Pubers Stap 1-2 Tekst Schrijven: verschil tussen versies

(Nieuwe pagina aangemaakt met '__NOTOC__ {{kopweg}} <div class="row"> <div class="small-3 columns"> <imagemap> Image:Icoon Lees Les 1 .png|thumb|center|{{{1|200px}}}| rect 22 47 276 280 Bereid|...')
 
Regel 4: Regel 4:
 
<div class="small-3 columns">
 
<div class="small-3 columns">
 
<imagemap>
 
<imagemap>
Image:Icoon Lees Les 1 .png|thumb|center|{{{1|200px}}}|
+
Image:Icoon Lees Les 5.png|thumb|center|{{{1|200px}}}|
rect 22 47 276 280 [[Bereid|Start Lees Les 1]]
+
rect 22 47 276 280 [[Pubers|Start Lees Les 5]]
 
</imagemap>
 
</imagemap>
 
</div>
 
</div>
Regel 12: Regel 12:
 
(Duur ± 30 minuten)</h3>
 
(Duur ± 30 minuten)</h3>
 
<br>
 
<br>
<h4>Negen X Grunberg Les 1 Bereid</h4>
+
<h4>Negen X Grunberg Les 5 Pubers</h4>
 
<br>
 
<br>
 
<h5>Centrum drieluik-werkstructuur</h5>
 
<h5>Centrum drieluik-werkstructuur</h5>
Regel 22: Regel 22:
 
<div class="small-9 columns">
 
<div class="small-9 columns">
 
<h4>[[Laat Je Zien: Lijstje en Kiezen|1. Lijstje maken en kiezen (Duur ± 5 minuten)]]</h4>
 
<h4>[[Laat Je Zien: Lijstje en Kiezen|1. Lijstje maken en kiezen (Duur ± 5 minuten)]]</h4>
De docent vraagt de leerlingen om zich verschillende gebeurtenissen te herinneren dat hun lichaam hen verraste.<br>
+
De docent vraagt de leerlingen om zich verschillende gebeurtenissen te herinneren dat .....<br>
 
Op het blaadje noteren de leerlingen de verschillende ervaringen die ze hebben gehad.  
 
Op het blaadje noteren de leerlingen de verschillende ervaringen die ze hebben gehad.  
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
Voorbeeld:<br>
+
Dit lijstje <br>
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
     <div class="mw-collapsible-content">
# met de fiets
+
is strikt persoonlijk en is bedoeld om de leerlingen een van de herinnerde gebeurtenissen te laten kiezen om mee aan de slag te gaan.<br>
# overgeven
 
# vinger yoga<br>
 
Dit lijstje is strikt persoonlijk en is bedoeld om de leerlingen een van de herinnerde gebeurtenissen te laten kiezen om mee aan de slag te gaan.<br>
 
 
De instructie bij het kiezen is: Kies nu een van de gebeurtenissen uit die je je hebt herinnerd, waar je je comfortabel bij voelt om die te delen en die je je nog goed herinnert. Dit is belangrijk voor de veiligheidsbeleving van de leerlingen. Zo delen de leerlingen niet de eerste de beste herinnering zonder zich bewust te zijn van of ze die wel willen delen in de groep.<br>
 
De instructie bij het kiezen is: Kies nu een van de gebeurtenissen uit die je je hebt herinnerd, waar je je comfortabel bij voelt om die te delen en die je je nog goed herinnert. Dit is belangrijk voor de veiligheidsbeleving van de leerlingen. Zo delen de leerlingen niet de eerste de beste herinnering zonder zich bewust te zijn van of ze die wel willen delen in de groep.<br>
 
Nu geeft de docent aan dat de leerlingen de ervaring omcirkelen die ze gaan delen. De docent kijkt even of iedereen een ervaring heeft gekozen en omcirkelt.
 
Nu geeft de docent aan dat de leerlingen de ervaring omcirkelen die ze gaan delen. De docent kijkt even of iedereen een ervaring heeft gekozen en omcirkelt.
Regel 57: Regel 54:
 
Tot hier aan toe is het belangrijk de opeenvolgende activiteiten zonder onderbreking te volbrengen. Nu zijn de teksten van alle leerlingen in het klad geschreven. De docent kan vanaf nu de activiteiten indelen naar gelang de mogelijkheden in de planning.<br>
 
Tot hier aan toe is het belangrijk de opeenvolgende activiteiten zonder onderbreking te volbrengen. Nu zijn de teksten van alle leerlingen in het klad geschreven. De docent kan vanaf nu de activiteiten indelen naar gelang de mogelijkheden in de planning.<br>
 
<br>
 
<br>
Door met [[Bereid Stap 2-1 Vragen|Stap 2-1]] Kenniskant-Vragen.<br>
+
Door met [[Pubers Stap 2-1 Vragen|Stap 2-1]] Kenniskant-Vragen.<br>
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">

Versie van 18 sep 2019 21:18


Start Lees Les 5Icoon Lees Les 5.png

Stap 1-2 Instructie Tekst Schrijven (Duur ± 30 minuten)


Negen X Grunberg Les 5 Pubers


Centrum drieluik-werkstructuur
Fysieke Oefeningen?Eigen Ervaring?Beeld ?Tekst ?Kenniskant Drieluik ?Exploreren ahv Vragen ?Kennis Verdiepen ?Fysieke Oefeningen?Actiekant Drieluik ?Samenbrengen Oud & Nieuw ?Verdiepen Richting Praktijk?Beslissing - Uitvoering ?Persoonlijke Ontwikkeling ?Reflectie & Evaluatie ?Nieuwe Ervaring ?GA LAAT JE ZIEN WERKSTRUCTUUR.png

1. Lijstje maken en kiezen (Duur ± 5 minuten)

De docent vraagt de leerlingen om zich verschillende gebeurtenissen te herinneren dat .....
Op het blaadje noteren de leerlingen de verschillende ervaringen die ze hebben gehad.

Dit lijstje

is strikt persoonlijk en is bedoeld om de leerlingen een van de herinnerde gebeurtenissen te laten kiezen om mee aan de slag te gaan.
De instructie bij het kiezen is: Kies nu een van de gebeurtenissen uit die je je hebt herinnerd, waar je je comfortabel bij voelt om die te delen en die je je nog goed herinnert. Dit is belangrijk voor de veiligheidsbeleving van de leerlingen. Zo delen de leerlingen niet de eerste de beste herinnering zonder zich bewust te zijn van of ze die wel willen delen in de groep.
Nu geeft de docent aan dat de leerlingen de ervaring omcirkelen die ze gaan delen. De docent kijkt even of iedereen een ervaring heeft gekozen en omcirkelt.

Voorbereiden
  • Elke deelnemer een A6-je (zonder lijntjes).
  • Eén zwarte pen per deelnemer.

2. Twee aan twee vertellen (Duur ±6 á 10 minuten)

De leerlingen werken in teams van twee en vertellen aan elkaar een voor een de door henzelf gekozen ervaring. Bij twijfel graag even kijken bij de instructies bij de methodologie van Laat Je Zien door op de kop hierboven te klikken.

3. Text in het klad schrijven (Duur ± 5 minuten)

De leerlingen schrijven hun verhaal zoals ze het hebben verteld. De docent geeft aan dat de leerlingen nagaan of ze de zaken die ze extra hebben verteld naar aanleiding van de vragen van hun gesprekspartner in hun verhaal kunnen opnemen. Nu hebben ze een eerste versie van hun tekst.

Voorbereiden
  • Iedere deelnemer krijgt een A5’je (zonder lijntjes).


Tot hier aan toe is het belangrijk de opeenvolgende activiteiten zonder onderbreking te volbrengen. Nu zijn de teksten van alle leerlingen in het klad geschreven. De docent kan vanaf nu de activiteiten indelen naar gelang de mogelijkheden in de planning.

Door met Stap 2-1 Kenniskant-Vragen.

4. Tussentijds voorlezen en redigeren in teams (Duur ± 10 minuten)

Twee aan twee lezen de deelnemers elkaars tekst voor. De schrijver kan zo aandachtig luisteren en ervaren of zijn tekst qua ritme, zinsbouw en inhoud klopt. De lezer oefent zijn lezen (uitspraak, verstaanbaarheid en ritme). Daarna draaien de rollen om. Zo heeft iedereen zijn tekst gehoord, een voorbereiding op het redigeren.
Nu krijgt iedere schrijver de kans om aanpassingen te doen in haar/zijn tekst. Vervolgens wisselen ze hun teksten weer uit. Nu lezen ze ieder de tekst van hun teamgenoot en onderstrepen de woorden of zinsstructuren waar ze vragen over hebben. Daarna gaan de deelnemers in hun team kijken naar de vragen die er zijn. Ze kijken of ze samen tot oplossingen kunnen komen met behulp van woordenboeken en grammaticaregels.
Ze kunnen ook de docent benaderen met vragen. De docent schrijft antwoorden over spelling op het bord waardoor een klassikaal woordenboek ontstaat.

Als de groep meer gevorderd is kun je een ‘editing bureau’ opzetten. Een groep deelnemers checkt de verhalen op spelfouten, interpunctie en zinsbouw. Ze verbeteren de tekst niet, maar onderstrepen de woorden waar iets mee is. Elke week rouleert deze groep zodat iedereen aan bod komt.

De docent kan ook kiezen voor een klassikale behandeling van een tekst.

5. Text in het net schrijven (Duur ± 5 minuten)

De teksten in het klad worden door de deelnemers overgenomen in het net op het speciaal daarvoor bestemde drieluik antwoordblad dat iedere deelnemer heeft voor het werk in het net.

Voorbereiden
  • Papier (Voorbereid naar uiteindelijke presentatie vorm.)
  • Drieluik antwoordblad middendeel.



Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie Negen x Grunberg
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie Negen x Grunberg uit de module Lees

naar Lees Les 1naar Lees Les 2naar Lees Les 3naar Lees Les 4naar Lees Les 5naar Lees Les 6naar Lees Les 7naar Lees Les 8naar Lees Les 9Icoon Lees Les 1-9.png