Verlangen KV: verschil tussen versies

Regel 8: Regel 8:
 
<h4>'''Waar je ''verlangen'' nog niet is uitgedoofd'''</h4>
 
<h4>'''Waar je ''verlangen'' nog niet is uitgedoofd'''</h4>
 
<br>
 
<br>
In de les Verlangen is de keuze gemaakt om naast de roman ''Figuranten'' of ''Huid en Haar'' aandacht te besteden aan '''de dialoog'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.  
+
In de les Verlangen is de keuze gemaakt om naast de roman ''Figuranten'' of ''Huid en Haar'' aandacht te besteden aan '''de dialoog'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.
 +
<br>
 +
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h4>'''Het interview '''</h4>
 +
<h5>Duur: ± 20 minuten - Hele groep of individueel</h5>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
Iedere deelnemer leest zijn eigen artikel en gebruikt de kleuren om te kijken hoeveel aandacht voor ieder aspect is in het artikel. De deelnemers maken een cirkeldiagram waarin ze met de kleuren aangeven hoeveel aandacht ieder aspect krijgt in het bestek van het hele artikel. Deze cirkeldiagram komt te staan aan de linkerkant op het drieluik-antwoordblad. De deelnemers kiezen vervolgens een zin uit die hen het meeste opvalt of aanspreekt. Deze zin schrijven ze ook op het drieluik-antwoordblad. In een korte ronde delen de deelnemers deze zin met de groep.
 +
<br>
 +
<br>
 +
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 +
* De docent bedenkt vragen voor de deelnemers om ze over de meegebrachte interviews te laten denken. De vragen kunnen bijvoorbeeld gaan over de opbouw, de stijl en de inhoud van het interview: Wat ben je te weten gekomen door het interview? Hoeveel aandacht is er voor de persoon waar het over gaat? In hoeverre is er aandacht voor het privéleven en het beroep van de persoon? De aspecten waar de deelnemers aandacht aan gaan besteden bepaald de docent. De verschillende gekozen aspecten zijn de titels van ordening en hebben een eigen kleur (kleurkaart);
 +
* Kaartjes om zinnen op te schrijven;
 +
* Kleurpotloden of stiften;
 +
* De docent neemt een besluit over de indeling van de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad. Waar gaan de deelnemers hun informatie neerzetten?
 +
<br>
 +
<h5>'''Huiswerk'''</h5>
 +
* De docent vraagt de deelnemers een interview dat ze aanspreekt uit te kiezen en mee te brengen.
 +
    </div>
 +
</div>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
, een eigen selectie kan gemaakt worden.  
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Regel 49: Regel 76:
 
Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen, het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij ''Fysieke activiteit''.
 
Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen, het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij ''Fysieke activiteit''.
  
 +
    </div>
 +
</div>
 +
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h4>'''Het interview met de schrijver'''</h4>
 +
<h5>Duur: ± 30 minuten - Tweetallen</h5>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
 +
De deelnemers worden in tweetallen ingedeeld.
 +
De deelnemers worden in tweetallen ingedeeld. Vervolgens deelt de docent aan de deelnemers uit het interview met Arnon Grunberg. De deelnemers krijgen de tijd om dit interview te lezen. Daarna gaan de deelnemers in tweetallen kijken hoe dit interview in elkaar zit aan de hand van de aspecten uit de voorgaande oefening: Wat weet je nu over de schrijver? Wat ben je te weten gekomen over de roman? Welke vraag vind je effectief? Welke vraag had misschien niet gesteld hoeven worden? De deelnemers behandelen elk aspect en kiezen in tweetallen een aspect wat hen het meeste aanspreekt. Ze geven daarbij hun eigen kijk en zoeken een geschikte vorm om dit met de anderen te delen in een korte presentatie.
 +
<br>
 +
<br>
 +
* <h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 +
* Drieluik-antwoordblad: indeling linkerzijde. Als er ruimte tekort is, kan er een extra zijde worden aangehecht;
 +
* Hand-out of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over de stijlvorm het interview.
 +
<br>
 +
<h5>'''Huiswerk'''</h5>
 +
De deelnemers bereiden op school of thuis – op basis van de besproken voorbeelden en opdrachten – een aantal vragen voor die ze aan de schrijver van de gelezen roman of tekst willen voorleggen. Bij die zelfbedachte vragen geven ze de categorie (kleurcode) aan waar de vragen onder vallen.
 +
 +
    </div>
 +
</div>
 +
<br>
 +
<h4>'''Intermezzo'''</h4>
 +
Aan het einde van deze opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen – het intermezzo.<br>
 +
Het kan een korte herhaling zijn van een van de oefeningen uit de opmaat of een ademhalingsoefening. Suggesties hiervoor staan bij ''Fysieke activiteit''.
 +
<br>
 +
<br>
 +
''Het doel is de deelnemers na een meer cognitieve inspanning te ontspannen.''
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>

