Dagdroom O: verschil tussen versies
Regel 63: | Regel 63: | ||
{{#set: Theorie=|Module=Lees|Serie=9XGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}} | {{#set: Theorie=|Module=Lees|Serie=9XGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}} | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
+ | <h5>'''Ruimte en materiaal'''</h5> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clipboards gebruikt. | ||
+ | <br> | ||
+ | <br> | ||
+ | Bij de eerste les start de docent met het uitleggen van de opbouw van de les(sen). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten. Neem deze kort door. | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
+ | <br> | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
+ | <h4>'''Energieke oefening'''</h4> | ||
+ | <h5>'''''Losmaken'''''</h5> | ||
+ | <h5>Duur: ± 10 minuten - Hele groep</h5> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | De deelnemers staan in een kring met de docent. Deze oefening houdt verschillende bewegingen en stemoefeningen in om het lichaam alert en wakker te maken. | ||
+ | * Draaien met de schouders, vijf keer naar voren en vijf keer naar achteren; | ||
+ | * Schouders een voor een naar voren draaien en naar achteren, in totaal tien keer; | ||
+ | * Schouders omhoog, schouders naar beneden, in totaal vier keer; | ||
+ | * Het hele lichaam eerst aanspannen en vervolgens volledig ontspannen, in totaal vier keer; | ||
+ | * Alles losschudden. Hoofd draaien, rechts en links, aan elke kant twee keer; | ||
+ | * Draaien van het bekken, in totaal twee keer; | ||
+ | * Draaien van de bovenbenen, in totaal twee keer; | ||
+ | * Op een been staan en tegelijkertijd geluiden maken om de stembanden op te warmen. Hierbij op de borstkas kloppen om de stem te laten resoneren. Dit op ieder been uitvoeren; | ||
+ | * Geluiden om de mond te ontspannen: smakgeluiden, ‘pssssst’, ‘mmmmm’, ‘ooooo’, ‘aaaaa’, ‘ngngngng’. | ||
+ | <br> | ||
+ | <br> | ||
+ | ''Effect van de oefening: de deelnemers ontspannen en overwinnen hun schaamte. Ze worden meer vertrouwd met hun lichaam in een groep. Verhoogt de concentratie en werkt rustgevend.'' | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
+ | <br> | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
+ | <h4>'''Spel passend bij het thema'''</h4> | ||
+ | <h5>'''''Transformeren in dieren'''''<br></h5> | ||
+ | <h5>Duur: ± 10 minuten - Hele groep</h5> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | De docent transformeert langzaam in een dier en de deelnemers doen dit na. Deze oefening herhaalt zich totdat iedereen in de groep om de beurt in een dier is getransformeerd. Voorbeelden voor dieren om na te doen: pauw, vogel, kip, aap, olifant, poes, hond, muis en koe. De begeleider kan ook verschillende dieren roepen waar de deelnemers in moeten transformeren. | ||
+ | <br> | ||
+ | <br> | ||
+ | ''Effect van de oefening: de creativiteit, inlevingsvermogen en motoriek wordt getraind. Het leiderschap gaat vaak op een natuurlijke manier over van de docent op de deelnemers.'' | ||
+ | <br> | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
+ | <br> | ||
+ | Na aandacht voor bewegen, plezier hebben en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring – het drieluik. | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
+ | {{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}} | ||
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Dagdroom Les 9]] | [[Categorie:Bij Negen X Grunberg Dagdroom Les 9]] | ||
[[Categorie:Sjabloon]] | [[Categorie:Sjabloon]] |
Versie van 30 okt 2020 19:43
Opmaat
Les - Waar de dood een dagdroom is
Ruimte en materiaal
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clip-borden gebruikt.
Als het de eerste bijeenkomst is, start de docent met het uitleggen van de opbouw van de bijeenkomst(en). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten en neem deze heel kort door.
