Bereid af: verschil tussen versies

(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{Kopweg}} {{9xG1}} <div class="row"> <div class="small-6 large-offset-2 columns"> <h3>'''Afsluiting'''</h3> <br> De afsluiting bestaat uit een aantal deelactivit...')
 
 
(20 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 6: Regel 6:
  
 
<h3>'''Afsluiting'''</h3>
 
<h3>'''Afsluiting'''</h3>
 +
<h4>'''Les: Waar je ''bereid'' bent om te sterven'''</h4>
 
<br>
 
<br>
De afsluiting bestaat uit een aantal deelactiviteiten. Iedere keer bepaalt de docent het tijdsinterval en hoe veel aandacht er gaat naar het afsluiten. Het is belangrijk om stil te staan bij ervaringen van de deelnemers in de praktijk na een proces met nieuwe inzichten en/of vaardigheden. Een evaluatie kan worden gedaan door een vragenlijst. Hiervoor zijn verschillende apps beschikbaar. Ook kan de docent een evaluatie team samenstellen van deelnemers die een vragenlijst maken voor de evaluatie. Belangrijk is deze teams zo samen te stellen dat iedereen mee kan doen en dat het eerste team wordt afgewisseld met daarop volgende teams. Reflecteren is meer filosofisch van aard. Dit kan worden gedaan met de hele groep in een kring of in teams van twee of vier of individueel. De keuze is aan de docent en is onder andere afhankelijk van het niveau van de deelnemers en de tijd die beschikbaar is.
+
{{Afsluiting}}
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
+
{{#set: Theorie=|Module=Lees|Serie=9xGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}}
<h4>'''Evalueren'''</h4>
+
 
  <div class="mw-collapsible-content">
+
[[Categorie:Pagina's met onjuiste bestandskoppelingen]]
Evalueren kan door aan de hand van een aantal vragen de deelnemers te laten kijken en onderzoeken wat ze hebben gedaan en meegemaakt. Het instrument hiervoor kan de docent maken in samenspraak met de deelnemers. Een voorbereide basislijst van vragen is het uitgangspunt. Gedurende het evaluatieproces kan deze worden aangepast.
 
<br>
 
<br>
 
In het hele proces zitten elementen die versterkend zijn voor de autonomie, voor gevoel van competentie en verbinding met anderen. Deze elementen worden in de zelfdeterminatie-theorie beschreven als kernpunten van welbevinden (Deci & Ryan, 1991).
 
<br>
 
<br>
 
Na een evaluatie is het mogelijk om te komen tot een reflectie over de betekenis van het proces en de inhoud.
 
    </div>
 
</div>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<h4>'''Reflectie'''</h4>
 
  <div class="mw-collapsible-content">
 
In de reflectie op de stappen uit de drieluik word je bewust van je oordelen en de uitwerking die deze oordelen hebben op een situatie. Neem je oordeel niet als waarheid aan maar als uitgangspunt. Laat twijfel toe, leer dat je ieder moment weer een nieuwe kijk kunt ontwikkelen op ervaringen mensen, situaties en kennis.
 
<br>
 
<br>
 
Deze manier van werken activeert de deelnemers om samenhang en verbinding te zien tussen dagelijkse eigen ervaringen en kennis. Andere voorbeelden van vragen die de docent de deelnemers zichzelf kan laten stellen zijn: hoe kan nieuwe kennis jouw nieuwe ervaringen beïnvloeden? Wil je meer weten? Voer je een taak uit en denk je erover na?
 
<br>
 
<br>
 
Reflecteren, met name in groepsverband, verhoogt de intrinsieke motivatie om kennis te verwerven en vervolgens toe te passen tijdens het uitvoeren van een taak. Dit stimuleert het leven-lang-leren (Lifelong learning, Jarvis, P., 2007).
 
<br>
 
<br>
 
Na aandacht voor evaluatie en reflectie is het tijd om door te gaan en ontstaat er vaak vanzelf een nieuw onderwerp voor een volgende cyclus.
 
