Opmaat BV2: verschil tussen versies
Regel 4: | Regel 4: | ||
<div class="row"> | <div class="row"> | ||
<div class="small-6 large-offset-2 columns"> | <div class="small-6 large-offset-2 columns"> | ||
− | + | <h3>'''Beter Verwoorden 2 Bezeerd'''</h3> | |
− | <h3>'''Opmaat | + | <h3>'''Opmaat'''</h3> |
<br> | <br> | ||
<h5>'''Vooraf'''</h5> | <h5>'''Vooraf'''</h5> | ||
<h5>Duur ± 2 minuten / de hele groep</h5> | <h5>Duur ± 2 minuten / de hele groep</h5> | ||
− | De | + | De deelnemers zitten in een kring. Op het bord of de flip-over staat de structuur van de les. De docent kan die ook nog even bespreken. |
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
− | <h4>'''Energieke | + | <h4>'''Energieke oefening of Spel'''</h4> |
− | <h5>Duur ± 5 minuten / | + | <h5>Duur: ± 5 minuten/ Hele groep</h5> |
− | <h5>'''''Pim | + | <h5>'''''Pim-pam-pet'''''</h5> |
<div class="mw-collapsible-content"> | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
− | Iedereen staat in de kring. De woorden | + | Iedereen staat in de kring. De woorden pim-pam-pet worden uitgesproken door drie deelnemers die naast elkaar staan in de kring. Nummer een zegt 'pim', nummer twee 'pam' en nummer drie 'pet' (tegen de klok in). Elk van hen wijst naar een ander in de groep terwijl hij zijn woord zegt. De eerste twee, de pim en de pam, gelden als afleiders in het spel; het gaat om degene die wordt aangewezen door nummer drie, de pet. Bij die persoon begint de pim-pam-petreeks namelijk opnieuw met ‘pim’. Enzovoort. |
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
Regel 25: | Regel 25: | ||
<br> | <br> | ||
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
− | <h4>''' | + | <h4>'''Fysieke activiteit passend bij het onderwerp'''</h4> |
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5> | <h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5> | ||
<h5>'''''Improvisatie spel: En dan… '''''</h5> | <h5>'''''Improvisatie spel: En dan… '''''</h5> |
Versie van 18 nov 2020 09:14
Beter Verwoorden 2 Bezeerd
Opmaat
Vooraf
Duur ± 2 minuten / de hele groep
De deelnemers zitten in een kring. Op het bord of de flip-over staat de structuur van de les. De docent kan die ook nog even bespreken.
Energieke oefening of Spel
Duur: ± 5 minuten/ Hele groep
Pim-pam-pet
Iedereen staat in de kring. De woorden pim-pam-pet worden uitgesproken door drie deelnemers die naast elkaar staan in de kring. Nummer een zegt 'pim', nummer twee 'pam' en nummer drie 'pet' (tegen de klok in). Elk van hen wijst naar een ander in de groep terwijl hij zijn woord zegt. De eerste twee, de pim en de pam, gelden als afleiders in het spel; het gaat om degene die wordt aangewezen door nummer drie, de pet. Bij die persoon begint de pim-pam-petreeks namelijk opnieuw met ‘pim’. Enzovoort.
Concentratie, fysieke ruimte die je durft in te nemen met je verbale en non-verbale taal
Fysieke activiteit passend bij het onderwerp
Duur ± 10 minuten / de hele groep
Improvisatie spel: En dan…
De docent staat in het midden en de deelnemers vertellen om de beurt welke situatie de docent speelt. Bijvoorbeeld: een deelnemer zegt: ‘de docent is aan het fietsen’. Daarna beeldt de docent uit dat hij aan het fietsen is. Een andere deelnemer zegt dat de docent over een spijker heen fietst. De docent beeldt uit hoe dat gaat. Zo kan de docent een heel avontuur meemaken en verbeelden, zowel in woord als gebaar. De docent kan daarna één of twee andere deelnemers vragen om het ook te doen. Het leiderschap gaat vaak ook op een natuurlijke manier over van de docent op de deelnemers.
Kwetsbaar zijn omdat je jezelf aan de groep toevertrouwd, de deelnemers moeten zich inleven in de ontstane situatie, verantwoordelijkheid nemen, hun fantasie gebruiken en samenwerken