Tangaslip O: verschil tussen versies
Regel 33: | Regel 33: | ||
<br> | <br> | ||
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
− | <h5>''' | + | <h5>'''Alternatieve energieke oefening'''</h5> |
− | <h5>Duur ± 10 minuten | + | <h5>Duur ± 10 minuten - Hele groep</h5> |
<div class="mw-collapsible-content"> | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
'''''Spinal Flush''''' | '''''Spinal Flush''''' | ||
− | Deze oefening kun je alleen samen met iemand doen. De docent | + | Deze oefening kun je alleen samen met iemand anders doen. De docent deelt de leerlingen op in teams van twee. Nummer een leunt met zijn handen tegen de muur. Nummer twee masseert met zijn duimen vanaf de nek langs beide kanten van de ruggengraat tot aan het stuitje de rug van nummer een. Dit herhaalt nummer twee drie keer. Aan het einde veegt hij met zijn handen langs dezelfde weg van boven naar beneden over de ruggengraat heen. Daarna wisselen ze van rol en doen ze nog een keer hetzelfde. |
− | leunt met zijn handen tegen de muur. Nummer twee masseert met zijn duimen vanaf | ||
− | de nek langs beide kanten van de ruggengraat tot aan het stuitje de rug van nummer | ||
− | een. Dit herhaalt nummer twee drie keer. Aan het einde veegt | ||
− | langs dezelfde weg van boven naar beneden over de ruggengraat heen. | ||
− | Daarna wisselen en | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | '' | + | ''Het effect van de oefening: het stimuleren van de samenwerking, het kalmeren van irritaties en het verminderen van opgebouwde stress.'' |
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
<br> | <br> | ||
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
− | <h4>''' | + | <h4>'''Activiteit passend bij het thema'''</h4> |
<h5>Duur ± 40 minuten / de hele groep</h5> | <h5>Duur ± 40 minuten / de hele groep</h5> | ||
<div class="mw-collapsible-content"> | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
'''''Gericht luisteren en observeren II'''''<br> | '''''Gericht luisteren en observeren II'''''<br> | ||
− | De docent maakt tweetallen. De nummers | + | De docent maakt tweetallen. De nummers een gaan de nummers twee leiden tijdens een wandeling van een kwartier. De nummers twee hebben hun ogen gesloten tijdens de wandeling. De nummers een houden hun partner lichtjes vast bij de arm, maar ondersteunen hen wel indien nodig. De duo’s besluiten onderling aan welke kant de begeleider het best kan lopen. Ze kunnen ook eerst beide kanten uitproberen. Nummer een leidt nummer twee langs de geluiden om hen heen. Nummer een richt zich tijdens de wandeling op de geluiden. De duo’s spreken niet met elkaar. Als je wilt dat degene die je begeleidt nauwkeurig luistert, kun je dat aangeven met: ‘zoom in’ en als je wilt dat het luisteren breder wordt, ‘zoom uit’. Maar niets zeggen en rustig begeleiden kan ook heel goed. Na het kwartier draaien de rollen om. Vervolgens bespreken de deelnemers eerst hun ervaringen in hun tweetal en daarna worden de ervaringen besproken in de groep. |
− | wandeling van | ||
− | De nummers | ||
− | De nummers | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | elkaar. Als je wilt dat degene die je begeleidt nauwkeurig luistert kun je dat aangeven | ||
− | met: | ||
− | zeggen en rustig begeleiden kan heel goed. | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | '' | + | ''Effect van de activiteit: vertrouwen in elkaar vergroten, evenals de verantwoordelijkheid nemen, creativiteit stimuleren, concentratie verhogen, |
− | luisteren aanscherpen, selectie oefenen, nauwkeurig, ervaren van andere zintuigen.'' | + | luisteren aanscherpen, selectie oefenen, nauwkeurig zijn en het ervaren van andere zintuigen.'' |
+ | <br> | ||
+ | <br> | ||
+ | ''Het effect van de activiteit: vertrouwen in elkaar, verantwoordelijkheid nemen, creativiteit, concentratie, luisteren aanscherpen, selectie oefenen, nauwkeurig, ervaren van andere zintuigen.'' | ||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
<br> | <br> | ||
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
− | <h5>''' | + | <h5>'''Alternatieve oefening passend bij het thema'''</h5> |
− | <h5>Duur ± 10 minuten | + | <h5>Duur: ± 10 minuten - Hele groep</h5> |
<div class="mw-collapsible-content"> | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
'''''De ballon'''''<br> | '''''De ballon'''''<br> |
Versie van 26 okt 2020 14:52
Opmaat
Les - Waar mensen verwachten dat je in tangaslip de deur opendoet
Ruimte en materiaal
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt. Anders worden er clipboards gebruikt.
