Samenbrengen K: verschil tussen versies
Regel 6: | Regel 6: | ||
<h3>'''Samenbrengen'''</h3> | <h3>'''Samenbrengen'''</h3> | ||
− | <h4>'''Waar je volledige bezit in een kleine ''koffer'' past'''</h4> | + | <h4>'''Les: Waar je volledige bezit in een kleine ''koffer'' past'''</h4> |
<br> | <br> | ||
− | De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les | + | De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Koffer is de keuze gemaakt om naast de bundel ''Liefde is Business'' aandacht te besteden aan de stijlvorm '''dichten'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken. |
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | <h4>'''Rondeel en de eigen ervaring | + | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> |
− | <h5>Duur ± 20 minuten | + | <h4>'''Rondeel en de eigen ervaring'''</h4> |
+ | <h5>Duur: ± 20 minuten – Individueel</h5> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
<h5>'''Instructie'''</h5> | <h5>'''Instructie'''</h5> | ||
− | Gebaseerd op hun eigen ervaring maken de deelnemers een gedicht. Een woord dat ze aanspreekt kan ook het startpunt zijn voor een gedicht. Het | + | Gebaseerd op hun eigen ervaring maken de deelnemers een gedicht. Een woord dat ze aanspreekt kan ook het startpunt zijn voor een gedicht. Het eerste gedicht is een rondeel. Hier zit herhaling in. Het scherpt het gevoel voor ritme van taal aan. Het dichten wordt door de docent begeleidt. Een uitgebreid voorbeeld kunt u lezen op de website [http://taalvorming%20en%20taaldrukken www.taalvormingentaaldrukken.nl] van Henk van Faassen.<br> |
− | eerste gedicht is een rondeel. Hier zit herhaling in | + | Het rondeel telt acht regels. Regel een komt terug als regel vier en als regel zegen (een = vier = zeven). Regel twee is precies hetzelfde als regel acht (twee = acht). Rondelen rijmen volgens een vast rijmschema. |
− | Het rondeel telt acht regels. Regel | + | </div> |
− | < | + | </div> |
<br> | <br> | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
<h4>'''Arnon als start'''</h4> | <h4>'''Arnon als start'''</h4> | ||
− | <h5>Duur ± 20 minuten | + | <h5>Duur: ± 20 minuten – Individueel</h5> |
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
<h5>'''Instructie'''</h5> | <h5>'''Instructie'''</h5> | ||
− | De deelnemers starten met een woord uit | + | De deelnemers starten met een woord uit een gedicht uit de bundel Liefde is Business. De keuze voor de vorm is afhankelijk van de door de docent gepresenteerde dichtvormen, bijvoorbeeld een sonnet. Die vorm werd veel gebruikt om een geliefde te bezingen. We kennen allemaal liefde in verschillende vormen: voor een voorwerp, een persoon, een plek of een dier. Ze kunnen een hedendaagse sonnettenreeks schrijven. |
− | De keuze voor de vorm is afhankelijk van de door de docent gepresenteerde dichtvormen | + | </div> |
− | < | + | </div> |
<br> | <br> | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
<h5>'''Voorbereiden'''</h5> | <h5>'''Voorbereiden'''</h5> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | * Een zwarte pen per deelnemer; | ||
+ | * Blaadjes om de gedichten op te schrijven; | ||
* Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten. | * Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten. | ||
− | + | </div> | |
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
<h5>'''Afsluiten'''</h5> | <h5>'''Afsluiten'''</h5> | ||
− | * Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning | + | <div class="mw-collapsible-content"> |
− | * De docent maakt een afspraak met de deelnemers over een presentatie. Deze kan alleen in | + | * Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning door een illustratie te maken; |
− | * De | + | * De docent maakt een afspraak met de deelnemers over een presentatie. Deze kan alleen in klasverband plaatsvinden of iets groter met ouders of openbaar via bijvoorbeeld een radiostation; |
+ | * De bespreekt met de deelnemers of een selectie van alle gedichten die ze hebben geschreven gepubliceerd kunnen worden. Gaan we er een boekje van maken? Of verspreiden via een website of foto's op Instagram? Hoe wordt het vormgegeven? Wie organiseert het en wie doet welke taak? | ||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
Regel 40: | Regel 51: | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
<h4>'''Een toneelscène gebaseerd op een fragment uit ''Moedervlekken'''''</h4> | <h4>'''Een toneelscène gebaseerd op een fragment uit ''Moedervlekken'''''</h4> | ||
Regel 57: | Regel 64: | ||
* Teams maken; | * Teams maken; | ||
* De docent bereidt informatie voor over het maken van een storyboard voor het verfilmen van de geschreven scènes; | * De docent bereidt informatie voor over het maken van een storyboard voor het verfilmen van de geschreven scènes; | ||
− | + | ||
− | |||
<br> | <br> | ||
</div> | </div> |
Versie van 31 okt 2020 18:30
Samenbrengen
Les: Waar je volledige bezit in een kleine koffer past
De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Koffer is de keuze gemaakt om naast de bundel Liefde is Business aandacht te besteden aan de stijlvorm dichten. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.
Rondeel en de eigen ervaring
Duur: ± 20 minuten – Individueel
Instructie
Gebaseerd op hun eigen ervaring maken de deelnemers een gedicht. Een woord dat ze aanspreekt kan ook het startpunt zijn voor een gedicht. Het eerste gedicht is een rondeel. Hier zit herhaling in. Het scherpt het gevoel voor ritme van taal aan. Het dichten wordt door de docent begeleidt. Een uitgebreid voorbeeld kunt u lezen op de website www.taalvormingentaaldrukken.nl van Henk van Faassen.
Het rondeel telt acht regels. Regel een komt terug als regel vier en als regel zegen (een = vier = zeven). Regel twee is precies hetzelfde als regel acht (twee = acht). Rondelen rijmen volgens een vast rijmschema.
Arnon als start
Duur: ± 20 minuten – Individueel
Instructie
De deelnemers starten met een woord uit een gedicht uit de bundel Liefde is Business. De keuze voor de vorm is afhankelijk van de door de docent gepresenteerde dichtvormen, bijvoorbeeld een sonnet. Die vorm werd veel gebruikt om een geliefde te bezingen. We kennen allemaal liefde in verschillende vormen: voor een voorwerp, een persoon, een plek of een dier. Ze kunnen een hedendaagse sonnettenreeks schrijven.
Voorbereiden
- Een zwarte pen per deelnemer;
- Blaadjes om de gedichten op te schrijven;
- Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
Afsluiten
- Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning door een illustratie te maken;
- De docent maakt een afspraak met de deelnemers over een presentatie. Deze kan alleen in klasverband plaatsvinden of iets groter met ouders of openbaar via bijvoorbeeld een radiostation;
- De bespreekt met de deelnemers of een selectie van alle gedichten die ze hebben geschreven gepubliceerd kunnen worden. Gaan we er een boekje van maken? Of verspreiden via een website of foto's op Instagram? Hoe wordt het vormgegeven? Wie organiseert het en wie doet welke taak?
Een toneelscène gebaseerd op een fragment uit Moedervlekken
Duur: ± 55 minuten – Teams
Instructie
De deelnemers kiezen met hun team een fragment uit het boek Moedervlekken. Ze schrijven op basis van dit fragment een toneelscène. De aanwijzingen die ze tot nu toe hebben verzameld gebruiken ze. Zoals bijvoorbeeld: kijk of je een vaste structuur (begin – midden – einde) hebt.
Voorbereiden
- Teams maken;
- De docent bereidt informatie voor over het maken van een storyboard voor het verfilmen van de geschreven scènes;
Huiswerk
Duur: ± 1 week thuis – Individueel
- Maak de scèneteksten af en lever ze in bij de docent;
- Bestudeer informatie over het maken van een storyboard.
Beeld maken
Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie bij de eigen ervaring. De instructies hiervoor staan bij Beeld in het menu.