Bereid O: verschil tussen versies

 
(15 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 4: Regel 4:
 
<div class="row">
 
<div class="row">
 
<div class="small-6 large-offset-2 columns">
 
<div class="small-6 large-offset-2 columns">
 +
 
<h3>'''Opmaat'''</h3>
 
<h3>'''Opmaat'''</h3>
<h4>'''Les - Waar je ''bereid'' bent om te sterven'''</h4>
+
<h4>'''Les: Waar je ''bereid'' bent om te sterven'''</h4>
  
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h5>'''Ruimte en materiaal'''</h5>
 
<h5>'''Ruimte en materiaal'''</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clip-borden gebruikt.  
+
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clipboards gebruikt.  
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Als het de eerste bijeenkomst is, start de docent met het uitleggen van de opbouw van de bijeenkomst(en). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten en neem deze heel kort door.
+
Bij de eerste bijeenkomst start de docent met het uitleggen van de opbouw van de bijeenkomst(en). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten. Neem deze kort door.
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
 
<br>
 
<br>
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h4>'''Energieke Dynamiek'''</h4>
+
<h4>'''Energiek spel'''</h4>
<h5>Duur ± 5 minuten / de hele groep</h5>
+
<h5>'''''Pim Pam Pet'''''</h5>
 +
<h5>Duur: ± 5 minuten - Hele groep</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
'''''Pim Pam Pet'''''<br>
+
Iedereen staat in de kring. De woorden ‘pim’, ‘pam’ en ‘pet’ worden uitgesproken door drie personen die rechts van elkaar staan in de kring. Nummer 1 zegt: ‘Pim’, nummer 2: ‘Pam’, etc. Elk van de drie wijst met zijn arm naar een ander in de groep, terwijl hij zijn woord zegt.
Iedereen staat in de kring. De woorden Pim-Pam-Pet worden uitgesproken door drie personen die rechts van elkaar staan in de kring. Nummer 1 zegt Pim, nr. 2. Pam etc. Elk van de drie wijst met zijn arm naar een ander in de groep terwijl hij zijn woord zegt. De eerste twee, de Pim en de Pam, gelden als afleiders in het spel. Deze twee richten zich tot twee anderen die denken dat zij worden aangesproken zoals in normale communicatie, maar dat is niet het geval. Degene die het woord Pet en het handgebaar gebruikt geeft als het ware de woorden naar een andere plek in de kring. Als je aangesproken en aangewezen bent met het woord Pet betekent dat, dat jij gaat beginnen met het woord Pim. En dan volgt degene rechts van je met Pam en daarna zijn rechterbuur met Pet.
+
De eerste twee de Pim en de Pam – zijn de afleiders in het spel. Deze twee richten zich tot twee anderen die dénken dat zij worden aangesproken, maar dat is dus niet het geval. Degene die het woord ‘Pet’ zegt en een ander aanwijst geeft de woorden wél echt door aan een ander in de kring. Diegene begint weer met het woord ‘Pim’ – een nieuwe reeks. Degene rechts van hem volgt dus met ‘Pam’ en daarna zijn rechterbuur met ‘Pet’.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''De dynamiek beïnvloedt: aandacht en focus.''
+
''Het effect van het spel: het houden van aandacht en ergens op focussen.''
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
 
<br>
 
<br>
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h4>'''Dynamiek gericht op het thema'''</h4>
+
<h4>'''Activiteit passend bij het thema'''</h4>
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
+
<h5>'''''Improvisatie spel: En dan...'''''</h5>
 +
<h5>Duur: ± 10 minuten - Hele groep</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
'''''Improvisatie spel: En dan...'''''<br>
+
De docent staat in het midden en de deelnemers vertellen om de beurt welke situatie de docent moet spelen. Een deelnemer zegt bijvoorbeeld: ‘De docent is aan het surfen.’ Vervolgens beeldt de docent uit dat hij aan het surfen is. Een andere deelnemer zegt dat de docent over een golf heen surft. De docent beeldt daarna dat uit. Zo kan de docent een heel avontuur meemaken en verbeelden, zowel in woord als gebaar. De docent kan daarna aan een of twee deelnemers vragen om ook uit te beelden.
De docent staat in het midden en de deelnemers vertellen om de beurt welke situatie de docent speelt. Bijvoorbeeld: een deelnemer zegt: ‘de docent is aan het etsen’. Daarna beeldt de docent uit dat hij aan het etsen is. Een andere deelnemer zegt dat de docent over een spijker heen etst. De docent beeldt uit hoe dat gaat. Zo kan de docent een heel avontuur meemaken en verbeelden, zowel in woord als gebaar. De docent kan daarna één of twee andere deelnemers vragen om het ook te doen.<br>
 
 
<br>
 
<br>
''De dynamiek beïnvloedt: Kwetsbaar zijn omdat je jezelf aan de groep toevertrouwt, de deelnemers moeten zich inleven in de ontstane situatie, verantwoordelijkheid nemen, hun fantasie gebruiken en samenwerken. Het leiderschap gaat vaak op een natuurlijke manier over van de docent op de deelnemers.''
+
<br>
 +
''Het effect van de activiteit: kwetsbaar kunnen opstellen doordat je jezelf aan de groep toevertrouwt, de deelnemers moeten zich inleven in de ontstane situatie, verantwoordelijkheid nemen, hun fantasie gebruiken en samenwerken. Het leiderschap gaat vaak op een natuurlijke manier over van de docent op de deelnemers.''
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik.
 
