Presenteren BV12: verschil tussen versies
(16 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 3: | Regel 3: | ||
<div class="row"> | <div class="row"> | ||
− | <div class="small- | + | <div class="small-6 large-offset-1 columns"> |
− | + | <h3>'''12 Gezien worden'''</h3> | |
− | + | <h4>'''Presenteren'''</h4> | |
− | < | ||
− | |||
− | |||
− | < | ||
<br> | <br> | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
<h4>'''Voorbespreken van de 13<sup>de</sup> bijeenkomst'''</h4> | <h4>'''Voorbespreken van de 13<sup>de</sup> bijeenkomst'''</h4> | ||
− | <h5>Duur ± 20 minuten / | + | <h5>Duur: ± 20 minuten/ Hele groep</h5> |
− | Ter voorbereiding van deze bijeenkomst wordt met de deelnemers overlegd wat ze willen doen. Dat kan zijn een verhaal voorlezen uit hun boek, een dialoog opvoeren met een andere deelnemer of samen met een groepje een van de verhalen vertolken op toneel. Een presentatie duurt nooit langer dan 5 minuten. | + | <div class="mw-collapsible-content"> |
+ | De 13<sup>de</sup> bijeenkomst is een presentatie georganiseerd en uitgevoerd door alle deelnemers voor genodigden. | ||
+ | <br> | ||
+ | <br> | ||
+ | Ter voorbereiding van deze bijeenkomst wordt met de deelnemers overlegd wat ze willen doen. Dat kan zijn een verhaal voorlezen uit hun boek, een dialoog opvoeren met een andere deelnemer of samen met een groepje een van de verhalen vertolken op toneel. Een presentatie duurt nooit langer dan 3-5 minuten. De docent maakt samen met de deelnemers een lijst van alles wat er voor de eindpresentatie moet worden georganiseerd en verdeelt 'in overleg' de taken. | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | + | Een paar dagen voor de opvoering bereiden de deelnemers hun presentatie voor. De docent geeft degenen die voor toneel hebben gekozen enige wenken: denk aan een begin, midden en einde in de scène. Daarna is er een repetitie waarbij duidelijker wordt wat voor rekwisieten de deelnemers willen gebruiken en hoe ze de presentatie gaan vormgeven. De docent is aanwezig als vraagbaak en organiseert de doorloop. | |
+ | Op de dag van de presentatie voor publiek (ouders, grootouders, vrienden, medeleerlingen et cetera) is er nog een snelle doorloop, zodat eventueel geluid en licht kunnen worden ingesteld. Dan is de eindpresentatie. | ||
+ | Na afloop kunnen de deelnemers hun boekjes laten zien aan hun gasten. De boekjes kunnen ook nog nadien in andere klassen gelezen of voorgelezen worden. | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
<h5>'''Voorbereiden'''</h5> | <h5>'''Voorbereiden'''</h5> | ||
− | * De docent zorgt ervoor dat er een plek is voor de eindpresentatie. | + | * De docent zorgt ervoor dat er een plek is voor de eindpresentatie. Kleine deelnemers kunnen op een stoel gaan staan. De docent staat indien nodig naast de deelnemer die presenteert. |
− | * Voor de deelnemers: | + | * Voor de deelnemers: spreek rustig en goed verstaanbaar. Neem je tijd en ontvang je applaus. |
− | * De docent is de master of ceremony of geeft deze taak aan een deelnemer die om een of andere reden niet mee kan doen. Na iedere presentatie is er een kort applaus en dan snel door. Het is belangrijk het | + | * De docent is is de master of ceremony of geeft deze taak aan een deelnemer die om een of andere reden niet mee kan doen. Na iedere presentatie is er een kort applaus en dan snel door. Het is belangrijk het tempo erin te houden |
− | * | + | * Licht en geluid worden door een vrijwilliger gedaan of door een deelnemer die om een of andere reden niet zelf meedoet aan de uitvoering. |
* De ouders en andere groepen worden uitgenodigd. | * De ouders en andere groepen worden uitgenodigd. | ||
− | * | + | * In de ruimte waar de presentatie plaatsvindt kunnen pagina’s uit de boekjes van de deelnemers worden tentoongesteld, eventueel gekopieerd op een groter formaat (A3). |
− | * De docent maakt een lijst van alle taken en geeft de deelnemers deeltaken zodat uiteindelijk alles op tijd georganiseerd kan worden. De docent delegeert | + | * De docent maakt een lijst van alle taken en geeft de deelnemers deeltaken, zodat uiteindelijk alles op tijd georganiseerd kan worden. De docent delegeert zo veel mogelijk taken. |
