Evalueren: verschil tussen versies

 
(17 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 
{{Kopweg}}
 
{{Kopweg}}
{{9xG uitleg}}
+
{{Zelf lessen maken plaat}}
  
 
<div class="row">
 
<div class="row">
Regel 7: Regel 7:
 
<h3>'''Afsluiting'''</h3>
 
<h3>'''Afsluiting'''</h3>
 
<br>
 
<br>
De afsluiting bestaat uit een aantal deelactiviteiten. Iedere keer bepaalt de docent het tijdsinterval en hoe veel aandacht er gaat naar naar ieder onderdeel van het afsluiten. Het is belangrijk om stil te staan bij ervaringen van de deelnemers in de praktijk na een proces met nieuwe inzichten en/of vaardigheden.
+
De afsluiting bestaat uit een aantal deelactiviteiten die u naar eigen inzicht kunt aanbieden, na een zelfgekozen tijdsinterval.  
 
<br>
 
<br>
<br>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
 
<h4>'''Evalueren'''</h4>
 
<h4>'''Evalueren'''</h4>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
+
U bepaalt hoe (lang) er geëvalueerd wordt. Afhankelijk van het thema en de ontwikkeling van de deelnemers maakt de docent een keuze. Hieronder enkele suggesties:<br>
De docent heeft de keuze over de wijze waarop geëvalueerd gaat worden en de tijd die er aan besteedt wordt.
+
* U vraagt de deelnemers in één zin samen te vatten wat ze van de les meenemen.
Er zijn diverse mogelijkheden een aantal voorbeelden worden hier kort genoemd:<br>
+
* U kiest een afbeelding, bijvoorbeeld een koffer en laat de deelnemers één woord kiezen dat voor hen belangrijk is als ze terugdenken aan de les. Dit woord schrijven ze vervolgens op de koffer. Dit kan een gezamenlijke koffer zijn van de groep maar ook kan iedere deelnemer een eigen koffer hebben.
* De docent vraagt de deelnemers - kort - bijvoorbeeld in een zin op te schrijven wat ze van de les meenemen; een soort slogan voor zichzelf te bedenken. Of door de leerlingen een woord te laten kiezen dat voor hen belangrijk is als ze terug denken aan de les, en dit woord op te schrijven. De docent kan hiervoor een standaard afbeelding gebruiken zoals bijvoorbeeld een tekening van een koffer, een gereedschapskist of een afbeelding die de leerling kan opslaan in haar/zijn telefoon. Daarna heeft een leerling een digitale expositie met zelfgemaakte aanmoedigingen en geheugensteuntjes.
+
* U vraagt de deelnemers een soort slogan voor zichzelf te bedenken die hen aanmoedigt om door te zetten om een gesteld doel te bereiken. Deze slogan samen te voegen met een beeld naar keuze.  
* Uitgebreider evalueren kan ook, de docent vraagt de deelnemers om aan de hand van een aantal vragen te kijken en onderzoeken wat ze hebben gedaan en meegemaakt. Het instrument, een vragenlijst, kan de docent alleen maken of in samenspraak met de deelnemers. De vragenlijst kan ook digitaal via een aantal apps worden gemaakt en aangeboden. De docent kan ook een opdracht geven om een vragenlijst te maken aan een wisselende groep deelnemers, evaluatieteam. Om de deelnemers te ondersteunen kan een voorbereide basislijst van vragen het uitgangspunt zijn. Gedurende het evaluatieproces kan deze worden aangepast. Ook er zijn veel mogelijkheden voor het samenstellen van teams in de groep en de opdracht voor het maken van vragen kan ook variëren. Zo kan ieder team een of twee vragen bedenken en alle vragen samen vormen dan de evaluatie. Belangrijk is dat de docent er voor zorgt dat iedereen ervaring op doet met het maken van een evaluatie instrument.
+
* Uitgebreider evalueren kan ook, vraag de deelnemers om aan de hand van een (door u of gezamenlijk samengestelde) vragenlijst te onderzoeken wat ze hebben gedaan en meegemaakt. U kunt het samenstellen van de lijst ook laten doen door ‘evaluatieteams’ bestaande uit enkele deelnemers. Uiteindelijk vullen alle deelnemers de vragenlijst die gemaakt is in.
<br>
 
 
<br>
 
<br>
In het hele proces zitten elementen die versterkend zijn voor de autonomie, voor gevoel van competentie en verbinding met anderen. Deze elementen worden in de zelfdeterminatie-theorie beschreven als kernpunten van welbevinden (Deci & Ryan, 1991).
+
Na afloop kunnen alle deelnemers een digitale expositie hebben met zelfgemaakte aanmoedigingen en geheugensteuntjes. In het hele proces zitten elementen die versterkend zijn voor de autonomie, voor gevoel van competentie en verbinding met anderen.
 
<br>
 
<br>
<br>
 
Na een evaluatie is het mogelijk om te komen tot een reflectie over de betekenis van het proces en de inhoud.
 
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h4>'''Reflectie'''</h4>
 
<h4>'''Reflectie'''</h4>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
Reflecteren is meer filosofisch van aard. Dit kan worden gedaan met de hele groep in een kring of in teams van twee of vier of individueel. De keuze is aan de docent en is onder andere afhankelijk van het niveau van de deelnemers en de tijd die beschikbaar is.
+
Na de evaluatie kunt u uw deelnemers uitnodigen om te komen tot een reflectie over de betekenis van het proces.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
In de reflectie op de stappen uit de drieluik word je bewust van je oordelen en de uitwerking die deze oordelen hebben op een situatie. Neem je oordeel niet als waarheid aan maar als uitgangspunt. Dit vergroot de compassie met jezelf en anderen. Laat twijfel toe, leer dat je ieder moment weer een nieuwe kijk kunt ontwikkelen op ervaringen mensen, situaties en kennis.  
+
Reflecteren is filosofisch van aard en kan:<br>
 +
* met de hele groep in een kring.
 +
* in teams van twee of vier; daarna in groepsverband.  
 +
* als individuele opdracht die in de groep gepresenteerd wordt.  
 
<br>
 
<br>
 +
De keuze is aan u en is onder andere afhankelijk van het niveau van de deelnemers en de tijd die beschikbaar is.
 
<br>
 
<br>
Deze manier van werken activeert de deelnemers om samenhang en verbinding te zien tussen dagelijkse eigen ervaringen en kennis. Andere voorbeelden van vragen die de docent de deelnemers zichzelf kan laten stellen zijn: hoe kan nieuwe kennis jouw nieuwe ervaringen beïnvloeden? Wil je meer weten? Voer je een taak uit en denk je erover na?  
+
Enkele suggesties van vragen:<br>
 +
* Hoe kan nieuwe kennis jouw toekomstige ervaringen beïnvloeden?  
 +
* Wil je meer weten? Waar wil je meer van weten?
 +
* Hoe kan je gebruik maken van iets nieuws dat je hebt geleerd?
 +
* Denk je na over een taak die je doet?
 +
* Wat betekent het voor anderen als jij een vaardigheid leert?
 +
* Wat betekent het voor je als iemand die je ontmoet kennis heeft?
 +
* Hoe oordeel je over je ervaringen, kennis en acties?
 +
* Hoe oordeel je over ervaringen, kennis en acties van anderen?
 +
* Is het oordeel dat je hebt flexibel of wordt het een waarheid?
 +
* Welke rol speelt twijfel bij wat je leert en meemaakt?  
 
<br>
 
<br>
 +
Reflecteren, met name in groepsverband, verhoogt de intrinsieke motivatie om kennis te verwerven en vervolgens toe te passen tijdens het uitvoeren van een taak. Het motiveert de deelnemers om te blijven leren. Reflecteren activeert de deelnemers om samenhang en verbinding te zien tussen dagelijkse eigen ervaringen en kennis. Door hierover uit te wisselen met anderen ervaren de deelnemers hun oordelen en die van anderen en de uitwerking die oordelen heeft op henzelf en anderen. Dit biedt een mogelijkheid om je compassie met jezelf en de ander te vergroten.
 
<br>
 
<br>
Reflecteren, met name in groepsverband, verhoogt de intrinsieke motivatie om kennis te verwerven en vervolgens toe te passen tijdens het uitvoeren van een taak. Dit stimuleert het leven-lang-leren (Lifelong learning, Jarvis, P., 2007).
 
<br>
 
<br>
 
Na aandacht voor evaluatie en reflectie is het tijd om door te gaan en ontstaat er vaak vanzelf een nieuw onderwerp voor een volgende cyclus.
 
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h4>'''Nieuwe Cyclus'''</h4>
 
<h4>'''Nieuwe Cyclus'''</h4>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
Het proces van ''Laat Je Zien'' is als een cirkel te zien. Aan het einde van een proces ontstaan nieuwe vragen of interesses en daaruit kunnen nieuwe thema's naar voren komen om weer een nieuwe cirkel te starten.
+
Het proces van Laat Je Zien is cyclisch. Na aandacht voor evaluatie en reflectie ontstaan er vaak vanzelf bij u of de deelnemers ideeën voor nieuwe thema’s voor een volgende cyclus.
<br>  
+
Noteer de thema’s die in deze fase naar voren komen voor eventuele toekomstige cycli. U kunt uw deelnemers ook bewust laten nadenken of er nieuwe thema's zijn die ze belangrijk vinden om te gaan onderzoeken.  
 +
<br>
 
<br>
 
<br>
Het kan zijn dat een nieuw onderwerp in een moeite door, op een natuurlijke manier zegt men wel eens, na een van de activiteiten ''Proef op de som'', ''Evaluatie'' of ''Reflectie'' vanzelf naar voren komt.<br> Het kan zijn dat de docent leerlingen bewust naar aanleiding van de verschillende activiteiten laat nadenken of er nieuwe thema's zijn die ze belangrijk vinden om te gaan onderzoeken.
+
Zoek naar thema’s die ruime aanknopingspunten bieden om ze in te bedden in uw bestaande lesmodules, opdrachten en lesplannen. U heeft hier de vrijheid en kunt op zoek gaan naar de aanknopingspunten en daar vanuit het bestaande materiaal en verrijkende extra informatie een zinvolle invulling aan geven.
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>
 
         </div>
 
         </div>
 
</div>
 
</div>
 +
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
  
 +
[[Categorie:Pagina's met onjuiste bestandskoppelingen]]
 
[[Categorie:Sjabloon]]
 
[[Categorie:Sjabloon]]

Huidige versie van 26 sep 2020 om 23:39

naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarMakenDelennaarbiedt veiligheid en basis voor ontwikkelen...in je gereedschapskist ...is relevant ...is uitwisselen, herkennen en inleven ...zeg ik wat ik bedoel?naarnaarnaarWIKI DOEN 2k.jpeg

Afsluiting


De afsluiting bestaat uit een aantal deelactiviteiten die u naar eigen inzicht kunt aanbieden, na een zelfgekozen tijdsinterval.

Evalueren

U bepaalt hoe (lang) er geëvalueerd wordt. Afhankelijk van het thema en de ontwikkeling van de deelnemers maakt de docent een keuze. Hieronder enkele suggesties:

  • U vraagt de deelnemers in één zin samen te vatten wat ze van de les meenemen.
  • U kiest een afbeelding, bijvoorbeeld een koffer en laat de deelnemers één woord kiezen dat voor hen belangrijk is als ze terugdenken aan de les. Dit woord schrijven ze vervolgens op de koffer. Dit kan een gezamenlijke koffer zijn van de groep maar ook kan iedere deelnemer een eigen koffer hebben.
  • U vraagt de deelnemers een soort slogan voor zichzelf te bedenken die hen aanmoedigt om door te zetten om een gesteld doel te bereiken. Deze slogan samen te voegen met een beeld naar keuze.
  • Uitgebreider evalueren kan ook, vraag de deelnemers om aan de hand van een (door u of gezamenlijk samengestelde) vragenlijst te onderzoeken wat ze hebben gedaan en meegemaakt. U kunt het samenstellen van de lijst ook laten doen door ‘evaluatieteams’ bestaande uit enkele deelnemers. Uiteindelijk vullen alle deelnemers de vragenlijst die gemaakt is in.


Na afloop kunnen alle deelnemers een digitale expositie hebben met zelfgemaakte aanmoedigingen en geheugensteuntjes. In het hele proces zitten elementen die versterkend zijn voor de autonomie, voor gevoel van competentie en verbinding met anderen.

Reflectie

Na de evaluatie kunt u uw deelnemers uitnodigen om te komen tot een reflectie over de betekenis van het proces.

Reflecteren is filosofisch van aard en kan:

  • met de hele groep in een kring.
  • in teams van twee of vier; daarna in groepsverband.
  • als individuele opdracht die in de groep gepresenteerd wordt.


De keuze is aan u en is onder andere afhankelijk van het niveau van de deelnemers en de tijd die beschikbaar is.
Enkele suggesties van vragen:

  • Hoe kan nieuwe kennis jouw toekomstige ervaringen beïnvloeden?
  • Wil je meer weten? Waar wil je meer van weten?
  • Hoe kan je gebruik maken van iets nieuws dat je hebt geleerd?
  • Denk je na over een taak die je doet?
  • Wat betekent het voor anderen als jij een vaardigheid leert?
  • Wat betekent het voor je als iemand die je ontmoet kennis heeft?
  • Hoe oordeel je over je ervaringen, kennis en acties?
  • Hoe oordeel je over ervaringen, kennis en acties van anderen?
  • Is het oordeel dat je hebt flexibel of wordt het een waarheid?
  • Welke rol speelt twijfel bij wat je leert en meemaakt?


Reflecteren, met name in groepsverband, verhoogt de intrinsieke motivatie om kennis te verwerven en vervolgens toe te passen tijdens het uitvoeren van een taak. Het motiveert de deelnemers om te blijven leren. Reflecteren activeert de deelnemers om samenhang en verbinding te zien tussen dagelijkse eigen ervaringen en kennis. Door hierover uit te wisselen met anderen ervaren de deelnemers hun oordelen en die van anderen en de uitwerking die oordelen heeft op henzelf en anderen. Dit biedt een mogelijkheid om je compassie met jezelf en de ander te vergroten.

Nieuwe Cyclus

Het proces van Laat Je Zien is cyclisch. Na aandacht voor evaluatie en reflectie ontstaan er vaak vanzelf bij u of de deelnemers ideeën voor nieuwe thema’s voor een volgende cyclus. Noteer de thema’s die in deze fase naar voren komen voor eventuele toekomstige cycli. U kunt uw deelnemers ook bewust laten nadenken of er nieuwe thema's zijn die ze belangrijk vinden om te gaan onderzoeken.

Zoek naar thema’s die ruime aanknopingspunten bieden om ze in te bedden in uw bestaande lesmodules, opdrachten en lesplannen. U heeft hier de vrijheid en kunt op zoek gaan naar de aanknopingspunten en daar vanuit het bestaande materiaal en verrijkende extra informatie een zinvolle invulling aan geven.