Opmaat BV5: verschil tussen versies
Regel 4: | Regel 4: | ||
<div class="row"> | <div class="row"> | ||
<div class="small-6 large-offset-1 columns"> | <div class="small-6 large-offset-1 columns"> | ||
− | <h3>''' | + | <h3>'''5 Vriendschap'''</h3> |
− | < | + | <h4>'''Opmaat'''</h4> |
<br> | <br> | ||
<h5>'''Vooraf'''</h5> | <h5>'''Vooraf'''</h5> | ||
− | <h5> | + | <h5>Duur: ± 2 minuten/ Hele groep</h5> |
De deelnemers zitten in een kring. Op het bord of de flip-over staat de structuur van de les. De docent kan die ook nog even bespreken. | De deelnemers zitten in een kring. Op het bord of de flip-over staat de structuur van de les. De docent kan die ook nog even bespreken. | ||
<br> | <br> | ||
Regel 14: | Regel 14: | ||
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
<h4>'''Energieke oefening of Spel'''</h4> | <h4>'''Energieke oefening of Spel'''</h4> | ||
− | <h5> | + | <h5>Duur: ± 5 minuten/ Hele groep</h5> |
<h5>'''''Vertrouwensoefening'''''</h5> | <h5>'''''Vertrouwensoefening'''''</h5> | ||
<div class="mw-collapsible-content"> | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
Regel 27: | Regel 27: | ||
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
<h4>'''Fysieke activiteit passend bij het onderwerp'''</h4> | <h4>'''Fysieke activiteit passend bij het onderwerp'''</h4> | ||
− | <h5> | + | <h5>Duur: ± 10 minuten/ Hele groep</h5> |
<h5>'''''Ja-en-neespel'''''</h5> | <h5>'''''Ja-en-neespel'''''</h5> | ||
<div class="mw-collapsible-content"> | <div class="mw-collapsible-content"> |
Versie van 13 feb 2021 10:16
5 Vriendschap
Opmaat
Vooraf
Duur: ± 2 minuten/ Hele groep
De deelnemers zitten in een kring. Op het bord of de flip-over staat de structuur van de les. De docent kan die ook nog even bespreken.
Energieke oefening of Spel
Duur: ± 5 minuten/ Hele groep
Vertrouwensoefening
De groep wordt in kringen van ongeveer acht deelnemers verdeeld. Eén deelnemer gaat in het midden staan en de anderen staan om diegene heen, met hun rechterbeen naar voren en hun linkerbeen naar achteren. De deelnemer in het midden laat zich vallen en wordt opgevangen door de groep. Degene die zich laat vallen wordt altijd door vier deelnemers tegelijk opgevangen, bij de rechter- en linkerschouder, en zachtjes teruggeduwd naar het midden. Naar gelang het vertrouwen groeit, kan er gevarieerd worden in afstand en snelheid. Dit is een fysieke vertrouwensoefening. De deelnemers moeten samenwerken en zich kunnen inleven in de deelnemer in het midden en alert zijn. Daarnaast worden alle deelnemers aangesproken op een mate van zelfcontrole. De deelnemers werken nauw samen en bijvoorbeeld aandrang om een grap uit te halen moet worden beheersd. Degene die in het midden staat moet op de anderen vertrouwen. Maar alle deelnemers moeten op zichzelf vertrouwen, individueel en als groep.
Effect van de oefening: plezier, alerte aandacht versterken en vertrouwen, durf en samenwerking ontwikkelen
Fysieke activiteit passend bij het onderwerp
Duur: ± 10 minuten/ Hele groep
Ja-en-neespel
De deelnemers gaan in tweetallen tegenover elkaar staan (nummers een en twee). De nummers een zeggen alleen maar ja en de nummers twee zeggen alleen maar nee. Deze ja-en-needialoog blijven ze herhalen. De gedachte achter deze oefening is dat als de deelnemers goed naar elkaar luisteren en elkaars intonatie overnemen er een dialoog ontstaat met deze twee eenvoudige woorden. Er komt er een gesprek op gang zonder dat de spelers weten hoe het gaat lopen. De docent stopt de oefening.
Bij het nabespreken kan de docent een aantal tweetallen uitnodigen de oefening te herhalen voor de groep. De toeschouwers kijken en proberen te bedenken wat er tussen beide personen speelt. De docent maakt een rondje en vraagt de toeschouwers naar hun ideeën.
Effect van de fysieke activiteit: oefenen van de stem, intonatie, verbeelding, inleving, nieuwsgierigheid en samenwerking