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
 
<br>
 
<br>
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
+
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik.
<h4>'''Fysieke activiteit - Intermezzo'''</h4>
 
<h5>Duur ± 3-5 minuten / de hele groep</h5>
 
  <div class="mw-collapsible-content">
 
'''''Vierkantje ademenen'''''<br>
 
De docent leert deze oefening aan de deelnemers. Zodra ze hem kennen kan de docent de deelnemers de oefening zelfstandig laten gebruiken indien van toepassing. De docent kan ook een voor een deelnemers aanwijzen om de leiding te nemen in de groep. Gebruik eventueel een afbeelding van een vierkant als visuele ondersteuning.<br>
 
We gaan ademen in een vierkant. Iedereen kiest voor zichzelf hoeveel tellen hij/zij de adem gaan inhouden. Kies om te beginnen drie of vier tellen. Zeker niet langer. Het is geen wedstrijd.<br>
 
De eerste zijde van het vierkant adem je in terwijl je tot drie telt. De docent telt tot drie en de deelnemers ademen in. Nu houden jullie je adem drie tellen vast. Vervolgens ademenen jullie in drie tellen uit. Daarna blijf je drie tellen lang leeg, dat wil zeggen je ademt niet in.<br>
 
Daarna herhaalt het vierkant zich weer.<br>
 
Als drie tellen niet comfortabel is kan je het ook twee tellen doen. Of als drie tellen heel makkelijk is kun je ophogen tot vier tellen of vijf. Het is wel de bedoeling dat het gemakkelijk is. Het is zeker niet de bedoeling dat het een uitdaging is met jezelf of anderen.
 
<br>
 
<br>
 
''De dynamiek beïnvloedt: Het verleggen van aandacht. Door zowel de aandacht te richten op ademen en tellen stoppen de gedachten en komt er rust''
 
  </div>
 
</div>
 
  
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
+
{{#set: Theorie=|Module=Lees|Serie=9XGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}}
  
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Bereid Les 1]]
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Bereid Les 1]]
 
[[Categorie:Sjabloon]]
 
[[Categorie:Sjabloon]]

Huidige versie van 9 dec 2020 om 15:00

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar9G1 v2.jpeg

Opmaat

Les: Waar je bereid bent om te sterven

Ruimte en materiaal

Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clipboards gebruikt.

Bij de eerste bijeenkomst start de docent met het uitleggen van de opbouw van de bijeenkomst(en). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten. Neem deze kort door.


Energiek spel

Pim Pam Pet
Duur: ± 5 minuten - Hele groep

Iedereen staat in de kring. De woorden ‘pim’, ‘pam’ en ‘pet’ worden uitgesproken door drie personen die rechts van elkaar staan in de kring. Nummer 1 zegt: ‘Pim’, nummer 2: ‘Pam’, etc. Elk van de drie wijst met zijn arm naar een ander in de groep, terwijl hij zijn woord zegt. De eerste twee – de Pim en de Pam – zijn de afleiders in het spel. Deze twee richten zich tot twee anderen die dénken dat zij worden aangesproken, maar dat is dus niet het geval. Degene die het woord ‘Pet’ zegt en een ander aanwijst geeft de woorden wél echt door aan een ander in de kring. Diegene begint weer met het woord ‘Pim’ – een nieuwe reeks. Degene rechts van hem volgt dus met ‘Pam’ en daarna zijn rechterbuur met ‘Pet’.

Het effect van het spel: het houden van aandacht en ergens op focussen.


Activiteit passend bij het thema

Improvisatie spel: En dan...
Duur: ± 10 minuten - Hele groep

De docent staat in het midden en de deelnemers vertellen om de beurt welke situatie de docent moet spelen. Een deelnemer zegt bijvoorbeeld: ‘De docent is aan het surfen.’ Vervolgens beeldt de docent uit dat hij aan het surfen is. Een andere deelnemer zegt dat de docent over een golf heen surft. De docent beeldt daarna dat uit. Zo kan de docent een heel avontuur meemaken en verbeelden, zowel in woord als gebaar. De docent kan daarna aan een of twee deelnemers vragen om ook uit te beelden.

Het effect van de activiteit: kwetsbaar kunnen opstellen doordat je jezelf aan de groep toevertrouwt, de deelnemers moeten zich inleven in de ontstane situatie, verantwoordelijkheid nemen, hun fantasie gebruiken en samenwerken. Het leiderschap gaat vaak op een natuurlijke manier over van de docent op de deelnemers.


Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik.