Tangaslip O: verschil tussen versies

Regel 33: Regel 33:
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h5>'''Alternatief energieke activiteit'''</h5>
+
<h5>'''Alternatieve energieke oefening'''</h5>
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
+
<h5>Duur ± 10 minuten - Hele groep</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
'''''Spinal Flush'''''  
 
'''''Spinal Flush'''''  
Deze oefening kun je alleen samen met iemand doen. De docent organiseert de leerlingen in teams van twee. Nummer een
+
Deze oefening kun je alleen samen met iemand anders doen. De docent deelt de leerlingen op in teams van twee. Nummer een leunt met zijn handen tegen de muur. Nummer twee masseert met zijn duimen vanaf de nek langs beide kanten van de ruggengraat tot aan het stuitje de rug van nummer een. Dit herhaalt nummer twee drie keer. Aan het einde veegt hij met zijn handen langs dezelfde weg van boven naar beneden over de ruggengraat heen. Daarna wisselen ze van rol en doen ze nog een keer hetzelfde.
leunt met zijn handen tegen de muur. Nummer twee masseert met zijn duimen vanaf
 
de nek langs beide kanten van de ruggengraat tot aan het stuitje de rug van nummer
 
een. Dit herhaalt nummer twee drie keer. Aan het einde veegt zij met zijn handen
 
langs dezelfde weg van boven naar beneden over de ruggengraat heen.
 
Daarna wisselen en hetzelfde nog een keer doen.
 
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''Stimuleert samenwerking, kalmeert irritaties en vermindert opgebouwde stress.''
+
''Het effect van de oefening: het stimuleren van de samenwerking, het kalmeren van irritaties en het verminderen van opgebouwde stress.''
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h4>'''Dynamiek passend bij het onderwerp'''</h4>
+
<h4>'''Activiteit passend bij het thema'''</h4>
 
<h5>Duur ± 40 minuten / de hele groep</h5>
 
<h5>Duur ± 40 minuten / de hele groep</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
'''''Gericht luisteren en observeren II'''''<br>
 
'''''Gericht luisteren en observeren II'''''<br>
De docent maakt tweetallen. De nummers 1 gaan de nummers 2 leiden tijdens een
+
De docent maakt tweetallen. De nummers een gaan de nummers twee leiden tijdens een wandeling van een kwartier. De nummers twee hebben hun ogen gesloten tijdens de wandeling. De nummers een houden hun partner lichtjes vast bij de arm, maar ondersteunen hen wel indien nodig. De duo’s besluiten onderling aan welke kant de begeleider het best kan lopen. Ze kunnen ook eerst beide kanten uitproberen. Nummer een leidt nummer twee langs de geluiden om hen heen. Nummer een richt zich tijdens de wandeling op de geluiden. De duo’s spreken niet met elkaar. Als je wilt dat degene die je begeleidt nauwkeurig luistert, kun je dat aangeven met: ‘zoom in’ en als je wilt dat het luisteren breder wordt, ‘zoom uit’. Maar niets zeggen en rustig begeleiden kan ook heel goed. Na het kwartier draaien de rollen om. Vervolgens bespreken de deelnemers eerst hun ervaringen in hun tweetal en daarna worden de ervaringen besproken in de groep.
wandeling van 15 minuten.
 
De nummers 2 hebben hun ogen gesloten tijdens de wandeling.
 
De nummers 1 houden hun partner licht vast, ondersteunen hen wel indien nodig, bij
 
de arm Bepaal in je tweetal welke kant het beste aanvoelt. Dit kan nummer 1 doen
 
door even naast nummer 2 te gaan staan eerst links, dan rechts en te vragen welke
 
kant beter voelt. Dit kan nummer 1 herhalen zodat nummer 2 de tijd krijgt om het te
 
ervaren en te kiezen.
 
Nu gaat nummer 1 nummer 2 leiden langs geluiden om hen heen. Je spreekt niet met
 
elkaar. Als je wilt dat degene die je begeleidt nauwkeurig luistert kun je dat aangeven
 
met: zoom in, en als je wilt dat het luisteren breder wordt, zoom out. Maar niets
 
zeggen en rustig begeleiden kan heel goed. Daarna draaien de rollen om.
 
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''De dynamiek beïnvloedt: vertrouwen in elkaar, verantwoordelijkheid nemen, creativiteit, concentratie,
+
''Effect van de activiteit: vertrouwen in elkaar vergroten, evenals de verantwoordelijkheid nemen, creativiteit stimuleren, concentratie verhogen,
luisteren aanscherpen, selectie oefenen, nauwkeurig, ervaren van andere zintuigen.''
+
luisteren aanscherpen, selectie oefenen, nauwkeurig zijn en het ervaren van andere zintuigen.''
 +
<br>
 +
<br>
 +
''Het effect van de activiteit: vertrouwen in elkaar, verantwoordelijkheid nemen, creativiteit, concentratie, luisteren aanscherpen, selectie oefenen, nauwkeurig, ervaren van andere zintuigen.''
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h5>'''Alternatief Dynamiek passend bij het onderwerp'''</h5>
+
<h5>'''Alternatieve oefening passend bij het thema'''</h5>
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
+
<h5>Duur: ± 10 minuten - Hele groep</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
'''''De ballon'''''<br>
 
'''''De ballon'''''<br>

Versie van 26 okt 2020 14:52

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar9G2 v2.jpeg

Opmaat

Les - Waar mensen verwachten dat je in tangaslip de deur opendoet

Ruimte en materiaal

Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt. Anders worden er clipboards gebruikt.

