Voorbereiden: verschil tussen versies
k |
|||
Regel 1: | Regel 1: | ||
{{DISPLAYTITLE:<span style="position: absolute; clip: rect(1px 1px 1px 1px); clip: rect(1px, 1px, 1px, 1px);">{{FULLPAGENAME}}</span>}} | {{DISPLAYTITLE:<span style="position: absolute; clip: rect(1px 1px 1px 1px); clip: rect(1px, 1px, 1px, 1px);">{{FULLPAGENAME}}</span>}} | ||
{{voorbereiden}} | {{voorbereiden}} | ||
+ | <br> | ||
+ | <br> | ||
+ | <h4>Voorbereiden</h4> | ||
+ | <section begin=instructies7/> | ||
+ | De docent neemt de volgende stappen als voorbereiding: | ||
+ | # Kies een thema. Het kan zijn dat de docent dit thema heeft afgeleid uit gesprekken in de klas of dat het thema is ontstaan in een eerdere les. Ook kan de docent het thema kiezen gebaseerd op theorie die in de planning behandeld gaat worden. | ||
+ | # Kies fysieke oefeningen, waarvan één als opwarmer en de ander passend bij het thema. | ||
+ | # Kies een eigen ervaring die verwantschap heeft met het thema. [[Vertellen, de docent begint|Bereid deze voor.]] | ||
+ | # Kies een creatieve oefening waarmee de deelnemers hun ervaring kunnen illustreren en zichzelf laten zien. | ||
+ | # Kies of en zo ja welke opdracht de leerlingen krijgen als huiswerk ter voorbereiding. Bijvoorbeeld een tekst om te lezen, een situatie opzoeken en beschrijven, een of meer vragen opstellen naar aanleiding van het onderwerp. | ||
+ | # Maak een herinneringslijst/poster (eventueel met pictogrammen) voor de afspraken die gemaakt zijn over het omgaan met elkaar. | ||
+ | # Kies een extra taak voor de leerlingen die klaar zin en even moeten wachten zodat ze anderen niet gaan afleiden. | ||
+ | # Organiseer de ruimte; kunnen de leerlingen in een kring zitten? Is er ruimte om te bewegen, schrijven, clipboards of tafels? | ||
+ | # Alle benodigde materialen voor de dynamieken, het maken van het beeld en de opdrachten. Bij de lesplannen staan de materialen vermeldt.<br> | ||
+ | <br> | ||
+ | <h4>Module Lees</h4> | ||
+ | Extra voorbereiding: | ||
+ | # Kies een column. Ga na welke thema's er uit de column naar voren kunnen komen. Het kan zijn dat de docent een thema heeft afgeleid uit gesprekken in de klas of dat het thema is ontstaan in een eerdere les dan kan de docent een column kiezen die hierop kan aansluiten. Ook kan de docent het thema kiezen gebaseerd op theorie die in de planning behandeld gaat worden. | ||
+ | # Kies een tekst, roman, gedicht, essay, kort verhaal om te lezen. | ||
+ | <section end=instructies7/> |
Versie van 10 nov 2019 11:46
Voorbereiden
De docent neemt de volgende stappen als voorbereiding:
- Kies een thema. Het kan zijn dat de docent dit thema heeft afgeleid uit gesprekken in de klas of dat het thema is ontstaan in een eerdere les. Ook kan de docent het thema kiezen gebaseerd op theorie die in de planning behandeld gaat worden.
- Kies fysieke oefeningen, waarvan één als opwarmer en de ander passend bij het thema.
- Kies een eigen ervaring die verwantschap heeft met het thema. Bereid deze voor.
- Kies een creatieve oefening waarmee de deelnemers hun ervaring kunnen illustreren en zichzelf laten zien.
- Kies of en zo ja welke opdracht de leerlingen krijgen als huiswerk ter voorbereiding. Bijvoorbeeld een tekst om te lezen, een situatie opzoeken en beschrijven, een of meer vragen opstellen naar aanleiding van het onderwerp.
- Maak een herinneringslijst/poster (eventueel met pictogrammen) voor de afspraken die gemaakt zijn over het omgaan met elkaar.
- Kies een extra taak voor de leerlingen die klaar zin en even moeten wachten zodat ze anderen niet gaan afleiden.
- Organiseer de ruimte; kunnen de leerlingen in een kring zitten? Is er ruimte om te bewegen, schrijven, clipboards of tafels?
- Alle benodigde materialen voor de dynamieken, het maken van het beeld en de opdrachten. Bij de lesplannen staan de materialen vermeldt.
Module Lees
Extra voorbereiding:
- Kies een column. Ga na welke thema's er uit de column naar voren kunnen komen. Het kan zijn dat de docent een thema heeft afgeleid uit gesprekken in de klas of dat het thema is ontstaan in een eerdere les dan kan de docent een column kiezen die hierop kan aansluiten. Ook kan de docent het thema kiezen gebaseerd op theorie die in de planning behandeld gaat worden.
- Kies een tekst, roman, gedicht, essay, kort verhaal om te lezen.