Versie van 29 okt 2020 14:32

naar les verlangennaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Verlangen 1.1.jpeg

Onderzoeken en Verdiepen

Waar je verlangen nog niet is uitgedoofd


In de les Verlangen is de keuze gemaakt om naast de roman Figuranten of Huid en Haar aandacht te besteden aan de dialoog. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.

Het interview

Duur: ± 20 minuten - Hele groep of individueel

Iedere deelnemer leest zijn eigen artikel en gebruikt de kleuren om te kijken hoeveel aandacht voor ieder aspect is in het artikel. De deelnemers maken een cirkeldiagram waarin ze met de kleuren aangeven hoeveel aandacht ieder aspect krijgt in het bestek van het hele artikel. Deze cirkeldiagram komt te staan aan de linkerkant op het drieluik-antwoordblad. De deelnemers kiezen vervolgens een zin uit die hen het meeste opvalt of aanspreekt. Deze zin schrijven ze ook op het drieluik-antwoordblad. In een korte ronde delen de deelnemers deze zin met de groep.

Voorbereiden
  • De docent bedenkt vragen voor de deelnemers om ze over de meegebrachte interviews te laten denken. De vragen kunnen bijvoorbeeld gaan over de opbouw, de stijl en de inhoud van het interview: Wat ben je te weten gekomen door het interview? Hoeveel aandacht is er voor de persoon waar het over gaat? In hoeverre is er aandacht voor het privéleven en het beroep van de persoon? De aspecten waar de deelnemers aandacht aan gaan besteden bepaald de docent. De verschillende gekozen aspecten zijn de titels van ordening en hebben een eigen kleur (kleurkaart);
  • Kaartjes om zinnen op te schrijven;
  • Kleurpotloden of stiften;
  • De docent neemt een besluit over de indeling van de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad. Waar gaan de deelnemers hun informatie neerzetten?


Huiswerk
  • De docent vraagt de deelnemers een interview dat ze aanspreekt uit te kiezen en mee te brengen.




, een eigen selectie kan gemaakt worden.

Dialogen opvangen

Duur 1 uur in de klas en thuis afmaken / Individueel of in een team

De dialogen die de deelnemers hebben opgenomen kunnen de deelnemers via een koptelefoon afluisteren. De docent vraagt de deelnemers uit de dialogen die ze op hebben genomen een verhaal op te bouwen. Dit verhaal is niet lang maar de uitgesproken zinnen samengevat in een bepaalde volgorde samen vertellen een verhaal. Wat kun je doen met het geluidsmateriaal?
Als de deelnemers klaar zijn kan de compilatie van geluidsfragmenten ook weer met een zekere opbouw aangeboden worden aan een lokaal radiostation of via het internet als podcast worden aangeboden.

Huiswerk

De docent vraagt de deelnemers een week tijd te nemen om goed te luisteren naar gesprekken in hun omgeving. Sommige gesprekken kunnen ze opnemen. Vergeet niet toestemming te vragen aan de mensen die opgenomen gaan worden.

