Samenbrengen P: verschil tussen versies
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 6: | Regel 6: | ||
<h3>'''Samenbrengen'''</h3> | <h3>'''Samenbrengen'''</h3> | ||
− | <h4>'''Waar je depressieve ''pubers'' probeert te genezen'''</h4> | + | <h4>'''Les: Waar je depressieve ''pubers'' probeert te genezen'''</h4> |
<br> | <br> | ||
− | De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les | + | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> |
+ | De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | In de les ‘pubers’ is de keuze gemaakt om naast de tekst ''de Mensheid Zij Geprezen'' of ''Troost van de Slapstick'' aandacht te besteden aan '''het essay / betoog'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken. | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst. Die dan wel een voortzetting is van het verhaal, een andere literaire vorm kan krijgen of juist een meer beschouwende tekst wordt. Een optie voor verdiepen is het laten zien van een documentaire of film passend bij het thema. | De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst. Die dan wel een voortzetting is van het verhaal, een andere literaire vorm kan krijgen of juist een meer beschouwende tekst wordt. Een optie voor verdiepen is het laten zien van een documentaire of film passend bij het thema. | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
− | < | + | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> |
<h4>'''Essay of betoog schrijven'''</h4> | <h4>'''Essay of betoog schrijven'''</h4> | ||
− | <h5>Duur ± 1 week | + | <h5>Duur: ± 1 week - Individueel</h5> |
− | De deelnemers schrijven op basis van de documentaires (gedachtenlijstjes), hun invalshoek, de feedback en hun eigen ervaring een kort essay of betoog. Als ze klaar zijn, komen ze bijeen in dezelfde groepen als tijdens de activiteit van het presenteren | + | <div class="mw-collapsible-content"> |
+ | De deelnemers schrijven op basis van de documentaires (gedachtenlijstjes), hun invalshoek, de feedback en hun eigen ervaring een kort essay of betoog. Als ze klaar zijn, komen ze bijeen in dezelfde groepen als tijdens de activiteit van het presenteren en feedback geven. Nu lezen ze elkaar het essay/betoog voor, de luisteraars schrijven eventuele feedbacksuggesties (opbouw en inhoud) op een half A4’tje. | ||
<br> | <br> | ||
+ | <h5>'''Voorbereiden'''</h5> | ||
+ | * Half A4 voor alle deelnemers; | ||
+ | * Drieluik-antwoordblad: voorbereiden indeling rechterzijde. Als er onvoldoende ruimte is, een extra blad aanhechten. | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
<h5>'''Huiswerk'''</h5> | <h5>'''Huiswerk'''</h5> | ||
Regel 23: | Regel 34: | ||
* Afschrijven van het essay / betoog en inleveren bij docent. | * Afschrijven van het essay / betoog en inleveren bij docent. | ||
<br> | <br> | ||
− | < | + | <h4>'''Beeld maken'''</h4> |
− | + | Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie bij de eigen ervaring. De instructies hiervoor staan bij ''Beeld'' in het menu. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> |
Huidige versie van 29 okt 2020 om 23:53
Samenbrengen
Les: Waar je depressieve pubers probeert te genezen
De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk.
In de les ‘pubers’ is de keuze gemaakt om naast de tekst de Mensheid Zij Geprezen of Troost van de Slapstick aandacht te besteden aan het essay / betoog. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.
De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst. Die dan wel een voortzetting is van het verhaal, een andere literaire vorm kan krijgen of juist een meer beschouwende tekst wordt. Een optie voor verdiepen is het laten zien van een documentaire of film passend bij het thema.
Essay of betoog schrijven
Duur: ± 1 week - Individueel
De deelnemers schrijven op basis van de documentaires (gedachtenlijstjes), hun invalshoek, de feedback en hun eigen ervaring een kort essay of betoog. Als ze klaar zijn, komen ze bijeen in dezelfde groepen als tijdens de activiteit van het presenteren en feedback geven. Nu lezen ze elkaar het essay/betoog voor, de luisteraars schrijven eventuele feedbacksuggesties (opbouw en inhoud) op een half A4’tje.
Voorbereiden
- Half A4 voor alle deelnemers;
- Drieluik-antwoordblad: voorbereiden indeling rechterzijde. Als er onvoldoende ruimte is, een extra blad aanhechten.
Huiswerk
Duur ± 1 week thuis
- Afschrijven van het essay / betoog en inleveren bij docent.
Beeld maken
Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie bij de eigen ervaring. De instructies hiervoor staan bij Beeld in het menu.