Opmaat O: verschil tussen versies

Regel 27: Regel 27:
 
<br>  
 
<br>  
 
<br>
 
<br>
''Effect: verbinding, alertheid, humor, spel en ontspanning''
+
''Effect van het spel: verbinding, alertheid, humor, spel en ontspanning.''
 +
  </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
<br>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h4>'''Dynamiek passend bij het onderwerp'''</h4>
+
<h5>'''Voorbereiding'''</h5>
<h5>Duur ± 5-10 minuten / de hele groep</h5>
+
  <div class="mw-collapsible-content">
'''''Vierkantje ademenen'''''<br>
+
* Clipboards indien daarvoor gekozen wordt;
<h5>Instructies</h5>
+
* Een bal;
 +
* Belletjes of een ander instrument dat geluid maakt;
 +
* Bord of flip-over.
 +
  </div>
 +
</div>
 +
<h4>'''Dynamiek passend bij het onderwerp'''</h4>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h5>'''Vierkantje ademenen'''</h5>
 +
<h5>Duur: ± 5-10 minuten / Hele groep</h5>  
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
<h5>Instructie</h5>
 
Het ademen in een vierkant<br>
 
Het ademen in een vierkant<br>
tel van 1 tot 5: adem geleidelijk tijdens het tellen in<br>
+
* tel van 1 tot 5: adem geleidelijk tijdens het tellen in<br>
tel van 1 tot 5: houdt je adem tijdens het tellen vast<br>
+
* tel van 1 tot 5: houd je adem tijdens het tellen vast<br>
tel van 1 tot 5: adem geleidelijk uit tijdens het tellen<br>
+
* tel van 1 tot 5: adem geleidelijk uit tijdens het tellen<br>
tel van 1 tot 5: zonder adem binnen tot 5 tellen<br>
+
* tel van 1 tot 5: wacht 5 tellen zonder adem te halen.<br>
vervolgens start je het 'vierkant' weer door in te ademen.<br>
+
Vervolgens start je het ‘vierkant’ weer door in te ademen.<br>
Je kunt ook eerst van 1 tot 3 tellen in plaats van 1 tot 5 als het moeilijk is.<br>
+
De trainer kan ook eerst van 1 tot 3 tellen in plaats van 1 tot 5 als het moeilijk is voor de deelnemers.<br>
Ook kun je het tellen langer maken naarmate je meer getraind bent, bijvoorbeeld 1 tot 6 of 7.<br>
+
Ook kan de trainer het tellen langer maken naarmate de deelnemers meer getraind zijn, bijvoorbeeld van 1 tot 6 of 7.<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''Effect: ontspanning en verlagen van stress''
+
''Effect van de dynamiek: ontspanning en verlagen van stress''
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>

Versie van 30 dec 2020 01:12

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarT2.jpeg

Opmaat

De ontdekkingstocht - denken over succes


Ruimte en materiaal
Duur: ± 2 minuten / Hele groep

De stoelen staan in een kring. Iedereen zit.
Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clipboards gebruikt.
Op het digibord / flip-over staan de de tijdsplanning en activiteiten. De trainer start met het uitleggen van de opbouw van de bijeenkomst.


Energieke oefening of Spel

Associatief balspel
Duur: ± 5 minuten / Hele groep
Instructie

De deelnemers en de trainer staan in een cirkel. Er is een bal. De trainer start met het woord 'carrière' en gooit de bal naar een van de andere deelnemers, die vangt de bal en gooit hem gelijk naar een andere deelnemer, waarbij hij het eerste woord roept dat in hem opkomt. Een derde speler vangt de bal, roept weer een woord en speelt door. Het is de bedoeling zo snel mogelijk te spelen, zodat er vaart en humor in het spel komen.

Effect van het spel: verbinding, alertheid, humor, spel en ontspanning.


Voorbereiding
  • Clipboards indien daarvoor gekozen wordt;
  • Een bal;
  • Belletjes of een ander instrument dat geluid maakt;
  • Bord of flip-over.

Dynamiek passend bij het onderwerp

Vierkantje ademenen
Duur: ± 5-10 minuten / Hele groep
Instructie

Het ademen in een vierkant

  • tel van 1 tot 5: adem geleidelijk tijdens het tellen in
  • tel van 1 tot 5: houd je adem tijdens het tellen vast
  • tel van 1 tot 5: adem geleidelijk uit tijdens het tellen
  • tel van 1 tot 5: wacht 5 tellen zonder adem te halen.

Vervolgens start je het ‘vierkant’ weer door in te ademen.
De trainer kan ook eerst van 1 tot 3 tellen in plaats van 1 tot 5 als het moeilijk is voor de deelnemers.
Ook kan de trainer het tellen langer maken naarmate de deelnemers meer getraind zijn, bijvoorbeeld van 1 tot 6 of 7.


Effect van de dynamiek: ontspanning en verlagen van stress

Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring.