Sjabloon

9xGstart: verschil tussen versies

 
(14 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
<h4>'''Zorgvuldige structuur en thema’s'''</h4>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
Deze les komt uit de lessenserie 9 x Grunberg en biedt docenten een houvast om deelnemers betekenisvolrijk literatuuronderwijs
+
<h4>'''Is er ook literatuur voor mij?'''<br>
te geven door de eigen ervaring en creativiteit van de deelnemer een hoofdrol te geven.<br>
+
'''Heeft het mijn leven te maken?'''</h4>
Een belangrijk aspect van literaire ontwikkeling is vaardigheid in communicatie, zowel verbaal als
 
non-verbaal. Communiceren en lezen is spelen, om Shakespeare te citeren: ‘All the world’s a stage,
 
and all the men and women merely players.’<br>
 
Als docent staat het u vrij te variëren binnen de structuur.<br>
 
De structuur van de les blijft, de inhoud past zich aan.
 
<br>
 
<br>
 
<h4>'''De structuur lessenserie 9 x Grunberg'''</h4>
 
De lessen doorlopen een cyclus die consequent de volgende stappen omvat:
 
{{Werkstructuur nieuw}}
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<h4>De stappen van de werkstructuur ''Laat Je Zien''</h4>
 
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
'''Voorbereiden'''<br>
+
Deze les komt uit de lessenserie 9 x Grunberg en biedt docenten houvast om deelnemers betekenisvol literatuuronderwijs
• Positionering/ruimte indeling; <br>
+
te geven door de eigen ervaring en creativiteit van de deelnemer centraal te stellen.<br>
• Introductie: wat gaat er gebeuren en het thema<br>
+
Een belangrijk aspect van literaire ontwikkeling is communicatievaardigheden, zowel verbaal als
'''Opmaat'''<br>
+
non-verbaal. Communiceren en lezen is een vorm van spelen, om Shakespeare te citeren: ‘All the world’s a stage, and all the men and women merely players.’<br>  
• Energieke dynamiek; <br>
+
Als docent kunt u vrij variëren binnen de structuur. <br>
• Fysieke dynamiek passend bij het onderwerp;<br>
+
De structuur van de les staat vast, maar de inhoud past zich iedere keer aan.
'''Eigen ervaring'''<br>
+
 
• Voorlezen - actief luisteren in deze lessenserie maar is optioneel;<br>
+
  </div>
• Vertellen;<br>
+
</div>
• Lijstje maken en kiezen;<br>
 
• Twee aan twee - vertellen, gericht luisteren en gericht vragen stellen;<br>
 
• Tekst in klad schrijven of opschrijven voor de deelnemer;<br> 
 
• Redigeren;<br>
 
• Tekst in net schrijven;<br>
 
'''Kennis'''<br>
 
• Voorbereidende opdracht bijvoorbeeld in deze voorbeeld lessenserie - lezen;<br>  
 
• Vragen stellen (voorlezen van de tekst/actief luisteren);<br>
 
• Ordenen;<br>
 
• Verdiepen - toevoegen en overdragen van kennis;<br>
 
• Tussentijds presenteren;<br>
 
'''Actie - Samenbrengen / Toepassen'''<br>
 
• Integreren van ervaring, bestaande kennis en nieuwe kennis;<br>
 
'''Eigen ervaring - vervolg'''<br>
 
• Beeld maken;<br>
 
'''Actie - Verdiepen'''<br>
 
• Toepassingen richting de praktijk uitwerken;<br>
 
• Proef op de som: Toepassingen in het dagelijks leven;<br>
 
'''Presenteren'''<br>
 
• Uitkomst van het proces - expositie / boekje / voorstelling - optioneel;<br>
 
'''Afsluiting'''<br>
 
• Evalueren - Reflecteren - Nieuwe Cyclus;
 
  
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>
<br>
 
Tot aan de tekst in het klad schrijven zijn de onderdelen er allemaal op gericht de eigen ervaring die de deelnemer gaat vertellen te verrijken. Er zijn vier stappen die niet van elkaar gescheiden kunnen worden: vertellen, lijstje maken en kiezen, twee aan twee vertellen en tekst in het klad schrijven. Na de tekst in het klad kan gevarieerd worden in de structuur. De variatie die de docent aanbrengt zal afhankelijk zijn van de kennis die aanbod gaat komen, met welke opdrachten oude en nieuwe kennis en ervaring worden samengebracht, de toepassingsopdrachten voor de praktijk en presentatievorm die de docent toepasselijk vindt voor de deelnemers.
 

Huidige versie van 27 okt 2020 om 15:21

Is er ook literatuur voor mij?
Heeft het mijn leven te maken?

Deze les komt uit de lessenserie 9 x Grunberg en biedt docenten houvast om deelnemers betekenisvol literatuuronderwijs te geven door de eigen ervaring en creativiteit van de deelnemer centraal te stellen.
Een belangrijk aspect van literaire ontwikkeling is communicatievaardigheden, zowel verbaal als non-verbaal. Communiceren en lezen is een vorm van spelen, om Shakespeare te citeren: ‘All the world’s a stage, and all the men and women merely players.’
Als docent kunt u vrij variëren binnen de structuur.
De structuur van de les staat vast, maar de inhoud past zich iedere keer aan.