Samenbrengen D: verschil tussen versies

Regel 6: Regel 6:
  
 
<h3>'''Samenbrengen'''</h3>
 
<h3>'''Samenbrengen'''</h3>
<h4>'''Waar de dood een ''dagdroom'' is'''</h4>
+
<h4>'''Les: Waar de dood een ''dagdroom'' is'''</h4>
 
<br>
 
<br>
De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Intieme Vrienden is de keuze gemaakt om naast de bundelingen van ''Voetnoot 1 & 2'' aandacht te besteden aan '''de column'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.  
+
De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Dagdroom is de keuze gemaakt om naast de bundelingen van ''Voetnoot 1 & 2'' aandacht te besteden aan '''de column'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst. Die dan wel een voortzetting is van het verhaal, een andere literaire vorm kan krijgen of juist een meer beschouwende tekst wordt. Een optie voor verdiepen is het laten zien van een documentaire of film passend bij het thema. Of een podcast van een gesproken column.
+
De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst. Die tekst is dan wel een voortzetting van het verhaal, maar kan een andere literaire vorm krijgen of juist een meer beschouwende tekst worden. Een optie voor verdiepen is het laten zien van een documentaire of film passend bij het thema. Een gesproken column in een podcast kan ook.
<br>
 
<br>
 
<h4>Column (Duur ± 50 minuten)</h4>
 
<h5>Instructie</h5>
 
Schrijf een column van xxx woorden over de modeshow. Zie de dynamiek passend bij het onderwerp in de opmaat.
 
In de column laat je je eigen ervaring, de gekozen column van de auteur en de focus die je kiest samenkomen.
 
''Bespreken''<br>
 
Wissel met je teamgenoot de columns uit en lees de column van je teamgenoot. Kijk waar je vragen hebt. Onderstreep die woorden waarop je vragen betrekking hebben. Als je een suggestie hebt, schrijf die op met steekwoorden en een vraagteken. Vervolgens wisselen jullie de columns weer uit. Ieder heeft nu zijn eigen column weer. Ga samen langs de vragen en behandel ze. De schrijver van de column beslist hoe zijn tekst aan te passen of niet. Bij de suggestie aangekomen vraag of je teamgenoot open staat voor de suggestie. Zo ja dan gaan jullie daarmee door. Zo nee dan blijft het zo.
 
<br>
 
<br>
 
<h5>'''Huiswerk'''</h5>
 
<h5>Duur ± 1 week thuis / Hele groep - individueel</h5>
 
* De deelnemers maken thuis een gesproken versie van de column. Later maakt een daarvoor benoemd team uit de klas een compilatie van alle gesproken columns.
 
<br>
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 
* Tweetallen maken
 
* De docent loopt rond voor vragen tijdens het bespreken.
 
* Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
 
<br>
 
<h5>'''Afsluiten'''</h5>
 
* Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie.
 
* De docent bespreekt met de deelnemers de presentatie. Deze kan alleen in klas verband plaatsvinden of iets groter met ouders of openbaar bij bijvoorbeeld een OBA.
 
 
 
    </div>
 
</div>
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
<br>
 
De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Gelukszoekers is de keuze gemaakt om naast de roman ''Moedervlekken'' aandacht te besteden aan '''de toneelscène'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.
 
<br>
 
<br>
 
De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst. Die dan wel een voortzetting is van het verhaal, een andere literaire vorm kan krijgen of juist een meer beschouwende tekst wordt. Een optie voor verdiepen is ook het laten zien van een documentaire of film passend bij het thema.
 
