Laat Je Zien: Stap 2 Kenniskant: verschil tussen versies
Regel 9: | Regel 9: | ||
Bij Stap 2 de kenniskant van het drieluik gaat het om: | Bij Stap 2 de kenniskant van het drieluik gaat het om: | ||
* lezen, waarnemen, woorden geven aan dat wat je hebt gelezen of waargenomen; | * lezen, waarnemen, woorden geven aan dat wat je hebt gelezen of waargenomen; | ||
+ | * uitbreiden van de woordenschat van de leerlingen op een natuurlijke manier door aandacht te besteden aan verschillende begrippen die een relatie hebben met het thema. Bijvoorbeeld door met de leerlingen na te gaan welke andere woorden te gebruiken zijn in relatie tot het woord boos: ruzie maken, conflict, oorlog, woede, conflicthantering. | ||
* vragen stellen, beantwoorden en ervaren dat vragen tot vragen kunnen leiden; | * vragen stellen, beantwoorden en ervaren dat vragen tot vragen kunnen leiden; | ||
* naar aanleiding van de vragen meer onderzoek doen; | * naar aanleiding van de vragen meer onderzoek doen; |
Versie van 23 sep 2019 23:04
Drieluik Stap 2
Kennis - Vragen & Verdiepen
Bij Stap 2 de kenniskant van het drieluik gaat het om:
- lezen, waarnemen, woorden geven aan dat wat je hebt gelezen of waargenomen;
- uitbreiden van de woordenschat van de leerlingen op een natuurlijke manier door aandacht te besteden aan verschillende begrippen die een relatie hebben met het thema. Bijvoorbeeld door met de leerlingen na te gaan welke andere woorden te gebruiken zijn in relatie tot het woord boos: ruzie maken, conflict, oorlog, woede, conflicthantering.
- vragen stellen, beantwoorden en ervaren dat vragen tot vragen kunnen leiden;
- naar aanleiding van de vragen meer onderzoek doen;
- bronnen leren vinden en beoordelen op geloofwaardigheid van de informatie en kennis die ze aanbieden;
- leren gebruiken van de bronnen en de informatie die ze aanbieden leren ordenen en verwoorden, passend bij de opdracht;
- kennis opnemen van de docent en andere bronnen over het thema dat de docent met de leerlingen wil uitwerken;
- schrijfopdrachten - voorwerk voor Stap 3: samenbrengen, praktijk en presenteren.
Dit gebeurt in twee etappes met beide verschillende werkvormen:
2.A Vragen
- Analyseren van de eigen ervaringen in relatie tot het thema dat de docent wil gaan belichten.
- Kennis activering door het stellen van vragen; bestaande kennis inventariseren.
- Ordenen van gegevens in een schema of woordspin.
2.B Verdiepen
- De docent vult bestaande kennis aan.
- Opdrachten richten zich op het verzamelen van nieuwe data, het formuleren van een onderzoeksvraag en op het doen van onderzoek.
- Presentatie van gevonden informatie, delen.
Het doel van deze stappen
- bewustzijn creëeren bij de docent en de leerlingen over de kennis die al in huis is en bij wie;
- de leerlingen stimuleren om te erkennen welke kennis ze nog kunnen ontwikkelen;
- de docent inzicht geven in de verschillende leerprocessen bij de leerlingen zodat daar rekening mee kan worden gehouden;
- zelfstandigheid ontwikkelen bij de leerlingen in het stellen van vragen, onderzoeken, uitwisselen en presenteren van informatie;
- openheid en samenwerking tussen iedereen, leerlingen en docent aanmoedigen.
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie Negen x Grunberg uit de module Lees
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de serie Beter Verwoorden
Sjabloon:BV0