<br> | <br> | ||
<h5>'''Tips die de docent mee kan geven aan de deelnemers om te oefenen'''</h5> | <h5>'''Tips die de docent mee kan geven aan de deelnemers om te oefenen'''</h5> | ||
− | + | * Lees niet te veel voor; maak een selectie. | |
− | * Lees niet te veel voor; | ||
* Laat de tekst klinken, lees rustig voor, met pauzes tussen de regels en verstaanbaar voor de luisteraars; | * Laat de tekst klinken, lees rustig voor, met pauzes tussen de regels en verstaanbaar voor de luisteraars; | ||
− | * Ga op een stoel staan en | + | * Ga op een stoel staan en bedenk dat de tekst achter in de klas ook verstaanbaar moet zijn; |
− | * Lees een tekst twee keer voor. | + | * Lees een tekst zeker twee keer of meer keer voor om te oefenen. |
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | <div class="small-4 columns"> | ||
+ | <br> | ||
+ | <br> | ||
+ | [[File:Zien 3.png|400px]] | ||
+ | <br> | ||
+ | <br> | ||
+ | <br> | ||
+ | [[File:Zien 2.png|400px]] | ||
+ | <br> | ||
+ | <br> | ||
+ | </div> | ||
+ | <div class="row"> | ||
+ | <div class="small-5 large-offset-2 columns"> | ||
+ | |||
+ | [[File:Zien 4.png|400px]] | ||
+ | |||
+ | </div> | ||
+ | <div class="small-5 columns"> | ||
+ | [[File:Zien 1.png|400px]] | ||
+ | </div> | ||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> |
Huidige versie van 22 feb 2021 om 14:24
12 Gezien worden
Presenteren
Voorbespreken van de 13de bijeenkomst
Duur: ± 20 minuten/ Hele groep
De 13de bijeenkomst is een presentatie georganiseerd en uitgevoerd door alle deelnemers voor genodigden.
Ter voorbereiding van deze bijeenkomst wordt met de deelnemers overlegd wat ze willen doen. Dat kan zijn een verhaal voorlezen uit hun boek, een dialoog opvoeren met een andere deelnemer of samen met een groepje een van de verhalen vertolken op toneel. Een presentatie duurt nooit langer dan 3-5 minuten. De docent maakt samen met de deelnemers een lijst van alles wat er voor de eindpresentatie moet worden georganiseerd en verdeelt 'in overleg' de taken.
Een paar dagen voor de opvoering bereiden de deelnemers hun presentatie voor. De docent geeft degenen die voor toneel hebben gekozen enige wenken: denk aan een begin, midden en einde in de scène. Daarna is er een repetitie waarbij duidelijker wordt wat voor rekwisieten de deelnemers willen gebruiken en hoe ze de presentatie gaan vormgeven. De docent is aanwezig als vraagbaak en organiseert de doorloop.
Op de dag van de presentatie voor publiek (ouders, grootouders, vrienden, medeleerlingen et cetera) is er nog een snelle doorloop, zodat eventueel geluid en licht kunnen worden ingesteld. Dan is de eindpresentatie.
Na afloop kunnen de deelnemers hun boekjes laten zien aan hun gasten. De boekjes kunnen ook nog nadien in andere klassen gelezen of voorgelezen worden.
Voorbereiden
- De docent zorgt ervoor dat er een plek is voor de eindpresentatie. Kleine deelnemers kunnen op een stoel gaan staan. De docent staat indien nodig naast de deelnemer die presenteert.
- Voor de deelnemers: spreek rustig en goed verstaanbaar. Neem je tijd en ontvang je applaus.
- De docent is is de master of ceremony of geeft deze taak aan een deelnemer die om een of andere reden niet mee kan doen. Na iedere presentatie is er een kort applaus en dan snel door. Het is belangrijk het tempo erin te houden
- Licht en geluid worden door een vrijwilliger gedaan of door een deelnemer die om een of andere reden niet zelf meedoet aan de uitvoering.
- De ouders en andere groepen worden uitgenodigd.
- In de ruimte waar de presentatie plaatsvindt kunnen pagina’s uit de boekjes van de deelnemers worden tentoongesteld, eventueel gekopieerd op een groter formaat (A3).
- De docent maakt een lijst van alle taken en geeft de deelnemers deeltaken, zodat uiteindelijk alles op tijd georganiseerd kan worden. De docent delegeert zo veel mogelijk taken.
Tips die de docent mee kan geven aan de deelnemers om te oefenen
- Lees niet te veel voor; maak een selectie.
- Laat de tekst klinken, lees rustig voor, met pauzes tussen de regels en verstaanbaar voor de luisteraars;
- Ga op een stoel staan en bedenk dat de tekst achter in de klas ook verstaanbaar moet zijn;
- Lees een tekst zeker twee keer of meer keer voor om te oefenen.