Verlangen Stap 2-2 Verdiepen: verschil tussen versies
Regel 12: | Regel 12: | ||
Verdiepen - Dialoog</h3><br> | Verdiepen - Dialoog</h3><br> | ||
<h4>Negen X Grunberg Les 2 Verlangen</h4> | <h4>Negen X Grunberg Les 2 Verlangen</h4> | ||
+ | <br> | ||
+ | <h5>Linkerzijde drieluik-werkstructuur</h5> | ||
</div> | </div> | ||
<div class="small-4 columns"> | <div class="small-4 columns"> |
Versie van 18 sep 2019 14:18
Stap 2-2 - Kenniskant
Verdiepen - Dialoog
Negen X Grunberg Les 2 Verlangen
Linkerzijde drieluik-werkstructuur
Fout: de afbeelding is beschadigd of bestaat niet
Opdracht 3 (Duur ± 20 minuten)
De docent heeft haar/zijn ervaring omgezet in de vorm van een dialoog. Zij/hij schrijft deze als voorbeeld op het bord.
De docent geeft aan dat iedereen zijn tekst leest en nagaat welke personen erin voorkomen. Deze personen schrijft de leerling op. Daarna gaat de leerling aan de hand van zijn eigen ervaring na welke gesprekken er hebben plaatsgevonden of hadden kunnen plaatsvinden. De leerling kiest er een uit en schrijft dat gesprek op. Dit wordt dan de dialoog.
Een dialoog kun je uitbreiden door erbij te verzinnen. Dit kan door te denken aan welke mogelijke ontwikkelingen er in de beschreven situatie hadden kunnen plaatsvinden, er een uit te kiezen en hiervan een voorstelling te maken. Welke vragen, opmerkingen en zinnen zouden er door de verschillende personages gesproken kunnen worden.
De docent deelt de leerlingen in teams van twee in. Ze kiezen een van de twee dialogen uit die ze voorbereiden om voor te dragen voor de groep.
Uitgebreide Opdracht 4 (Thuis aantal uren inplannen, presentatie in de klas)
De docent geeft achtergrond informatie over het gebruik van dialogen in literaire teksten. De leerlingen gaan opzoek naar dialogen in de roman of het romanfragment dat ze hebben gelezen. Ze kiezen drie dialogen uit. Die schrijven ze op. Ze kiezen er eentje uit en vertellen hoe deze dialoog voor hen werkt. Hoe verhoudt de dialoog die ze zelf hebben geschreven zich tot de dialoog uit het tekst die ze hebben gekozen? Wat zijn de overeenkomsten (opbouw, vorm, toon...)? Wat zijn de verschillen?
Voorbereiden
- Handout of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over de Dialoog.
- De docent kan ook een speciale digitale plek hebben ingericht waar de leerlingen hun groepsbijdragen kunnen klaarzetten.
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie Negen x Grunberg
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie Negen x Grunberg uit de module Lees