I Freinet: verschil tussen versies
(2 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
{{Kopweg}} | {{Kopweg}} | ||
<div class="row"> | <div class="row"> | ||
− | <div class="small-7 large-offset- | + | <div class="small-7 large-offset-1 columns"> |
− | {{Inspiratie | + | {{Inspiratie}} |
+ | <br> | ||
<h3>'''Freinetschool de Rolpaal'''</h3> | <h3>'''Freinetschool de Rolpaal'''</h3> | ||
<br> | <br> | ||
− | In 1998 nodigde Frederice van Faassen van de opleiding Literaire Vorming van de HKU | + | In 1998 nodigde Frederice van Faassen van de opleiding Literaire Vorming van de HKU Marianne Koeman uit om mee te gaan naar een practicum week op de OBS de Rolpaal in Blokzijl. De directeur Jeroen Tans en zijn docententeam werkten daar met taalvorming, een vak van de opleiding Literaire Vorming, als onderdeel van het op [http://www.freinet.nl/nl/pedagogiek.html Freinet gebaseerde onderwijs]. |
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | In de laatste groep, geleid door Jeroen Tans, zaten leerlingen van groep 6, 7 en 8 bij elkaar | + | In de laatste groep, geleid door Jeroen Tans, zaten leerlingen van groep 6, 7 en 8 bij elkaar. De groep had een grote mate van zelfstandigheid en de leerlingen namen veel verantwoordelijkheid in hun leerproces. De leerlingen starten de les zelfstandig zodat de directeur tijd had om een aantal andere schoolzaken af te ronden. Ze begonnen met een betekenisvolle vertelkring over een onderwerp dat een aantal leerlingen hadden voorbereid. De leerlingen hadden bij toerbeurt de leiding over de orde van het vertellen en de verdere activiteiten van het taalvormingsproces. De hoge mate van zelfstandigheid, eigenaarschap van het leerproces en verantwoordelijkheid over het groepsproces maakte diepe indruk. |
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | + | De ervaringen van Marianne Koeman met groepen cliënten in een GGZ instelling en de praktijk op deze school maakte helder dat onderwijs en groepstherapie veel overeenkomsten hebben. Het bevestigde dat vertrouwen in deelnemers, een duidelijke proces structuur en vertrouwen van de deelnemers in de begeleiding de deelnemers versterkt in verantwoordelijkheid, eigenrichting, nieuwsgierigheid, plezier en intrinsieke motivatie. Allemaal ingrediënten waarmee persoonlijke ontwikkeling opgang komt en blijft. Een zichtbare praktijk van een leven lang leren. | |
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}} | {{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}} | ||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> |
Huidige versie van 24 aug 2020 om 08:56
Freinetschool de Rolpaal
In 1998 nodigde Frederice van Faassen van de opleiding Literaire Vorming van de HKU Marianne Koeman uit om mee te gaan naar een practicum week op de OBS de Rolpaal in Blokzijl. De directeur Jeroen Tans en zijn docententeam werkten daar met taalvorming, een vak van de opleiding Literaire Vorming, als onderdeel van het op Freinet gebaseerde onderwijs.
In de laatste groep, geleid door Jeroen Tans, zaten leerlingen van groep 6, 7 en 8 bij elkaar. De groep had een grote mate van zelfstandigheid en de leerlingen namen veel verantwoordelijkheid in hun leerproces. De leerlingen starten de les zelfstandig zodat de directeur tijd had om een aantal andere schoolzaken af te ronden. Ze begonnen met een betekenisvolle vertelkring over een onderwerp dat een aantal leerlingen hadden voorbereid. De leerlingen hadden bij toerbeurt de leiding over de orde van het vertellen en de verdere activiteiten van het taalvormingsproces. De hoge mate van zelfstandigheid, eigenaarschap van het leerproces en verantwoordelijkheid over het groepsproces maakte diepe indruk.
De ervaringen van Marianne Koeman met groepen cliënten in een GGZ instelling en de praktijk op deze school maakte helder dat onderwijs en groepstherapie veel overeenkomsten hebben. Het bevestigde dat vertrouwen in deelnemers, een duidelijke proces structuur en vertrouwen van de deelnemers in de begeleiding de deelnemers versterkt in verantwoordelijkheid, eigenrichting, nieuwsgierigheid, plezier en intrinsieke motivatie. Allemaal ingrediënten waarmee persoonlijke ontwikkeling opgang komt en blijft. Een zichtbare praktijk van een leven lang leren.