Koffer O: verschil tussen versies

Regel 6: Regel 6:
  
 
<h3>'''Opmaat'''</h3>
 
<h3>'''Opmaat'''</h3>
<h4>'''Les - Waar je volledige bezit in een kleine ''koffer'' past'''</h4>
+
<h4>'''Les: Waar je volledige bezit in een kleine ''koffer'' past'''</h4>
 
+
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h5>'''Ruimte en materiaal'''</h5>
 
<h5>'''Ruimte en materiaal'''</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clip-borden gebruikt.  
+
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clipboards gebruikt.  
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Als het de eerste bijeenkomst is, start de docent met het uitleggen van de opbouw van de bijeenkomst(en). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten en neem deze heel kort door.
+
Bij de eerste les start de docent met het uitleggen van de opbouw van de les(sen). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten. Neem deze kort door.
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
 
<br>
 
<br>
 +
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h4>'''Energieke Dynamiek'''</h4>
+
<h4>'''Energieke oefening'''</h4>
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
+
<h5>'''''Associëren op muziek'''''</h5>
 +
<h5>Duur: ± 10 minuten - Hele groep</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
'''''Associëren op muziek'''''
+
Voorbereiding: De docent en vijf deelnemers nemen een liedje mee om op weg te dromen.  
Voorbereiding: je vraagt vijf deelnemers om een liedje uit te kiezen waar ze op
 
wegdromen en dit mee te nemen. Als leerkracht start je met een eigen nummer. In de
 
klas luister je met z’n allen naar de verschillende nummers. Na elk nummer schrijven
 
de deelnemers hun associaties op. Vervolgens leest iedereen een woord voor uit
 
zijn/haar associatie. Zo doe je alle nummers.
 
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''Effect van de dynamiek: oefening in het los zijn en vrij denken, dit kan aanzet geven tot nieuwsgierigheid en
+
De docent begint met een eigen nummer. De groep luistert gezamenlijk naar de verschillende nummers. Na elk nummer schrijven de deelnemers hun associaties op. Vervolgens leest iedereen een woord voor uit diens associatie. Dit herhaal je met alle nummers.
onderzoeken.''
+
<br>
 +
<br>
 +
''Effect van de oefening: dit is een oefening om los te komen en vrij denken, wat aanzet kan geven tot nieuwsgierigheid en onderzoeken.''
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h4>'''Dynamiek passend bij het onderwerp / gericht op het thema'''</h4>
+
<h4>'''Oefening passend bij het thema'''</h4>
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
+
<h5>'''''Improvisatie kring'''''<br></h5>
 +
<h5>Duur: ± 10 minuten - Hele groep</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
'''''Improvisatie kring'''''<br>
+
De groep gaat samen ter plekke een verhaal maken met stem en lichaam.<br>
De begeleider vertelt dat ze samen ter plekke een verhaal gaan maken met stem en
+
De begeleider geeft een voorbeeld: de eerste persoon visualiseert een grote dikke boom, de persoon rechts daarvan herhaalt de visualisatie van de boom en zegt dat naast een boom een heel klein kaboutervrouwtje zit op een paddenstoel, de derde persoon herhaalt de visualisatie van het kleine kaboutervrouwtje en vertelt dat zij heel erg aan het huilen is, zo erg dat er een zee van water ontstaat. De begeleider begint de improvisatie met de boom en daarna mogen de deelnemers een voor een het verhaal aanvullen.
lichaam. De begeleider geeft een voorbeeld:
 
De eerste persoon visualiseert een grote dikke boom, de persoon rechts daarvan
 
herhaalt de visualisatie van de boom en zegt dat naast een boom een heel klein
 
kabouter vrouwtje zit op een paddenstoel, de derde persoon herhaalt de visualisatie
 
van het kleine kabouter vrouwtje en vertelt dat zij heel HEEL erg aan het huilen was,
 
zo erg dat er een zee van water ontstond.
 
De begeleider begint de improvisatie met de boom en daarna mogen de deelnemers één voor één
 
het verhaal aanvullen.
 
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''De dynamiek beïnvloedt: het gebruik van taal, inlevingsvermogen, creativiteit, lef en
+
''Doel van de oefening: de deelnemers richten zich op het gebruik van taal, inlevingsvermogen, creativiteit, lef en concentratie. De docent kan tussendoor de visualisaties herhalen om de theatraliteit en daarmee de inleving en creativiteit te vergroten.''
concentratie. De docent kan tussendoor de visualisaties herhalen om de
 
theatraliteit en daarmee de inleving en creativiteit te vergroten.''
 
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
 
<br>
 
<br>
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik.
+
Na aandacht voor bewegen, plezier hebben en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring het drieluik.
  
 
     </div>
 
     </div>
Regel 67: Regel 57:
  
  
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
+
 
<h5>'''Ruimte en materiaal'''</h5>
+
 
  <div class="mw-collapsible-content">
+
 
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clipboards gebruikt.
+
 
<br>
+
 
<br>
+
 
Bij de eerste les start de docent met het uitleggen van de opbouw van de les(sen). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten. Neem deze kort door.
+
 
  </div>
+
 
</div>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h4>'''Energieke oefening'''</h4>
 
<h5>'''''Losmaken'''''</h5>
 
<h5>Duur: ± 10 minuten - Hele groep</h5>
 
  <div class="mw-collapsible-content">
 
De deelnemers staan in een kring met de docent. Deze oefening houdt verschillende bewegingen en stemoefeningen in om het lichaam alert en wakker te maken.
 
