Laat Je Zien: Persoonlijke Ontwikkeling: verschil tussen versies

Regel 27: Regel 27:
 
Door de eigen ervaringen als basis te nemen krijgt het verleden een rol. Zo weten de deelnemers bewust hoe ze ergens instonden en nadat ze nieuwe ervaringen opdoen kunnen ze zich bewust worden van verandering en groei bij zichzelf. Doordat er veel aandacht wordt besteed aan het jezelf vragen stellen, wordt dit een tweede natuur. Deze vragen leiden op een natuurlijke manier tot het aanscherpen van functioneren van de deelnemers en houden hun nieuwsgierigheid wakker. Zo zoeken de deelnemers uit wat ze tegenkomen en waar ze zich van afvragen hoe het precies zit. Dit levert een belangrijke bijdrage aan de persoonlijke ontwikkeling van ieder van de deelnemers.<br>
 
Door de eigen ervaringen als basis te nemen krijgt het verleden een rol. Zo weten de deelnemers bewust hoe ze ergens instonden en nadat ze nieuwe ervaringen opdoen kunnen ze zich bewust worden van verandering en groei bij zichzelf. Doordat er veel aandacht wordt besteed aan het jezelf vragen stellen, wordt dit een tweede natuur. Deze vragen leiden op een natuurlijke manier tot het aanscherpen van functioneren van de deelnemers en houden hun nieuwsgierigheid wakker. Zo zoeken de deelnemers uit wat ze tegenkomen en waar ze zich van afvragen hoe het precies zit. Dit levert een belangrijke bijdrage aan de persoonlijke ontwikkeling van ieder van de deelnemers.<br>
 
<br>
 
<br>
Tevens wordt de persoonlijke groei gestimuleerd door de interactie in de groep. Dit ondersteunt het ontwikkelingsproces, de uitdrukkingsvaardigheid en moedigd de deelnemers aan actief deel te nemen aan het werkproces waarin ze een rol spelen. Zelfs in het privé-leven kan men plezier hebben van deze werkvormen.<br>
+
Tevens wordt de persoonlijke groei gestimuleerd door de interactie in de groep. Dit ondersteunt het ontwikkelingsproces, de uitdrukkingsvaardigheid en moedigd de deelnemers aan actief deel te nemen aan het werkproces waarin ze een rol spelen. Zelfs in het privé-leven kan men plezier hebben van deze werkvormen.
<br>
 
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|'''Negen x Grunberg''']]
 
 
<br>
 
<br>
 
{{Leesserie}}
 
{{Leesserie}}

Versie van 23 sep 2019 20:42


Drieluik

Persoonlijke Ontwikkeling


De persoonlijke ontwikkeling wordt in het drieluik ten eerste gestimuleerd door de centrale rol die ervaring speelt. Met regelmaat is het namelijk zo dat wanneer deelnemers een drieluik maken in een groep met deelnemers uit je eigen vakgebied, dit zorgt voor een bijna natuurlijke uitwisseling van informatie en kennis. Maar bijna belangrijker is de ervaring, namelijk dat iedere deelnemer de kans krijgt om te experimenteren met gedrag en kan ervaren hoe de collega's reageren op zijn ideeën over het werk en zijn werkwijze met cliënten.

Het experimenteren gebeurt zonder oordeel en beoordeling; veiligheid en nieuwsgierigheid staan voorop. Het gezamenlijke doel binnen het drieluik is ontwikkeling van iedere deelnemer op het gebied van zijn werk en persoon. Dit doel wordt bereikt door:

  1. de eigen ervaring een centrale rol te geven,
  2. het stellen van vragen als tweede natuur te ontwikkelen,
  3. de interactie met de groep, en
  4. het toepassen in de praktijk en de terugkoppeling in de groep.

In principe heeft iedere deelnemer alles in huis om aan de slag te gaan en al doende ontwikkel jezelf samen met alle deelnemers uit je groep.

Door de eigen ervaringen als basis te nemen krijgt het verleden een rol. Zo weten de deelnemers bewust hoe ze ergens instonden en nadat ze nieuwe ervaringen opdoen kunnen ze zich bewust worden van verandering en groei bij zichzelf. Doordat er veel aandacht wordt besteed aan het jezelf vragen stellen, wordt dit een tweede natuur. Deze vragen leiden op een natuurlijke manier tot het aanscherpen van functioneren van de deelnemers en houden hun nieuwsgierigheid wakker. Zo zoeken de deelnemers uit wat ze tegenkomen en waar ze zich van afvragen hoe het precies zit. Dit levert een belangrijke bijdrage aan de persoonlijke ontwikkeling van ieder van de deelnemers.

Tevens wordt de persoonlijke groei gestimuleerd door de interactie in de groep. Dit ondersteunt het ontwikkelingsproces, de uitdrukkingsvaardigheid en moedigd de deelnemers aan actief deel te nemen aan het werkproces waarin ze een rol spelen. Zelfs in het privé-leven kan men plezier hebben van deze werkvormen.
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie Negen x Grunberg uit de module Lees

naar Lees Les 1naar Lees Les 2naar Lees Les 3naar Lees Les 4naar Lees Les 5naar Lees Les 6naar Lees Les 7naar Lees Les 8naar Lees Les 9Icoon Lees Les 1-9.png


Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de serie Beter Verwoorden
Sjabloon:BV0