Opmaat BV11: verschil tussen versies

Regel 12: Regel 12:
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h4>'''Energieke Dynamiek'''</h4>  
+
<h4>'''Energieke oefening of Spel'''</h4>  
<h5>Duur ± 5 minuten / de hele groep</h5>
+
<h5>'''Duur: ± 5 minuten/ Hele groep'''</h5>
 
<h5>'''''Test je kracht'''''</h5>
 
<h5>'''''Test je kracht'''''</h5>
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
     <div class="mw-collapsible-content">
De docent en de deelnemers staan in de kring. De docent doet de bewegingen voor en de deelnemers doen hem na.
+
De docent en de deelnemers staan in de kring. De docent doet de bewegingen voor en de deelnemers doen hem na. De docent tikt op zijn linker- en rechterschouder, armen, rug, billen, benen, hoofd en gezicht. De docent trekt aan zijn eigen haar. Tijdens deze oefening legt de docent uit dat deze massage prettig kan zijn voor het lichaam. De deelnemers gaan zelf inschatten welke spierkracht zij willen gebruiken.
De docent tikt op zijn linker- en rechterschouder, armen, rug, billen, benen, op het hoofd en gezicht. De docent trekt aan zijn eigen haar. Tijdens deze oefening zegt de docent dat deze massage prettig is voor hun lichaam. De deelnemers gaan zelf inschatten welke spierkracht zij willen gebruiken.
 
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''Kracht leren kennen, leren wat je fijn vindt en niet zo fijn en plezier''
+
''Effect van de oefening: kracht leren kennen, leren wat je fijn of niet zo fijn vindt en plezier''
 
<br>
 
<br>
 
     </div>
 
     </div>
Regel 26: Regel 25:
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h4>'''Dynamiek passend bij het onderwerp'''</h4>
+
<h4>'''Fysieke activiteit passend bij het onderwerp'''</h4>
 
<h5>'''Duur: ± 2x 10 minuten/ Hele groep'''</h5>
 
<h5>'''Duur: ± 2x 10 minuten/ Hele groep'''</h5>
<h5>De docent maakt een keuze tussen ''Ken je grens 1 of 2''</h5>
+
<h5>De docent maakt een keuze tussen de oefeningen ''Ken je grens 1 of 2''</h5>
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
 
<h5>'''''Ken je grens 1'''''</h5>
 
<h5>'''''Ken je grens 1'''''</h5>
 
<h5>'''Duur: ± 10 minuten/ Hele groep'''</h5>
 
<h5>'''Duur: ± 10 minuten/ Hele groep'''</h5>
De docent doet deze dynamiek voor met een deelnemer. Zij gaan tegen over elkaar zitten en de deelnemer raakt de docent aan op het gezicht en hoofd. De docent geeft aan door middel van één duimgebaar hoe de aanraking ervaren wordt. De drie duimgebaren zijn: duim omhoog = fijn, duim naar beneden = niet fijn en duim horizontaal = ertussenin.
+
De docent doet deze oefening voor met een deelnemer. Zij gaan tegen over elkaar zitten en de deelnemer raakt de docent aan op het gezicht of het hoofd. De docent geeft door middel van een duimgebaar aan hoe de aanraking ervaren wordt. De drie duimgebaren zijn: duim omhoog = fijn, duim naar beneden = niet fijn en duim horizontaal = ertussenin.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''Deze dynamiek gaat over vertrouwen, voelen en inleven. Het gezicht is een kwetsbaar onderdeel van de mens en daarmee kun je goed je fysieke grenzen ervaren''
+
''Effect van de activiteit: ervaren van je niveau van vertrouwen, voelen en inleven; het gezicht is een kwetsbaar onderdeel van de mens en daarmee kun je goed je fysieke grenzen ervaren''
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<h5>'''''Ken je grens 2'''''</h5>
 
<h5>'''''Ken je grens 2'''''</h5>
 
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep)</h5>
 
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep)</h5>
Deelnemers worden in tweetallen (nummers 1 en nummers 2) ingedeeld en gaan in twee rechte lijnen, met een zo groot mogelijke afstand ertussen, tegenover elkaar staan. De nummers 2 blijven staan terwijl de nummers 1 langzaam op hen aflopen totdat ze vlak voor hen staan en de neuzen van de schoen elkaar raken. Nummers 2 moeten het toestaan. Daarna komen de nummers 1 terug op hun plek. Dan lopen ze opnieuw op de nummers 2 af , maar nu mag de nummer 2 aangeven wanneer de nummers 1 moeten stoppen en blijven staan. Dit geven ze aan met een handgebaar: stopteken. Terwijl de deelnemers de dynamiek doen en ze even stilstaan op de plek begeleidt de docent hen door te zeggen: ‘Let op je lichaam en hoe je je voelt.’ Daarna wissel je en lopen de nummers 2.
+
De deelnemers worden in tweetallen (nummers een en nummers twee) ingedeeld en gaan in twee rijen, met een zo groot mogelijke afstand ertussen, tegenover elkaar staan. De nummers twee blijven staan terwijl de nummers een langzaam op hen aflopen totdat ze vlak voor hen staan en de neuzen van de schoenen elkaar raken. Nummers twee moeten het toestaan. Daarna komen de nummers een terug op hun plek. Dan lopen ze opnieuw op de nummers twee af, maar nu mogen de nummers twee aangeven wanneer de nummers een moeten blijven staan. Dit geven ze aan met een handgebaar: stopteken. Terwijl de deelnemers deze oefening doen begeleidt de docent hen door te zeggen: ‘Let op je lichaam en hoe je je voelt.’ Daarna wordt er gewisseld en lopen de nummers twee op de nummers een af.
 
     </div>
 
     </div>
 
     </div>
 
     </div>

Versie van 18 nov 2020 21:46

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarBV11.jpeg

Beter Verwoorden 11 Grenzen

Opmaat


Vooraf
Duur: ± 2 minuten/ Hele groep

De stoelen staan in een kring. Iedereen zit. Op het bord / flip-over staat de structuur van de les. De docent kan dit ook nog even bespreken.

Energieke oefening of Spel

Duur: ± 5 minuten/ Hele groep
Test je kracht

De docent en de deelnemers staan in de kring. De docent doet de bewegingen voor en de deelnemers doen hem na. De docent tikt op zijn linker- en rechterschouder, armen, rug, billen, benen, hoofd en gezicht. De docent trekt aan zijn eigen haar. Tijdens deze oefening legt de docent uit dat deze massage prettig kan zijn voor het lichaam. De deelnemers gaan zelf inschatten welke spierkracht zij willen gebruiken.

Effect van de oefening: kracht leren kennen, leren wat je fijn of niet zo fijn vindt en plezier


Fysieke activiteit passend bij het onderwerp

Duur: ± 2x 10 minuten/ Hele groep
De docent maakt een keuze tussen de oefeningen Ken je grens 1 of 2
Ken je grens 1
Duur: ± 10 minuten/ Hele groep

De docent doet deze oefening voor met een deelnemer. Zij gaan tegen over elkaar zitten en de deelnemer raakt de docent aan op het gezicht of het hoofd. De docent geeft door middel van een duimgebaar aan hoe de aanraking ervaren wordt. De drie duimgebaren zijn: duim omhoog = fijn, duim naar beneden = niet fijn en duim horizontaal = ertussenin.

Effect van de activiteit: ervaren van je niveau van vertrouwen, voelen en inleven; het gezicht is een kwetsbaar onderdeel van de mens en daarmee kun je goed je fysieke grenzen ervaren

Ken je grens 2
Duur ± 10 minuten / de hele groep)

De deelnemers worden in tweetallen (nummers een en nummers twee) ingedeeld en gaan in twee rijen, met een zo groot mogelijke afstand ertussen, tegenover elkaar staan. De nummers twee blijven staan terwijl de nummers een langzaam op hen aflopen totdat ze vlak voor hen staan en de neuzen van de schoenen elkaar raken. Nummers twee moeten het toestaan. Daarna komen de nummers een terug op hun plek. Dan lopen ze opnieuw op de nummers twee af, maar nu mogen de nummers twee aangeven wanneer de nummers een moeten blijven staan. Dit geven ze aan met een handgebaar: stopteken. Terwijl de deelnemers deze oefening doen begeleidt de docent hen door te zeggen: ‘Let op je lichaam en hoe je je voelt.’ Daarna wordt er gewisseld en lopen de nummers twee op de nummers een af.