Ex Stap 1-1 Eigen Ervaring: verschil tussen versies
(Tekst vervangen door " ") Label: Vervangen |
|||
Regel 1: | Regel 1: | ||
+ | __NOTOC__ | ||
+ | {{kopweg}} | ||
+ | <div class="row"> | ||
+ | <div class="small-3 columns"> | ||
+ | <imagemap> | ||
+ | Image:Icoon Lees Les 7.png|thumb|center|{{{1|200px}}}| | ||
+ | rect 22 47 276 280 [[Ex|Start Lees Les 7]] | ||
+ | </imagemap> | ||
+ | </div> | ||
+ | <div class="small-5 columns"> | ||
+ | <h3>Stap 1-1 Eigen Ervaring<br> | ||
+ | Introductie van het thema</h3><br> | ||
+ | <h4>Negen X Grunberg Les 7 Ex</h4> | ||
+ | <h5>Voorlezen</h5> | ||
+ | [[Ex Column AG|Column ''Waar de mannen van je ex je leven komen vervolmaken'']]<br> | ||
+ | <br> | ||
+ | </div> | ||
+ | <div class="small-4 columns"> | ||
+ | {{LJZvraagklein}} | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
+ | <div class="small-9 columns"> | ||
+ | <h4>Docent start met eigen ervaring en bepaalt de focus<br> | ||
+ | (Duur ±10 minuten, met voorlezen column 20 minuten / de hele groep)</h4> | ||
+ | Stoelen in de kring iedereen zit. Degene die vertelt wordt niet onderbroken. Vragen kunnen na het vertellen worden gesteld. Zie ook [[WAT IS LAAT JE ZIEN?|veiligheid]].<br> | ||
+ | <br> | ||
+ | Instructie bij '''optie 1''':<br> | ||
+ | De docent vertelt over een ontmoeting met zomaar iemand en dat bleek een grote kans voor beiden of een van beiden ([[Vertellen, de docent begint|voorbereid]]*) – [[Laat Je Zien: Zes Typen Vragen|verduidelijkingsvragen]] worden gesteld – daarna stelt hij de [[Laat Je Zien: Zes Typen Vragen|verbindingsvraag]] aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een ontmoeting met zomaar iemand en dat bleek een grote kans voor beiden of een van beiden.<br> | ||
+ | <br> | ||
+ | Als voorbereiding ontleend de docent uit de column de invalshoek en zoekt een eigen ervaring die hierbij aansluit. Deze eigen ervaring houdt je klein (qua sfeer gemiddeld) en je kiest bewust welke details je wel en niet vertelt. De vorm die je kiest voor je eigen ervaring in combinatie met de column zijn het voorbeeld(model) dat een leidraad biedt voor de deelnemers).<br> | ||
+ | <br> | ||
+ | Door met [[Bereid Stap 1-2 Tekst Schrijven|Stap 1-2]] schrijven van de tekst.<br> | ||
+ | <br> | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> | ||
+ | Of eenvoudiger alternatief '''optie 2''' uit de lessenserie Beter Verwoorden: | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | De docent vertelt over een keer dat ze een kans kreeg of dat ze iemand een kans boodt …. ([[Vertellen, de docent begint|voorbereid]]*) – vragen worden gesteld – daarna stelt zij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze een kans kregen of ''alternatief'' dat ze iemand een kans boden.<br> | ||
+ | <br> | ||
+ | In de vertelkring komen twee deelnemers komen aan de beurt, het is als model en opwarmer bedoeld naast dat het voor de verteller een oefening is. Het is vrijwillig. Als je merkt dat deelnemers nog geen aansluiting hebben kun je nog een tweede ervaring vertellen waarbij een andere kant van het onderwerp belicht wordt. Het benoemen van diverse invalshoeken om aan te denken bij het herinneren van iets wat je hebt meegemaakt, creëert ruimte. | ||
+ | </div> | ||
+ | </div><br> | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> | ||
+ | <h4>Verbreden of toespitsen</h4> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | Om het onderwerp te verbreden of toe te spitsen kun je tussendoor extra vragen toevoegen. | ||
+ | Bijvoorbeeld bij optie 1: voor diegenen die nooit een ontmoeting met zomaar iemand hadden die een grote kans bleek te zijn voor beiden of een van beiden, bijvoorbeeld over een keer dat ze hebben meegemaakt dat iemand zomaar tegen het lijf liepen en hoe dat ging.<br> | ||
+ | Bijvoorbeeld bij optie 2: voor diegenen die geen kans kregen, bijvoorbeeld over een keer dat ze onverwacht iets meemaakten.<br> | ||
+ | <br> | ||
+ | <h5>''Variatie''</h5> | ||
+ | De volgorde omdraaien. Starten met een eigen ervaring daarna de column voorlezen en vervolgens de verbindingsvraag stellen. Minder duidelijk misschien maar het is een vorm om de column meer te laten leiden. | ||
+ | </div> | ||
+ | </div><br> | ||
+ | <br> | ||
+ | Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|'''Negen x Grunberg''']] | ||
+ | <br> | ||
+ | {{Leesserie}} | ||
+ | {{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}} | ||
+ | [[Categorie:Bij Negen X Grunberg Ex Les 7]] |
Versie van 18 sep 2019 22:23
Stap 1-1 Eigen Ervaring
Introductie van het thema
Negen X Grunberg Les 7 Ex
Voorlezen
Fout: de afbeelding is beschadigd of bestaat niet
Docent start met eigen ervaring en bepaalt de focus
(Duur ±10 minuten, met voorlezen column 20 minuten / de hele groep)
Stoelen in de kring iedereen zit. Degene die vertelt wordt niet onderbroken. Vragen kunnen na het vertellen worden gesteld. Zie ook veiligheid.
Instructie bij optie 1:
De docent vertelt over een ontmoeting met zomaar iemand en dat bleek een grote kans voor beiden of een van beiden (voorbereid*) – verduidelijkingsvragen worden gesteld – daarna stelt hij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een ontmoeting met zomaar iemand en dat bleek een grote kans voor beiden of een van beiden.
Als voorbereiding ontleend de docent uit de column de invalshoek en zoekt een eigen ervaring die hierbij aansluit. Deze eigen ervaring houdt je klein (qua sfeer gemiddeld) en je kiest bewust welke details je wel en niet vertelt. De vorm die je kiest voor je eigen ervaring in combinatie met de column zijn het voorbeeld(model) dat een leidraad biedt voor de deelnemers).
Door met Stap 1-2 schrijven van de tekst.
Of eenvoudiger alternatief optie 2 uit de lessenserie Beter Verwoorden:
De docent vertelt over een keer dat ze een kans kreeg of dat ze iemand een kans boodt …. (voorbereid*) – vragen worden gesteld – daarna stelt zij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze een kans kregen of alternatief dat ze iemand een kans boden.
In de vertelkring komen twee deelnemers komen aan de beurt, het is als model en opwarmer bedoeld naast dat het voor de verteller een oefening is. Het is vrijwillig. Als je merkt dat deelnemers nog geen aansluiting hebben kun je nog een tweede ervaring vertellen waarbij een andere kant van het onderwerp belicht wordt. Het benoemen van diverse invalshoeken om aan te denken bij het herinneren van iets wat je hebt meegemaakt, creëert ruimte.
Verbreden of toespitsen
Om het onderwerp te verbreden of toe te spitsen kun je tussendoor extra vragen toevoegen.
Bijvoorbeeld bij optie 1: voor diegenen die nooit een ontmoeting met zomaar iemand hadden die een grote kans bleek te zijn voor beiden of een van beiden, bijvoorbeeld over een keer dat ze hebben meegemaakt dat iemand zomaar tegen het lijf liepen en hoe dat ging.
Bijvoorbeeld bij optie 2: voor diegenen die geen kans kregen, bijvoorbeeld over een keer dat ze onverwacht iets meemaakten.
Variatie
De volgorde omdraaien. Starten met een eigen ervaring daarna de column voorlezen en vervolgens de verbindingsvraag stellen. Minder duidelijk misschien maar het is een vorm om de column meer te laten leiden.
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie Negen x Grunberg
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie Negen x Grunberg uit de module Lees