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h4>'''Een toneelscène gebaseerd op een fragment uit ''Moedervlekken'''''</h4>
+
<h4>'''Column'''</h4>
<h5>Duur: ± 55 minuten – Teams</h5>   
+
<h5>Duur: ± 50 minuten – Individueel</h5>   
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
     <div class="mw-collapsible-content">
<h5>'''Instructie'''</h5>
+
<h5>'''Instructie voor deelnemers'''</h5>
De deelnemers kiezen met hun team een fragment uit het boek Moedervlekken. Ze schrijven op basis van dit fragment een toneelscène. De aanwijzingen die ze tot nu toe hebben verzameld gebruiken ze. Zoals bijvoorbeeld: kijk of je een vaste structuur (begin – midden – einde) hebt.
+
Schrijf een column van een x-aantal woorden over de modeshow. Zie de dynamiek passend bij het onderwerp in de opmaat. In de column laat je je eigen ervaring, de gekozen column van de auteur en de focus die je kiest samenkomen. 
<br>
+
Wissel met je teamgenoot de columns uit en lees de column van je teamgenoot. Kijk waar je vragen hebt. Onderstreep die woorden waarop je vragen betrekking hebben. Als je een suggestie hebt, schrijf je die op met steekwoorden en een vraagteken. Vervolgens wisselen jullie de columns weer uit. Ieder heeft nu zijn eigen column weer. Ga samen langs de vragen en behandel ze. De schrijver van de column beslist of en hoe hij zijn tekst aanpast. Bij elke suggestie vraag je of je teamgenoot openstaat voor de suggestie. Zo ja, dan bespreken jullie die suggestie verder. Zo niet, dan gaan jullie verder met de volgende.
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
* Teams maken;
+
* Tweetallen maken;
* De docent bereidt informatie voor over het maken van een storyboard voor het verfilmen van de geschreven scènes;
 
 
* De docent loopt rond voor vragen;
 
* De docent loopt rond voor vragen;
 
* Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
 
* Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
<br>
 
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>
 +
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h5>'''Huiswerk'''</h5>
 
<h5>'''Huiswerk'''</h5>
<h5>Duur: ± 1 week thuis – Individueel </h5>  
+
<h5>Duur: ± 1 week thuis – Individueel en hele groep</h5>
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
     <div class="mw-collapsible-content">
* Maak de scèneteksten af en lever ze in bij de docent;
+
De deelnemers maken thuis een gesproken versie van de column. Later maakt een daarvoor benoemd team uit de klas een compilatie van alle gesproken columns. Die compilatie beluisteren de deelnemers in de klas.
* Bestudeer informatie over het maken van een storyboard.
 
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>
 
<br>
 
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h4>'''Beeld maken'''</h4>
 
<h4>'''Beeld maken'''</h4>
Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie bij de eigen ervaring. De instructies hiervoor staan bij ''Beeld'' in het menu.  
+
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie bij de eigen ervaring. De instructies hiervoor staan bij ''Beeld'' in het menu.
 +
    </div>
 +
</div>
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>

Versie van 31 okt 2020 19:25


naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar Drieluik makenDrieluik Dagdroom 1.1.jpeg

Samenbrengen

Les: Waar de dood een dagdroom is


De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Dagdroom is de keuze gemaakt om naast de bundelingen van Voetnoot 1 & 2 aandacht te besteden aan de column. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.

De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst. Die tekst is dan wel een voortzetting van het verhaal, maar kan een andere literaire vorm krijgen of juist een meer beschouwende tekst worden. Een optie voor verdiepen is het laten zien van een documentaire of film passend bij het thema. Een gesproken column in een podcast kan ook.

Column

Duur: ± 50 minuten – Individueel
Instructie voor deelnemers

Schrijf een column van een x-aantal woorden over de modeshow. Zie de dynamiek passend bij het onderwerp in de opmaat. In de column laat je je eigen ervaring, de gekozen column van de auteur en de focus die je kiest samenkomen. Wissel met je teamgenoot de columns uit en lees de column van je teamgenoot. Kijk waar je vragen hebt. Onderstreep die woorden waarop je vragen betrekking hebben. Als je een suggestie hebt, schrijf je die op met steekwoorden en een vraagteken. Vervolgens wisselen jullie de columns weer uit. Ieder heeft nu zijn eigen column weer. Ga samen langs de vragen en behandel ze. De schrijver van de column beslist of en hoe hij zijn tekst aanpast. Bij elke suggestie vraag je of je teamgenoot openstaat voor de suggestie. Zo ja, dan bespreken jullie die suggestie verder. Zo niet, dan gaan jullie verder met de volgende.

Voorbereiden
  • Tweetallen maken;
  • De docent loopt rond voor vragen;
  • Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.


Huiswerk
Duur: ± 1 week thuis – Individueel en hele groep

De deelnemers maken thuis een gesproken versie van de column. Later maakt een daarvoor benoemd team uit de klas een compilatie van alle gesproken columns. Die compilatie beluisteren de deelnemers in de klas.


Beeld maken

Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie bij de eigen ervaring. De instructies hiervoor staan bij Beeld in het menu.