EE3Les1: verschil tussen versies
Regel 4: | Regel 4: | ||
<section begin=instructies/> | <section begin=instructies/> | ||
<h4>Opdracht 8 Tekening maken met zwarte pen (Duur ± 10 minuten)</h4> | <h4>Opdracht 8 Tekening maken met zwarte pen (Duur ± 10 minuten)</h4> | ||
− | Instructie bij optie 1: teken je lichaam en bedenk een vorm waarmee je in beeld kunt uitdrukken hoe je lichaam je verraste.<br> | + | Instructie bij '''optie 1''': teken je lichaam en bedenk een vorm waarmee je in beeld kunt uitdrukken hoe je lichaam je verraste.<br> |
Suggestie: Met één kleur markeer je dat gedeelte van je lichaam dat je verraste.<br> | Suggestie: Met één kleur markeer je dat gedeelte van je lichaam dat je verraste.<br> | ||
<br> | <br> | ||
− | Of instructie bij optie 2: teken degene die zich heeft bezeerd. Met één kleur markeer je dat gedeelte van het lichaam waar het pijn deed.<br> | + | Of instructie bij '''optie 2''': teken degene die zich heeft bezeerd. Met één kleur markeer je dat gedeelte van het lichaam waar het pijn deed.<br> |
<br> | <br> | ||
<h5>Voorbereiden</h5> | <h5>Voorbereiden</h5> |
Versie van 25 sep 2019 01:16
Opdracht 8 Tekening maken met zwarte pen (Duur ± 10 minuten)
Instructie bij optie 1: teken je lichaam en bedenk een vorm waarmee je in beeld kunt uitdrukken hoe je lichaam je verraste.
Suggestie: Met één kleur markeer je dat gedeelte van je lichaam dat je verraste.
Of instructie bij optie 2: teken degene die zich heeft bezeerd. Met één kleur markeer je dat gedeelte van het lichaam waar het pijn deed.
Voorbereiden
- Zwarte pennen
- Drieluik Antwoordblad
Extra Opdracht 8 (Thuis aantal uren inplannen)
In teams een beeldpresentatie maken over het besproken werk of een deelaspect van het werk van de schrijver. Kan bijvoorbeeld zijn een prezi, stop motion, fotocollage digitaal of met het gebruik van andere digitale tools. Een beeld van deze digitale beeldopdracht kan worden toegevoegd als illustratie bij het drieluik.
Meer over Beeld Maken
Iedere tekst gaat vergezeld van een beeld. Het maken van een beeld zorgt er voor:
- De deelnemers via de variatie in het gebruikte materiaal in contact komen met zichzelf op een andere manier.
- Diverse materialen hebben een verschillende uitwerking op het versterken van het zelfbewustzijn.
- Een aspect van de belevenis wordt vertaald in een beeld, dit geeft de deelnemer de mogelijkheid zijn belevenis op een andere manier te bekijken en te ervaren.
De opbouw van een beeld vertoont gelijkenis met de opbouw van een verhaal. Je ordent en selecteert en creëert een compositie. Je houdt rekening met beeldelementen, zoals: kleur, standpunt, ritme, maat, kader, verhouding, licht, tijd, herhaling, ruimte en structuur.
Het beeld wordt in de eerste lessen gemaakt met materialen die eenduidig zijn (potlood, kleurpotloden en stiften). Naarmate de lessenserie vordert worden de technieken voor het maken van een beeld vloeiender en minder duidelijk omlijnd (aquarel, ecoline, verf). In het begin zijn de opdrachten gericht op een detail uit de belevenis of de plaats van de belevenis. Later in de lessenserie worden de opdrachten meer toegespitst op de persoon. Bij een aantal lessen speelt muziek een rol bij het maken van een beeld.
Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis met oefeningen gericht op praktijk toepassingen is het tijd om door te gaan met Stap 3-2 Actiekant-Verdiepen.