I Emotional Intelligence: verschil tussen versies

 
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 
{{Kopweg}}
 
{{Kopweg}}
 
<div class="row">
 
<div class="row">
<div class="small-7 large-offset-2 columns">
+
<div class="small-7 large-offset-1 columns">
{{Inspiratie klein}}
+
{{Inspiratie}}
 +
<br>
 
<h3>'''Emotionele Intelligentie'''</h3>
 
<h3>'''Emotionele Intelligentie'''</h3>
 
<br>
 
<br>

Huidige versie van 24 aug 2020 om 08:58

InspiratieTaalvormingnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarInspiratie 1.jpeg


Emotionele Intelligentie


Emotionele intelligentie is in 1990, door John Mayer en Peter Salovay, erkende term waarmee een set van vier vaardigheden wordt beschreven die een rol spelen in het succesvol vormgeven van werk- en sociale relaties. Daniel Goleman heeft op basis van het werk van John Mayer en Peter Salovay verder onderzoek gedaan en kwam zo op vijf constructen, die emotionele intelligentie omschrijven, in het kort door hem verwoord als:

  1. Emotioneel zelf-bewustzijn - weten wat je voelt en begrijpen welke invloed je stemmingen kunnen hebben op anderen
  2. Zelf-regulatie - emoties kunnen controleren en van koers kunnen laten veranderen, kunnen inspelen op consequenties voor het handelen op impulsen
  3. Motivatie - het kunnen inzetten van emotionele factoren om doelen te bereiken, plezier hebben in het leerproces en door kunnen zetten bij hindernissen
  4. Empathie - het kunnen aan- en invoelen van anderen
  5. Sociale vaardigheden - onderhouden van relaties, inspireren van anderen en gewenste reacties van anderen kunnen opwekken.

Goldman beschouwt dit als geleerde vaardigheden.

Emotionele intelligentie kan worden ontwikkelt en versterkt hiervoor is het belangrijk om te praten over emoties en gevoelens. Iedere gebeurtenis, iedere sociale interactie wekt gevoelens op. Deze gevoelens zijn nooit fout wat wel ongewenst kan zijn is het gedrag dat volgt op de ervaren gevoelens. Mensen leren gevoelens te ervaren, bewust te maken, ze te verwoorden en uit te wisselen met anderen heeft een positief effect op het vermogen gedrag aan te passen en welbevinden te ervaren. De werkvormen die Laat Je Zien combineert bieden de gelegenheid voor deelnemers hiermee te oefenen op een toegankelijke manier die ruimte biedt aan diversiteit in niveaus en tegelijkertijd maatwerk toelaat.

Als docent jezelf onderzoeken?

Goleman (1998) identificeerde in zijn onderzoek persoonlijke en sociale vaardigheden die een grotere bijdrage hebben aan het succes van een persoon in zijn werk dan een combinatie van technische vaardigheden, cognitieve vermogens en algemene persoonlijkheidstrekken, namelijk: a. persoonlijke vaardigheden
b. zelf-assessment en zelfvertrouwen
c. betrouwbaar, gewetensvol en nauwgezet
d. doelgericht en optimistisch
e. sociale vaardigheden
f. empatisch en gericht op ontwikkeling van anderen
g. communicatie en conflicthantering
h.verandering opgang brengend, samenwerkend en meewerkend.