Energieke Dynamiek
Duur ± 5 minuten / de hele groep
Modeling
Iedereen staat in de kring. De begeleider doet voor op welke manieren je kunt lopen (stoer, verlegen, sexy, met
een gespannen lichaam, x-benen etc.).
Om de beurt gaat een deelnemer op een andere manier naar het midden toelopen en
de rest van de groep doet hem na.
Deze dynamiek gaat over creativiteit, lef en de concentratie om goed naar de ander te
kijken en dit vervolgens na te doen.
Dynamiek passend bij het onderwerp / gericht op het thema
Duur ± 25 minuten / de hele groep
Modeshow
De begeleider zet muziek op waar deelnemers dezelfde oefening op doen als bij de
energieke dynamiek van deze les. De muziek die de begeleider opzet nodigt uit om te
bewegen. Voorbeelden hiervan zijn: Neneh Cherry: ‘Inner city mama’ of Right Said
Fred: ‘I’m too sexy’. Dit is een voorbereiding op een modeshow.
De stoelen worden in twee rijen neergezet en tussen de stoelen is de catwalk. Als er
tafels of banken zijn om over te lopen kun je die in het midden zetten. Als de
deelnemer aan het einde van de catwalk is blijft hij/zij staan in een freeze en wordt er
een foto gemaakt voor in het drieluik antwoordblad of de omslag van de
presentatiemap.
De helft van de groep gaat beginnen. De begeleider heeft tien verschillende hoeden
meegenomen. Na vier minuten wisselen de groepen. Elke groep komt aan de beurt en
nadat zij geweest zijn krijgen zij applaus.
Effect van de dynamiek: stimuleert zelfvertrouwen, plezier, creativiteit en lef.
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik.
Ruimte en materiaal
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clipboards gebruikt.
Bij de eerste les start de docent met het uitleggen van de opbouw van de les(sen). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten. Neem deze kort door.
Energieke oefening
Losmaken
Duur: ± 10 minuten - Hele groep
De deelnemers staan in een kring met de docent. Deze oefening houdt verschillende bewegingen en stemoefeningen in om het lichaam alert en wakker te maken.
- Draaien met de schouders, vijf keer naar voren en vijf keer naar achteren;
- Schouders een voor een naar voren draaien en naar achteren, in totaal tien keer;
- Schouders omhoog, schouders naar beneden, in totaal vier keer;
- Het hele lichaam eerst aanspannen en vervolgens volledig ontspannen, in totaal vier keer;
- Alles losschudden. Hoofd draaien, rechts en links, aan elke kant twee keer;
- Draaien van het bekken, in totaal twee keer;
- Draaien van de bovenbenen, in totaal twee keer;
- Op een been staan en tegelijkertijd geluiden maken om de stembanden op te warmen. Hierbij op de borstkas kloppen om de stem te laten resoneren. Dit op ieder been uitvoeren;
- Geluiden om de mond te ontspannen: smakgeluiden, ‘pssssst’, ‘mmmmm’, ‘ooooo’, ‘aaaaa’, ‘ngngngng’.
Effect van de oefening: de deelnemers ontspannen en overwinnen hun schaamte. Ze worden meer vertrouwd met hun lichaam in een groep. Verhoogt de concentratie en werkt rustgevend.
Spel passend bij het thema
Transformeren in dieren
Duur: ± 10 minuten - Hele groep
De docent transformeert langzaam in een dier en de deelnemers doen dit na. Deze oefening herhaalt zich totdat iedereen in de groep om de beurt in een dier is getransformeerd. Voorbeelden voor dieren om na te doen: pauw, vogel, kip, aap, olifant, poes, hond, muis en koe. De begeleider kan ook verschillende dieren roepen waar de deelnemers in moeten transformeren.
Effect van de oefening: de creativiteit, inlevingsvermogen en motoriek wordt getraind. Het leiderschap gaat vaak op een natuurlijke manier over van de docent op de deelnemers.
Na aandacht voor bewegen, plezier hebben en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring – het drieluik.