Beeld IV: verschil tussen versies

 
Regel 6: Regel 6:
  
 
<h3>'''Beeld Maken'''</h3>
 
<h3>'''Beeld Maken'''</h3>
<h4>'''Waar je personages als ''intieme vrienden'' zijn'''</h4>
+
<h4>'''Les: Waar je personages als ''intieme vrienden'' zijn'''</h4>
<br>
 
Het maken van een beeld bij het geschreven verhaal kan gelijk na het schrijven van het verhaal gebeuren. Het is ook een fijne opdracht om als afwisseling te geven te na het ''Samenbrengen''.
 
<br>
 
<br>
 
<h4>'''Tekening maken met zwarte pen'''</h4>
 
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
 
<h5>'''Instructie voor de deelnemers'''</h5>
 
Teken met zwarte pen het dier uit je belevenis, groot in het vierkant. Als iedereen klaar is met tekenen geeft de docent aan dat ze drie strepen horizontaal en verticaal over de tekening tekenen zodat er negen gelijke vierkanten ontstaan. Vervolgens kiezen ze één vierkant uit. Alles wat ze in dat vierkant getekend hebben, niets meer, tekenen ze exact na in het kader op het drieluik-antwoordblad.
 
<br>
 
<br>
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 
* Iedere deelnemer krijgt een blaadje op het formaat van het kader dat op de originele pagina op het drieluik antwoordblad staat.
 
* Zwarte pennen en een kleur, potlood of stift
 
* [[Laat Je Zien: Antwoordblad V|Antwoordblad]]
 
<br>
 
<br>
 
<h4>'''Digitale vertalingsvorm'''</h4>
 
<h5>Duur thuis aantal uren inplannen / teams</h5>
 
In teams een beeldpresentatie maken over het besproken werk of een deelaspect van het werk van de schrijver. Kan bijvoorbeeld zijn een prezi, stop motion, fotocollage digitaal of met het gebruik van andere digitale tools. Een beeld van deze digitale beeldopdracht kan worden toegevoegd als illustratie bij het drieluik.
 
</div>
 
</div>
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
<br>
 
<br>
 
Het maken van een beeld bij het geschreven verhaal kan gelijk na het schrijven van het verhaal gebeuren. Het is ook een fijne opdracht om als afwisseling te geven na het ''Samenbrengen''.
 
Het maken van een beeld bij het geschreven verhaal kan gelijk na het schrijven van het verhaal gebeuren. Het is ook een fijne opdracht om als afwisseling te geven na het ''Samenbrengen''.
Regel 42: Regel 16:
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
<h5>'''Instructie voor de deelnemers'''</h5>
 
<h5>'''Instructie voor de deelnemers'''</h5>
''Variatie 1'': De deelnemers tekenen met een zwarte pen de actie van hun gekozen ervaring. De docent deelt kleurpotloden uit (willekeurig). De deelnemer kleurt een onderdeel van de actie die hij wil benadrukken met het kleurpotlood in.<br>
+
Teken met zwarte pen het dier uit je belevenis groot in een vierkant. Als iedereen klaar is met tekenen geeft de docent aan dat je drie strepen horizontaal en verticaal over de tekening tekent, zodat er uiteindelijk negen gelijke vierkanten ontstaan. Vervolgens kies je een vierkant daarvan uit. Alles wat je in dat vierkant getekend hebt – niets meer – teken je exact na in het kader op het drieluik-antwoordblad.
''Variatie 2:'' De scène wordt getekend als beeldstrip (storyboard/apart A4-blaadje). Een van de beelden uit de beeldstrip kiest de deelnemers uit voor het beeld in het vierkant van het drieluik.
+
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
* Zwarte pennen en een kleur, potlood of stift;
+
* Iedere deelnemer krijgt een blaadje op het formaat van het kader dat op de originele pagina van het drieluik-antwoordblad staat;
* A4 met diverse hokjes waarin een beeldstrip getekend kan worden;
+
* Zwarte pennen en een kleurpotlood of -stift;
* [[Laat Je Zien: Antwoordblad B|Antwoordblad]]
+
* [[Laat Je Zien: Antwoordblad V|Antwoordblad]].
* Een voorbereid blad passend bij het presentatiedoel.
 
  </div>
 
</div>
 
 
<br>
 
<br>
 
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h4>'''Digitale vertalingsvorm'''</h4>
 
<h4>'''Digitale vertalingsvorm'''</h4>

Huidige versie van 31 okt 2020 om 01:45


naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Intieme vrienden 1.1.jpeg

Beeld Maken

Les: Waar je personages als intieme vrienden zijn


Het maken van een beeld bij het geschreven verhaal kan gelijk na het schrijven van het verhaal gebeuren. Het is ook een fijne opdracht om als afwisseling te geven na het Samenbrengen.

Tekening maken met zwarte pen

Duur: ± 10 minuten - Hele groep
Instructie voor de deelnemers

Teken met zwarte pen het dier uit je belevenis groot in een vierkant. Als iedereen klaar is met tekenen geeft de docent aan dat je drie strepen horizontaal en verticaal over de tekening tekent, zodat er uiteindelijk negen gelijke vierkanten ontstaan. Vervolgens kies je een vierkant daarvan uit. Alles wat je in dat vierkant getekend hebt – niets meer – teken je exact na in het kader op het drieluik-antwoordblad.

Voorbereiden
  • Iedere deelnemer krijgt een blaadje op het formaat van het kader dat op de originele pagina van het drieluik-antwoordblad staat;
  • Zwarte pennen en een kleurpotlood of -stift;
  • Antwoordblad.


Digitale vertalingsvorm

Duur: Aantal uren thuis inplannen – Teams
Instructie voor de deelnemers

In groepjes maak je een beeldpresentatie over het besproken werk of een deelaspect van het werk van de schrijver. Dat kan digitaal bijvoorbeeld een Prezi, stopmotion of fotocollage zijn. Een beeld van deze digitale opdracht kan worden toegevoegd als illustratie in het drieluik.