Zelf lessen maken: verschil tussen versies

Regel 108: Regel 108:
 
<h5>'''''Het voorbeeld'''''</h5>
 
<h5>'''''Het voorbeeld'''''</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
In het voorbeeld kiezen we voor het thema '''Zintuiglijke beleving'''<br>
+
In het voorbeeld kiezen we voor het thema '''Zintuiglijke beleving'''
 +
<br>
 +
<br>
 
     </div>
 
     </div>
 
  </div>
 
  </div>
 
     </div>
 
     </div>
 
  </div>
 
  </div>
 
+
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h5>'''Welk onderwerp kiest u voor uw eigen ervaring?'''</h5>
 
<h5>'''Welk onderwerp kiest u voor uw eigen ervaring?'''</h5>
Regel 125: Regel 127:
 
Suggesties voor onderwerpen die passen bij het thema '''Zintuiglijke beleving''' zijn bijvoorbeeld: Schijf van Vijf, groenten en zoet/zuur/zout voedsel.<br>
 
Suggesties voor onderwerpen die passen bij het thema '''Zintuiglijke beleving''' zijn bijvoorbeeld: Schijf van Vijf, groenten en zoet/zuur/zout voedsel.<br>
 
Associërend denken laat een aantal voedselgroepen langs komen. Uiteindelijk wordt gekozen voor '''fruit''' als onderwerp. Het is makkelijk mee te nemen naar school, waarschijnlijk kan iedereen het proeven zonder problemen, het ziet er mooi uit en iedereen heeft wel eens fruit gegeten.
 
Associërend denken laat een aantal voedselgroepen langs komen. Uiteindelijk wordt gekozen voor '''fruit''' als onderwerp. Het is makkelijk mee te nemen naar school, waarschijnlijk kan iedereen het proeven zonder problemen, het ziet er mooi uit en iedereen heeft wel eens fruit gegeten.
 +
<br>
 +
<br>   
 
     </div>
 
     </div>
 
  </div>
 
  </div>
 
     </div>
 
     </div>
 
  </div>
 
  </div>
 
+
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h5>'''Welk doel van het lescurriculum, theorie, is passend voor de deelnemers?'''</h5>
 
<h5>'''Welk doel van het lescurriculum, theorie, is passend voor de deelnemers?'''</h5>
Regel 145: Regel 149:
 
Eventuele theorie bij de deelcomponent '''kennis''' kan nu bijvoorbeeld gaan over voeding zoals gezonde versus minder gezonde keuzes of over taxonomie van planten.<br>  
 
Eventuele theorie bij de deelcomponent '''kennis''' kan nu bijvoorbeeld gaan over voeding zoals gezonde versus minder gezonde keuzes of over taxonomie van planten.<br>  
 
Een heel andere keuze kan gaan richting het delen van theorie over de lyriek van een zintuiglijke beleving: dichtkunst of beschrijvend proza. In het voorbeeld is gekozen voor de '''dichtkunst'''.
 
Een heel andere keuze kan gaan richting het delen van theorie over de lyriek van een zintuiglijke beleving: dichtkunst of beschrijvend proza. In het voorbeeld is gekozen voor de '''dichtkunst'''.
 +
<br>
 +
<br>
 
     </div>
 
     </div>
 
  </div>
 
  </div>
 
     </div>
 
     </div>
 
  </div>
 
  </div>
 
+
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h5>'''Welke fysieke activiteiten -oefening of spel- kiest u?'''</h5>
 
<h5>'''Welke fysieke activiteiten -oefening of spel- kiest u?'''</h5>
Regel 209: Regel 215:
 
* Belletjes, of een ander instrument dat geluid maakt;
 
* Belletjes, of een ander instrument dat geluid maakt;
 
* Bord of flip-over.
 
* Bord of flip-over.
 +
<br>
 +
<br>
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
Regel 215: Regel 223:
 
     </div>
 
     </div>
 
  </div>
 
  </div>
 
+
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h5>'''Hoe nodigt u de deelnemers uit ook te vertellen?'''</h5>
 
<h5>'''Hoe nodigt u de deelnemers uit ook te vertellen?'''</h5>
Regel 276: Regel 284:
 
<br>
 
<br>
 
''Van een vriendin kreeg ik een appel. We gingen op een bankje in het park zitten om hem op te eten. Ik beet in de appel en die was helemaal niet lekker. Hij bleek vanbinnen allemaal vreemde bruinige plekken te hebben die ik aan de buitenkant niet had gezien. De appel had er juist heel mooi uitgezien: roodachtig met geel. Hij voelde ook niet zacht maar juist hard. Gelukkig zaten we buiten en kon ik de hap gelijk uitspugen''
 
''Van een vriendin kreeg ik een appel. We gingen op een bankje in het park zitten om hem op te eten. Ik beet in de appel en die was helemaal niet lekker. Hij bleek vanbinnen allemaal vreemde bruinige plekken te hebben die ik aan de buitenkant niet had gezien. De appel had er juist heel mooi uitgezien: roodachtig met geel. Hij voelde ook niet zacht maar juist hard. Gelukkig zaten we buiten en kon ik de hap gelijk uitspugen''
 +
<br>
 +
<br>
 
     </div>
 
     </div>
 
  </div>
 
  </div>
 
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
 +
<br>
 +
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h5>'''Hoe kunt u de ervaringen met het thema verbinden?'''</h5>
 
<h5>'''Hoe kunt u de ervaringen met het thema verbinden?'''</h5>

Versie van 1 nov 2020 23:03

naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarMakenDelennaarbiedt veiligheid en basis voor ontwikkelen...in je gereedschapskist ...is relevant ...is uitwisselen, herkennen en inleven ...zeg ik wat ik bedoel?naarnaarnaarWIKI DOEN 2k.jpeg

Zelf lessen maken met Laat Je Zien


Leuk dat u nieuwsgierig bent naar het maken van lessen met de methodologie Laat Je Zien. Als u de onderstaande vragen van het begin tot het einde doorloopt dan kunt u een eigen les maken aan de hand van de methode Laat Je Zien.

Als u naar aanleiding van de uitleg vragen hebt, neem dan contact met ons op via de mail: . Uw vragen zijn voor ons belangrijk en interessant. Zo leren we steeds meer.

De lesstructuur van Laat Je Zien

De lessen doorlopen een cyclus die consequent de volgende onderdelen omvat:

Structuur Drieluik.png



Opbouw van een les aan de hand van de lesstructuur: een overzicht

Welke vragen vormen de leidraad voor uw keuzes?


Hoe kunt u ieder onderdeel vormgeven?
Welke keuzes kunt u maken?

Via onderstaande vragen wordt hier uitgelegd hoe u een les met Laat Je Zien vormgeeft. De les begint altijd met fysieke oefeningen maar het bedenken van een les begint bijna altijd met een thema. Heel soms kan een eigen ervaring het begin zijn voor het creëren van een les. De uitleg beperkt zich tot de rode draad van de opbouw. Bij iedere vraag staat een deel van het uitgewerkte voorbeeld.

Hoe begint u? Door een thema te kiezen.


Welk onderwerp kiest u voor uw eigen ervaring?


Welk doel van het lescurriculum, theorie, is passend voor de deelnemers?


Welke fysieke activiteiten -oefening of spel- kiest u?


Hoe nodigt u de deelnemers uit ook te vertellen?



Hoe kunt u de ervaringen met het thema verbinden?
Hoe kunt u kennis aanvullen?
Hoe koppelt u kennis aan een praktische toepassing?
Samen evalueren, last of noodzaak?