    </div>
 
</div>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<h4>'''Nieuwe Cyclus'''</h4>
 
  <div class="mw-collapsible-content">
 
Het proces van ''Laat Je Zien'' is als een cirkel te zien. Aan het einde van een proces ontstaan nieuwe vragen of interesses en daaruit kunnen nieuwe thema's naar voren komen om weer een nieuwe cirkel te starten.
 
<br>
 
<br>
 
De momenten voor ''Proef op de som'', ''Evaluatie'' en ''Reflectie'' bieden kans tot overleg, uitwisseling van ervaringen naar aanleiding van de dagelijkse praktijk, opvattingen en gedachten. De resultaten van deze activiteiten kunnen meer of minder gepland of ongepland, afhankelijk van wat de docent heeft aangeboden, al bewust zijn bij de deelnemers.
 
<br>
 
<br>
 
Het kan zijn dat een nieuw onderwerp in een moeite door, op een natuurlijke manier zegt men wel eens, na een van de activiteiten ''Proef op de som'', ''Evaluatie'' of ''Reflectie'' vanzelf naar voren komt.<br> Het kan zijn dat de docent leerlingen bewust naar aanleiding van de verschillende activiteiten laat nadenken of er nieuwe thema's zijn die ze belangrijk vinden om te gaan onderzoeken.
 
    </div>
 
</div>
 
        </div>
 
</div>
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=Laatjezien|Serie=9xGrunberg|Les= {{BASEPAGENAME}}|Serie=|Component={{BASEPAGENAME}}}}
 

Huidige versie van 30 okt 2020 om 00:22

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar9G1 v2.jpeg

Afsluiting

Les: Waar je bereid bent om te sterven


Wat neem je mee?

Duur: ± 5 minuten - Hele groep

De deelnemers zitten in een kring en de docent stelt de vraag: Wat neem je mee van wat er vandaag aan de orde is gekomen? Schrijf dit op het A4 met een afbeelding van een koffer, een gereedschapskist of een andere beeltenis met open ruimte.

Voorbereiden
  • A4 met een beeltenis van een koffer, of andere beeltenis, ter illustratie van dit onderdeel.



Voorbeeld koffer

Wiki bij afsluiting koffer3.jpg


Welke onderwerpen kan de toekomst brengen?
Duur: 5 à 10 minuten - Hele groep

Wanneer de deelnemers met elkaar delen wat ze hebben opgeschreven, luistert de docent goed en schrijft een aantal onderwerpen die langskomen zichtbaar voor de deelnemers op. Vervolgens vraagt de docent te kijken naar de thema's die zijn langsgekomen. De docent heeft waarschijnlijk een voorkeur voor een bepaald thema omdat het goed aansluit bij een nieuw onderwerp uit zijn lesprogramma. Toch behandelt de docent alle thema's met de deelnemers en vraagt hun om aanvulling. Vervolgens kan de docent de ldeelnemers laten stemmen welk thema de volgende les een rol zal gaan spelen. Veel thema's bieden een ruime mogelijkheid voor aanknopingspunten en kunnen zo prima verweven worden met toekomstige lesstof en -doelen.


Optioneel voorbereiding voor een volgende les
  1. Het resultaat van de les zal in de tussenliggende tijd tot de volgende les worden toegepast. De deelnemers houden bij hoe dat gaat. In een volgende les is er aan het begin tijd om de ervaringen kort te delen. Er kan een datum worden afgesproken.;
  2. De docent bereidt een nieuwe cyclus voor. Dit kan zijn een volgende les uit 9x Grunberg of een eigen gemaakte les op basis van dit format.
  3. Indien passend bij het schema lezen de deelnemers de literatuur behorend bij de volgende les. De docent heeft dit voorbereidt;
  4. Naar keuze kan de docent een of twee deelnemers uitnodigen om de oefeningen voor de volgende les voor te bereiden en te leiden. Afhankelijk van het niveau biedt de docent passende begeleiding aan. Deze opdracht roteert en alle deelnemers komen in teams aan bod.