* Draaien met de schouders, vijf keer naar voren en vijf keer naar achteren;
 
* Schouders een voor een naar voren draaien en naar achteren, in totaal tien keer;
 
* Schouders omhoog, schouders naar beneden, in totaal vier keer;
 
* Het hele lichaam eerst aanspannen en vervolgens volledig ontspannen, in totaal vier keer;
 
* Alles losschudden. Hoofd draaien, rechts en links, aan elke kant twee keer;
 
* Draaien van het bekken, in totaal twee keer;
 
* Draaien van de bovenbenen, in totaal twee keer;
 
* Op een been staan en tegelijkertijd geluiden maken om de stembanden op te warmen. Hierbij op de borstkas kloppen om de stem te laten resoneren. Dit op ieder been uitvoeren;
 
* Geluiden om de mond te ontspannen: smakgeluiden, ‘pssssst’, ‘mmmmm’, ‘ooooo’, ‘aaaaa’, ‘ngngngng’.
 
<br>
 
<br>
 
''Effect van de oefening: de deelnemers ontspannen en overwinnen hun schaamte. Ze worden meer vertrouwd met hun lichaam in een groep. Verhoogt de concentratie en werkt rustgevend.''
 
  </div>
 
</div>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h4>'''Spel passend bij het thema'''</h4>
 
<h5>'''''Transformeren in dieren'''''<br></h5>
 
<h5>Duur: ± 10 minuten - Hele groep</h5>
 
  <div class="mw-collapsible-content">
 
 
De docent transformeert langzaam in een dier en de deelnemers doen dit na. Deze oefening herhaalt zich totdat iedereen in de groep om de beurt in een dier is getransformeerd. Voorbeelden voor dieren om na te doen: pauw, vogel, kip, aap, olifant, poes, hond, muis en koe. De begeleider kan ook verschillende dieren roepen waar de deelnemers in moeten transformeren.
 
De docent transformeert langzaam in een dier en de deelnemers doen dit na. Deze oefening herhaalt zich totdat iedereen in de groep om de beurt in een dier is getransformeerd. Voorbeelden voor dieren om na te doen: pauw, vogel, kip, aap, olifant, poes, hond, muis en koe. De begeleider kan ook verschillende dieren roepen waar de deelnemers in moeten transformeren.
 
<br>
 
<br>

Versie van 31 okt 2020 10:17

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar9G8 v2.jpeg

Opmaat

Les: Waar je volledige bezit in een kleine koffer past


Ruimte en materiaal

Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clipboards gebruikt.

Bij de eerste les start de docent met het uitleggen van de opbouw van de les(sen). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten. Neem deze kort door.


Energieke oefening

Associëren op muziek
Duur: ± 10 minuten - Hele groep

Voorbereiding: De docent en vijf deelnemers nemen een liedje mee om op weg te dromen.

De docent begint met een eigen nummer. De groep luistert gezamenlijk naar de verschillende nummers. Na elk nummer schrijven de deelnemers hun associaties op. Vervolgens leest iedereen een woord voor uit diens associatie. Dit herhaal je met alle nummers.

Effect van de oefening: dit is een oefening om los te komen en vrij denken, wat aanzet kan geven tot nieuwsgierigheid en onderzoeken.


Oefening passend bij het thema

Improvisatie kring
Duur: ± 10 minuten - Hele groep

De groep gaat samen ter plekke een verhaal maken met stem en lichaam.
De begeleider geeft een voorbeeld: de eerste persoon visualiseert een grote dikke boom, de persoon rechts daarvan herhaalt de visualisatie van de boom en zegt dat naast een boom een heel klein kaboutervrouwtje zit op een paddenstoel, de derde persoon herhaalt de visualisatie van het kleine kaboutervrouwtje en vertelt dat zij heel erg aan het huilen is, zo erg dat er een zee van water ontstaat. De begeleider begint de improvisatie met de boom en daarna mogen de deelnemers een voor een het verhaal aanvullen.

Doel van de oefening: de deelnemers richten zich op het gebruik van taal, inlevingsvermogen, creativiteit, lef en concentratie. De docent kan tussendoor de visualisaties herhalen om de theatraliteit en daarmee de inleving en creativiteit te vergroten.


Na aandacht voor bewegen, plezier hebben en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring – het drieluik.








De docent transformeert langzaam in een dier en de deelnemers doen dit na. Deze oefening herhaalt zich totdat iedereen in de groep om de beurt in een dier is getransformeerd. Voorbeelden voor dieren om na te doen: pauw, vogel, kip, aap, olifant, poes, hond, muis en koe. De begeleider kan ook verschillende dieren roepen waar de deelnemers in moeten transformeren.

Effect van de oefening: de creativiteit, inlevingsvermogen en motoriek wordt getraind. Het leiderschap gaat vaak op een natuurlijke manier over van de docent op de deelnemers.


Na aandacht voor bewegen, plezier hebben en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring – het drieluik.