel 3: | ||
<div class="row"> | <div class="row"> | ||
− | <div class="small-3 | + | <div class="small-6 large-offset-3 columns"> |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | <h3>'''Onderzoeken | + | <h3>'''Onderzoeken - verdiepen'''</h3> |
− | <h4>'''Waar je depressieve ''pubers'' probeert te genezen'''</h4> | + | <h4>'''Les: Waar je depressieve ''pubers'' probeert te genezen'''</h4> |
<br> | <br> | ||
− | In de les Pubers is de keuze gemaakt om naast de tekst ''de Mensheid Zij Geprezen'' of ''Troost van de Slapstick'' aandacht te besteden aan '''het essay / betoog'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk | + | In de les Pubers is de keuze gemaakt om naast de tekst ''de Mensheid Zij Geprezen'' of ''Troost van de Slapstick'' aandacht te besteden aan het '''het essay / betoog'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken. |
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | <h4>'''Essay | + | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> |
− | <h5>Duur | + | <h4>'''Essay schrijven A'''</h4> |
− | De docent | + | <h5>Duur: ± 3 uur in de klas of thuis (afhankelijk van de documentaire- of filmkeuze) – Hele groep</h5> |
− | Suggesties: The story of the weeping camel (2003) | + | <div class="mw-collapsible-content"> |
− | Van iedere documentaire maken ze een kort gedachtenlijstje | + | De docent laat de deelnemers twee documentaires zien over mensen in andere culturen en hoe die omgaan met gezondheid, natuur of samenleving. Suggesties: ''The story of the weeping camel'' (2003) en ''The horse boy'' (2009). |
+ | Van iedere documentaire maken ze een kort gedachtenlijstje in een kwartier met punten die ze kunnen gebruiken bij het opbouwen van hun essay of betoog. Ook schrijven ze een voorstel op voor een invalshoek. | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
+ | <h4>'''Essay schrijven B'''</h4> | ||
+ | <h5>Duur: ± 3 uur in de klas of thuis (afhankelijk van de documentaire- of filmkeuze) – Hele groep</h5> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | De opdracht kan ook korter en gebaseerd worden op bijvoorbeeld de twijfelkeuze van een populaire voetballer over een clubtransfer. Een andere bepalende keuze van een publiek figuur die aansluit bij de deelnemers kan ook als voorbeeld worden genomen. Het is handig om dit met publieke personen te doen, zodat er voldoende bronnen zijn. Van ieder fragment maken ze een kort gedachtenlijstje in een kwartier met punten die ze kunnen gebruiken bij het opbouwen van hun essay of betoog. Tegelijkertijd helpt het bij een voorstel voor een invalshoek. | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
− | < | + | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> |
− | < | + | <h5>'''Voorbereiden'''</h5> |
− | + | <div class="mw-collapsible-content"> | |
+ | * De docent bedenkt vragen voor de deelnemers om ze aan te zetten tot het denken over de bekeken documentaires of reportagefragmenten; | ||
+ | * Kaartjes om een gedachtenlijstje en zinnen op te schrijven; | ||
+ | * Kleurpotloden of stiften; | ||
+ | * Drieluik-antwoordblad: indeling linkerzijde. Als er ruimte tekort is, kan er een extra zijde worden aangehecht; | ||
+ | * Hand-out of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over '''het essay of betoog'''. | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
+ | <h5>'''Huiswerk'''</h5> | ||
+ | <h5>Duur: ± 1 week thuis</h5> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | * De docent vraagt de deelnemers om een essay van Arnon Grunberg te kiezen, dat goed te lezen en te bekijken hoe het is opgebouwd aan de hand van een de informatie ze hebben gekregen over een essay of betoog schrijven. Aan welke voorwaarden moet de opbouw voldoen? Wat zijn kneepjes die kunnen worden toegepast om het helder te formuleren? | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
− | < | + | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> |
− | < | + | <h4>'''Intermezzo'''</h4> |
− | + | <div class="mw-collapsible-content"> | |
+ | Aan het einde van deze opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen – het intermezzo.<br> | ||
+ | Het kan een korte herhaling zijn van een van de oefeningen uit de opmaat of een ademhalingsoefening. Suggesties hiervoor staan bij ''Fysieke activiteit''. | ||
<br> | <br> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
<br> | <br> | ||
− | + | ''Het doel is de deelnemers na een meer cognitieve inspanning te ontspannen.'' | |
− | + | </div> | |
− | + | </div> | |
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}} | {{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}} | ||
+ | |||
+ | [[Categorie:Sjabloon]] |
Huidige versie van 11 nov 2020 om 21:58
Onderzoeken - verdiepen
Les: Waar je depressieve pubers probeert te genezen
In de les Pubers is de keuze gemaakt om naast de tekst de Mensheid Zij Geprezen of Troost van de Slapstick aandacht te besteden aan het het essay / betoog. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.
Essay schrijven A
Duur: ± 3 uur in de klas of thuis (afhankelijk van de documentaire- of filmkeuze) – Hele groep
De docent laat de deelnemers twee documentaires zien over mensen in andere culturen en hoe die omgaan met gezondheid, natuur of samenleving. Suggesties: The story of the weeping camel (2003) en The horse boy (2009). Van iedere documentaire maken ze een kort gedachtenlijstje in een kwartier met punten die ze kunnen gebruiken bij het opbouwen van hun essay of betoog. Ook schrijven ze een voorstel op voor een invalshoek.
Essay schrijven B
Duur: ± 3 uur in de klas of thuis (afhankelijk van de documentaire- of filmkeuze) – Hele groep
De opdracht kan ook korter en gebaseerd worden op bijvoorbeeld de twijfelkeuze van een populaire voetballer over een clubtransfer. Een andere bepalende keuze van een publiek figuur die aansluit bij de deelnemers kan ook als voorbeeld worden genomen. Het is handig om dit met publieke personen te doen, zodat er voldoende bronnen zijn. Van ieder fragment maken ze een kort gedachtenlijstje in een kwartier met punten die ze kunnen gebruiken bij het opbouwen van hun essay of betoog. Tegelijkertijd helpt het bij een voorstel voor een invalshoek.
Voorbereiden
- De docent bedenkt vragen voor de deelnemers om ze aan te zetten tot het denken over de bekeken documentaires of reportagefragmenten;
- Kaartjes om een gedachtenlijstje en zinnen op te schrijven;
- Kleurpotloden of stiften;
- Drieluik-antwoordblad: indeling linkerzijde. Als er ruimte tekort is, kan er een extra zijde worden aangehecht;
- Hand-out of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over het essay of betoog.
Huiswerk
Duur: ± 1 week thuis
- De docent vraagt de deelnemers om een essay van Arnon Grunberg te kiezen, dat goed te lezen en te bekijken hoe het is opgebouwd aan de hand van een de informatie ze hebben gekregen over een essay of betoog schrijven. Aan welke voorwaarden moet de opbouw voldoen? Wat zijn kneepjes die kunnen worden toegepast om het helder te formuleren?
Intermezzo
Aan het einde van deze opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen – het intermezzo.
Het kan een korte herhaling zijn van een van de oefeningen uit de opmaat of een ademhalingsoefening. Suggesties hiervoor staan bij Fysieke activiteit.
Het doel is de deelnemers na een meer cognitieve inspanning te ontspannen.