Lezen P: verschil tussen versies
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 6: | Regel 6: | ||
<h3>'''Lezen'''</h3> | <h3>'''Lezen'''</h3> | ||
− | <h4>'''Waar je depressieve ''pubers'' probeert te genezen'''</h4> | + | <h4>'''Les: Waar je depressieve ''pubers'' probeert te genezen'''</h4> |
− | <h5>Duur | + | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> |
+ | <h5>Duur: ± 1 week thuis - Individueel</h5> | ||
+ | De docent introduceert een boek van de schrijver | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | wiens column of fragment een rol heeft gespeeld in de eigen ervaring. Het kan ook dat er nu juist gekozen wordt voor een boek van een andere schrijver, zolang het maar aansluit bij het onderwerp van de eigen ervaring. In deze les is keuze gemaakt voor Arnon Grunbergs: [https://www.athenaeum.nl/boek/?authortitle=arnon-grunberg/de-mensheid-zij-geprezen--9789025317584 De Mensheid Zij Geprezen] (Atheneum-Polak & Van Gennep, 2001) of [https://www.bol.com/nl/p/troost-van-de-slapstick/666775925/?suggestionType=typedsearch&bltgh=m76CTIW3jaQrZt3ZqfNKcg.1.2.ProductPage Troost van de Slapstick] (Nijgh & Van Ditmar 1998). | ||
<br> | <br> | ||
− | |||
− | |||
<br> | <br> | ||
+ | De deelnemers lezen het fragment, hoofdstuk of boek dat de docent voorstelt. Gekozen kan worden voor: | ||
+ | * Een fragment dat aansluit bij het thema; | ||
+ | * Een roman uit het oeuvre van de schrijver dat aansluit bij het thema; | ||
+ | * Een interview met de schrijver; | ||
+ | * Een roman of fragment van een andere schrijver dat aansluit bij het thema. | ||
<br> | <br> | ||
− | De deelnemers lezen | + | De keuze is afhankelijk van het niveau van de deelnemers. Het lezen is een voorbereidende opdracht en kan thuis worden gedaan. Als de docent twijfelt of de deelnemers zich hebben voorbereid, dan kan er een fragment in een bepaalde tijd worden gelezen in de les. Dat zorgt ervoor dat alle deelnemers hetzelfde uitgangspunt hebben voor het vervolg van de les. |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
<br> | <br> | ||
− | + | <br | |
− | <br | + | Het thema van deze les is – naast de focus op het werk van de schrijver – een kennismaking of uitwerking van de stijlvorm, ''' het essay / betoog'''. Afhankelijk van het niveau van de deelnemers en de nadruk die de docent wil aanbrengen, kiest de docent wat hij de deelnemers aanbiedt en waar ze mee aan de slag gaan. |
− | Het thema van deze les is naast de focus op het werk van de schrijver een kennismaking of uitwerking van de stijlvorm, ''' het essay / betoog'''. Afhankelijk van het niveau van de deelnemers en de nadruk die de docent wil aanbrengen kiest de docent wat hij de deelnemers aanbiedt en waar ze mee aan de slag gaan. | + | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> |
− | <h5>'''Voorbereiden'''</h5> | + | <h5>'''Voorbereiden'''</h5> |
− | * Fragment, | + | <div class="mw-collapsible-content"> |
− | * Informatie over de stijlvorm ter oriëntatie voor de docent | + | * Fragment, leesselectie; |
− | * Drieluik antwoordblad, nadenken over de indeling van de linkerzijde | + | * Informatie over de stijlvorm '''essay / betoog''' ter oriëntatie voor de docent; |
+ | * Drieluik-antwoordblad, nadenken over de indeling van de linkerzijde wat kan leiden tot een extra blad. | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
+ | <br> | ||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
+ | |||
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}} | {{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}} | ||
[[Categorie:Sjabloon]] | [[Categorie:Sjabloon]] |
Huidige versie van 31 okt 2020 om 17:28
Lezen
Les: Waar je depressieve pubers probeert te genezen
Duur: ± 1 week thuis - Individueel
De docent introduceert een boek van de schrijver
wiens column of fragment een rol heeft gespeeld in de eigen ervaring. Het kan ook dat er nu juist gekozen wordt voor een boek van een andere schrijver, zolang het maar aansluit bij het onderwerp van de eigen ervaring. In deze les is keuze gemaakt voor Arnon Grunbergs: De Mensheid Zij Geprezen (Atheneum-Polak & Van Gennep, 2001) of Troost van de Slapstick (Nijgh & Van Ditmar 1998).
De deelnemers lezen het fragment, hoofdstuk of boek dat de docent voorstelt. Gekozen kan worden voor:
- Een fragment dat aansluit bij het thema;
- Een roman uit het oeuvre van de schrijver dat aansluit bij het thema;
- Een interview met de schrijver;
- Een roman of fragment van een andere schrijver dat aansluit bij het thema.
De keuze is afhankelijk van het niveau van de deelnemers. Het lezen is een voorbereidende opdracht en kan thuis worden gedaan. Als de docent twijfelt of de deelnemers zich hebben voorbereid, dan kan er een fragment in een bepaalde tijd worden gelezen in de les. Dat zorgt ervoor dat alle deelnemers hetzelfde uitgangspunt hebben voor het vervolg van de les.
<br
Het thema van deze les is – naast de focus op het werk van de schrijver – een kennismaking of uitwerking van de stijlvorm, het essay / betoog. Afhankelijk van het niveau van de deelnemers en de nadruk die de docent wil aanbrengen, kiest de docent wat hij de deelnemers aanbiedt en waar ze mee aan de slag gaan.
Voorbereiden
- Fragment, leesselectie;
- Informatie over de stijlvorm essay / betoog ter oriëntatie voor de docent;
- Drieluik-antwoordblad, nadenken over de indeling van de linkerzijde wat kan leiden tot een extra blad.