Bij de eerste les begint de docent met het uitleggen van de opbouw van de les(en). Maak een flipover of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten erop. Neem deze kort door.


Energieke activiteit

Gericht luisteren en observeren I - vastleggen van geluiden
Duur: ± 10 minuten - Hele groep

Stap 1: de trainer splitst de groep in tweeën. De ene helft luistert naar geluiden in de ruimte en de andere helft observeert degenen die luisteren. Degenen die luisteren moeten met hun arm aangeven uit welke richting het geluid komt. Dit doen ze twee minuten, waarvan de laatste met ogen dicht. Terwijl de luisteraars dit doen, observeren de observators. Daarna vraagt de trainer wat de luisteraars hebben ervaren en wat de observators zagen. Vervolgens worden de rollen omgedraaid. Mocht er meer tijd en ruimte beschikbaar zijn: herhaal deze oefening dan buiten.
Stap 2: (mits er meer tijd voor handen is) alle deelnemers krijgen een wit papier en een potlood. Geef alle deelnemers de instructie zich terug te trekken op een plek naar keuze, buiten of binnen, waar ze registeren wat ze horen. Deze registratie kan zijn met woorden, tekens, beelden; iedere deelnemer kiest zijn eigen vorm. Na een tijdje de groep bijeen roepen en de ervaringen na bespreken.

Effect van de activiteit: dingen bewust horen en ervaren, onderscheid maken, selecteren, rust ervaren, het hertalen van geluid en puzzelend denken.


Alternatieve energieke oefening
Duur ± 10 minuten - Hele groep

Spinal Flush Deze oefening kun je alleen samen met iemand anders doen. De docent deelt de leerlingen op in teams van twee. Nummer een leunt met zijn handen tegen de muur. Nummer twee masseert met zijn duimen vanaf de nek langs beide kanten van de ruggengraat tot aan het stuitje de rug van nummer een. Dit herhaalt nummer twee drie keer. Aan het einde veegt hij met zijn handen langs dezelfde weg van boven naar beneden over de ruggengraat heen. Daarna wisselen ze van rol en doen ze nog een keer hetzelfde.

Het effect van de oefening: het stimuleren van de samenwerking, het kalmeren van irritaties en het verminderen van opgebouwde stress.


Activiteit passend bij het thema

Duur ± 40 minuten / de hele groep

Gericht luisteren en observeren II
De docent maakt tweetallen. De nummers een gaan de nummers twee leiden tijdens een wandeling van een kwartier. De nummers twee hebben hun ogen gesloten tijdens de wandeling. De nummers een houden hun partner lichtjes vast bij de arm, maar ondersteunen hen wel indien nodig. De duo’s besluiten onderling aan welke kant de begeleider het best kan lopen. Ze kunnen ook eerst beide kanten uitproberen. Nummer een leidt nummer twee langs de geluiden om hen heen. Nummer een richt zich tijdens de wandeling op de geluiden. De duo’s spreken niet met elkaar. Als je wilt dat degene die je begeleidt nauwkeurig luistert, kun je dat aangeven met: ‘zoom in’ en als je wilt dat het luisteren breder wordt, ‘zoom uit’. Maar niets zeggen en rustig begeleiden kan ook heel goed. Na het kwartier draaien de rollen om. Vervolgens bespreken de deelnemers eerst hun ervaringen in hun tweetal en daarna worden de ervaringen besproken in de groep.

Effect van de activiteit: vertrouwen in elkaar vergroten, evenals de verantwoordelijkheid nemen, creativiteit stimuleren, concentratie verhogen, luisteren aanscherpen, selectie oefenen, nauwkeurig zijn en het ervaren van andere zintuigen.

Het effect van de activiteit: vertrouwen in elkaar, verantwoordelijkheid nemen, creativiteit, concentratie, luisteren aanscherpen, selectie oefenen, nauwkeurig, ervaren van andere zintuigen.


Alternatieve oefening passend bij het thema
Duur: ± 10 minuten - Hele groep

De ballon
De begeleider gaat de deelnemers begeleiden in het langzaam groter maken van het lichaam (en stem). De begeleider gebruikt daarbij als visualisatie een ballon. Een deelnemer blaast de ballon langzaam op en de begeleider begint liggend op de grond en wordt steeds groter. Deze dynamiek wordt een aantal keer door de groep uitgevoerd. De begeleider kan de ballon langzaam of snel leeg laten lopen zodat de deelnemers weer op de grond liggen.

De dynamiek beïnvloedt: een deelnemer traint hierbij zijn motorische vaardigheden, zoals balans, bewustzijn van de verschillende bewegingsmogelijkheden van de afzonderlijke lichaamsdelen en isolatie van lichaamsdelen (zelfcontrole van het lichaam). Als variatie kunnen zij hun stem erbij gebruiken.


Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met het drieluik.