I How Children Succeed: verschil tussen versies

 
(7 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 
{{Kopweg}}
 
{{Kopweg}}
 
<div class="row">
 
<div class="row">
<div class="small-7 large-offset-2 columns">
+
<div class="small-7 large-offset-1 columns">
{{Inspiratie klein}}
+
{{Inspiratie}}
<h3>'''How Children Succeed'''</h3>
 
 
<br>
 
<br>
 +
<h3>'''Hoe kunnen kinderen en jongeren succes hebben?'''</h3>
 +
<br>
 +
Paul Tough is een journalist en in zijn boek ''How Children Succeed'' (2012) bespreekt hij verschillende onderzoeken en experimenten naar succes bij kinderen en adolescenten. De eerste levensjaren zijn zeer belangrijk voor mensen en hebben een grote invloed op toekomstige mogelijkheden. Uit onderzoek blijkt dat veel jongeren die met justitie in aanraking komen een of meer traumatische ervaringen hebben.
 +
Zo is het voor docenten belangrijk om iets te weten wat kinderen hebben meegemaakt in hun jonge leven zonder daarover een oordeel te vellen.  Maar eerder om te kijken hoe kun je als docent aansluiten en wat iemand nodig heeft. Wat opvalt is dat een serieuze luisteraar die veilig is, en dat betekent niet oordelen en niet handelen zonder overleg met de betrokkene, van groot belang is voor de ontwikkeling en keuzes die een kind of jongere kan maken. Ook al groeit iemand op zonder basis veiligheid, aandacht en ruimte dan kan de ontwikkeling in de jong-volwassen jaren door juiste begeleiding weer krachtig een positieve richting komen. Juist krachtig omdat het een bewust proces wordt voor de betrokkene.
 +
<br>
 +
<br>
 +
De positieve psychologie biedt hiervoor verschillende aanknopingspunten; leren verwoorden van je ervaringen vanuit een positieve benadering, wat kun je meenemen uit de ervaring waar je nu iets aan hebt? Wat heb je nodig op dit moment om verder te gaan? Leren doorzetten door juiste aanmoediging is heel behulpzaam. Het bouwen van karakter is een belangrijk aspect van succes in het latere leven.
 +
<br>
 +
<br>
 +
Een van de docenten, Rosario Ustariz, die heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van Laat Je Zien in Bolivia gaf al na het eerste jaar in 2000 de feedback dat voor haar de waarde in deze vorm van werken ligt in het leren kennen van je leerlingen. Zo kon ze op een informele manier haar leerlingen leren kennen en haar ondersteuning voor iedere individuele leerling aanpassen. In haar groep zaten ieder jaar tussen de 30 en 40 leerlingen.
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
  
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>

Huidige versie van 24 aug 2020 om 08:57

InspiratieTaalvormingnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarInspiratie 1.jpeg


Hoe kunnen kinderen en jongeren succes hebben?


Paul Tough is een journalist en in zijn boek How Children Succeed (2012) bespreekt hij verschillende onderzoeken en experimenten naar succes bij kinderen en adolescenten. De eerste levensjaren zijn zeer belangrijk voor mensen en hebben een grote invloed op toekomstige mogelijkheden. Uit onderzoek blijkt dat veel jongeren die met justitie in aanraking komen een of meer traumatische ervaringen hebben. Zo is het voor docenten belangrijk om iets te weten wat kinderen hebben meegemaakt in hun jonge leven zonder daarover een oordeel te vellen. Maar eerder om te kijken hoe kun je als docent aansluiten en wat iemand nodig heeft. Wat opvalt is dat een serieuze luisteraar die veilig is, en dat betekent niet oordelen en niet handelen zonder overleg met de betrokkene, van groot belang is voor de ontwikkeling en keuzes die een kind of jongere kan maken. Ook al groeit iemand op zonder basis veiligheid, aandacht en ruimte dan kan de ontwikkeling in de jong-volwassen jaren door juiste begeleiding weer krachtig een positieve richting komen. Juist krachtig omdat het een bewust proces wordt voor de betrokkene.

De positieve psychologie biedt hiervoor verschillende aanknopingspunten; leren verwoorden van je ervaringen vanuit een positieve benadering, wat kun je meenemen uit de ervaring waar je nu iets aan hebt? Wat heb je nodig op dit moment om verder te gaan? Leren doorzetten door juiste aanmoediging is heel behulpzaam. Het bouwen van karakter is een belangrijk aspect van succes in het latere leven.

Een van de docenten, Rosario Ustariz, die heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van Laat Je Zien in Bolivia gaf al na het eerste jaar in 2000 de feedback dat voor haar de waarde in deze vorm van werken ligt in het leren kennen van je leerlingen. Zo kon ze op een informele manier haar leerlingen leren kennen en haar ondersteuning voor iedere individuele leerling aanpassen. In haar groep zaten ieder jaar tussen de 30 en 40 leerlingen.