Bij de eerste les begint de docent met het uitleggen van de opbouw van de les(en). Maak een flipover of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten erop. Neem deze kort door.
Energieke activiteit
Gericht luisteren en observeren I - vastleggen van geluiden
Duur: ± 10 minuten - Hele groep
Stap 1: de trainer splitst de groep in tweeën. De ene helft luistert naar geluiden in de ruimte en de andere helft observeert degenen die luisteren.
Degenen die luisteren moeten met hun arm aangeven uit welke richting het geluid komt. Dit doen ze twee minuten, waarvan de laatste met ogen dicht. Terwijl de luisteraars dit doen, observeren de observators. Daarna vraagt de trainer wat de luisteraars hebben ervaren en wat de observators zagen. Vervolgens worden de rollen omgedraaid. Mocht er meer tijd en ruimte beschikbaar zijn: herhaal deze oefening dan buiten.
Stap 2: (mits er meer tijd voor handen is) alle deelnemers krijgen een wit papier en een potlood. Geef alle deelnemers de instructie zich terug te trekken op een plek naar keuze, buiten of binnen, waar ze registeren wat ze horen. Deze registratie kan zijn met woorden, tekens, beelden; iedere deelnemer kiest zijn eigen vorm. Na een tijdje de groep bijeen roepen en de ervaringen na bespreken.
Effect van de activiteit: dingen bewust horen en ervaren, onderscheid maken, selecteren, rust ervaren, het hertalen van geluid en puzzelend denken.
Alternatieve energieke oefening
Duur ± 10 minuten - Hele groep
Spinal Flush
Deze oefening kun je alleen samen met iemand anders doen. De docent deelt de leerlingen op in teams van twee. Nummer een leunt met zijn handen tegen de muur. Nummer twee masseert met zijn duimen vanaf de nek langs beide kanten van de ruggengraat tot aan het stuitje de rug van nummer een. Dit herhaalt nummer twee drie keer. Aan het einde veegt hij met zijn handen langs dezelfde weg van boven naar beneden over de ruggengraat heen. Daarna wisselen ze van rol en doen ze nog een keer hetzelfde.
Het effect van de oefening: het stimuleren van de samenwerking, het kalmeren van irritaties en het verminderen van opgebouwde stress.
Activiteit passend bij het thema
Duur ± 40 minuten / de hele groep
Gericht luisteren en observeren II
De docent maakt tweetallen. De nummers een gaan de nummers twee leiden tijdens een wandeling van een kwartier. De nummers twee hebben hun ogen gesloten tijdens de wandeling. De nummers een houden hun partner lichtjes vast bij de arm, maar ondersteunen hen wel indien nodig. De duo’s besluiten onderling aan welke kant de begeleider het best kan lopen. Ze kunnen ook eerst beide kanten uitproberen. Nummer een leidt nummer twee langs de geluiden om hen heen. Nummer een richt zich tijdens de wandeling op de geluiden. De duo’s spreken niet met elkaar. Als je wilt dat degene die je begeleidt nauwkeurig luistert, kun je dat aangeven met: ‘zoom in’ en als je wilt dat het luisteren breder wordt, ‘zoom uit’. Maar niets zeggen en rustig begeleiden kan ook heel goed. Na het kwartier draaien de rollen om. Vervolgens bespreken de deelnemers eerst hun ervaringen in hun tweetal en daarna worden de ervaringen besproken in de groep.
Effect van de activiteit: vertrouwen in elkaar vergroten, evenals de verantwoordelijkheid nemen, creativiteit stimuleren, concentratie verhogen,
luisteren aanscherpen, selectie oefenen, nauwkeurig zijn en het ervaren van andere zintuigen.
Het effect van de activiteit: vertrouwen in elkaar, verantwoordelijkheid nemen, creativiteit, concentratie, luisteren aanscherpen, selectie oefenen, nauwkeurig, ervaren van andere zintuigen.
Alternatieve oefening passend bij het thema
Duur: ± 10 minuten - Hele groep
De ballon
De begeleider gaat de deelnemers begeleiden in het langzaam groter maken van het
lichaam (en stem). De begeleider gebruikt daarbij als visualisatie een ballon. Een
deelnemer blaast de ballon langzaam op en de begeleider begint liggend op de grond
en wordt steeds groter. Deze dynamiek wordt een aantal keer door de groep
uitgevoerd. De begeleider kan de ballon langzaam of snel leeg laten lopen zodat de
deelnemers weer op de grond liggen.
De dynamiek beïnvloedt: een deelnemer traint hierbij zijn motorische vaardigheden, zoals balans, bewustzijn
van de verschillende bewegingsmogelijkheden van de afzonderlijke lichaamsdelen en isolatie van lichaamsdelen (zelfcontrole van het lichaam). Als variatie kunnen zij hun stem erbij gebruiken.
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met het drieluik.