De dialoog

Duur ± 20 minuten / Individueel, tweetallen, teams

De deelnemers hebben dialogen meegebracht. Zie het huiswerk na de activiteiten van vragen en ordenen.
Drie varianten:

Willekeurige dialoog

De deelnemers krijgen de opdracht om kort onder woorden te brengen hoe de dialoog voor hen werkt. Wat hen opvalt nu ze hebben gehoord wat de kenmerken zijn van een dialoog en hoe het gebruikt kan worden in een tekst. De docent kan er voor kiezen hen dit eerst op te laten schrijven en vervolgens te laten bespreken in hun tweetal. Of het direct in het tweetal te bespreken. Ze schrijven samen twee opmerkingen op die ze hebben. Nu reikt de docent ze een dialoog uit de gelezen roman uit. De deelnemers lezen de dialoog in hun team. Ze gaan kijken wat hun opvalt. Zijn er overeenkomsten met de dialogen die ze zelf uitkozen? Wat zijn de verschillen? Later krijgt ieder team de gelegenheid hun opmerkingen te presenteren aan de groep. De regie houdt de docent strak door tijd aan te geven van iedere kleine stap middels een geluid.

Literaire dialoog
1. Een meegebrachte dialoog

De deelnemers hebben een dialoog gekozen uit de roman die ze hebben gelezen. Ze gaan in tweetallen deze dialoog met elkaar delen. Aan de hand van door de docent voorbereide kennis over het gebruik van dialoof in literaire teksten gaan ze met elkaar bespreken hoe de gekozen dialogen zijn opgebouwd en hoe deze dialogen werken in de tekst.

2. Drie gekozen dialogen

De deelnemers hebben ieder drie dialogen uitgekozen en zelfstandig tijdens de huiswerk opdracht onderzocht wat de verschillen zijn. In hun tweetal gaan ze hun bevindingen delen. Ze kiezen een dialoog uit die ze samen een nieuwe context geven en uitbreiden.

Waar de docent kan aansluiten geeft zij/hij achtergrond over het gebruik van dialogen in een literaire tekst of een andere tekst.

Huiswerk
  • De docent vraagt de deelnemers een interview dat ze aanspreekt uit te kiezen en mee te brengen.


Voorbereiden
  • De docent bedenkt vragen voor de deelnemers om ze aan te zetten tot het denken over de meegebrachte dialogen.
  • Kaartjes om zinnen op te schrijven.
  • Kleurpotloden of stiften
  • Drieluik-antwoordblad, indeling linkerzijde, als er ruimte te kort is kan er een extra zijde worden aangehecht.
  • Handout of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over de dialoog.


Afsluiten

Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen, het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij Fysieke activiteit.







Het interview met de schrijver

Duur: ± 30 minuten - Tweetallen

De deelnemers worden in tweetallen ingedeeld. De deelnemers worden in tweetallen ingedeeld. Vervolgens deelt de docent aan de deelnemers uit het interview met Arnon Grunberg. De deelnemers krijgen de tijd om dit interview te lezen. Daarna gaan de deelnemers in tweetallen kijken hoe dit interview in elkaar zit aan de hand van de aspecten uit de voorgaande oefening: Wat weet je nu over de schrijver? Wat ben je te weten gekomen over de roman? Welke vraag vind je effectief? Welke vraag had misschien niet gesteld hoeven worden? De deelnemers behandelen elk aspect en kiezen in tweetallen een aspect wat hen het meeste aanspreekt. Ze geven daarbij hun eigen kijk en zoeken een geschikte vorm om dit met de anderen te delen in een korte presentatie.

  • Voorbereiden
  • Drieluik-antwoordblad: indeling linkerzijde. Als er ruimte tekort is, kan er een extra zijde worden aangehecht;
  • Hand-out of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over de stijlvorm het interview.


Huiswerk

De deelnemers bereiden op school of thuis – op basis van de besproken voorbeelden en opdrachten – een aantal vragen voor die ze aan de schrijver van de gelezen roman of tekst willen voorleggen. Bij die zelfbedachte vragen geven ze de categorie (kleurcode) aan waar de vragen onder vallen.


Intermezzo

Aan het einde van deze opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen – het intermezzo.
Het kan een korte herhaling zijn van een van de oefeningen uit de opmaat of een ademhalingsoefening. Suggesties hiervoor staan bij Fysieke activiteit.

Het doel is de deelnemers na een meer cognitieve inspanning te ontspannen.