Vertellen V: verschil tussen versies

(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{kopweg}} {{Drieluik Bereid}}<br> <h3>Drieluik bij de les ''Waar je '''verlangen''' nog niet is uitgedoofd''</h3> <br> <h5>Voorbereiden</h5> Stoelen staan in een k...')
 
Regel 18: Regel 18:
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Daarna stelt de docent de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat je iemand na lange tijd weer ziet en dat je ontdekt dat je oude gevoelens voor die persoon nog bestaan.
+
Daarna stelt de docent de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat je iemand na lange tijd weer ziet en dat je ontdekt dat je oude gevoelens voor die persoon nog bestaan. Of juist niet ...
 
<br>  
 
<br>  
 
<br>
 
<br>
Regel 30: Regel 30:
 
* De docent bereidt zijn eigen ervaring voor en de verbindingsvraag.
 
* De docent bereidt zijn eigen ervaring voor en de verbindingsvraag.
 
* De docent bedenkt van te voren een aantal invalshoeken die passen bij het onderwerp waarmee de deelnemers verder aan de slag gaan.
 
* De docent bedenkt van te voren een aantal invalshoeken die passen bij het onderwerp waarmee de deelnemers verder aan de slag gaan.
<br>
 
 
<br>
 
<br>
 
<h4>Lijstje maken en kiezen (Duur ±5 minuten / de hele groep)</h4>
 
<h4>Lijstje maken en kiezen (Duur ±5 minuten / de hele groep)</h4>
 
<h5>Instructie voor de deelnemers</h5>
 
<h5>Instructie voor de deelnemers</h5>
De docent vraagt de leerlingen om zich verschillende ervaringen te herinneren dat ze meemaakten dat hun lichaam hen verraste.
+
De docent vraagt de leerlingen om zich verschillende ervaringen te herinneren dat ze meemaakten dat ze iemand na lange tijd weer zagen en dat ze er achterkwamen dat hun oude gevoelens voor die persoon nog bestaan. Of juist niet ...
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>

Versie van 27 nov 2019 23:38


naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Bereid 1.1.jpeg


Drieluik bij de les Waar je verlangen nog niet is uitgedoofd


Voorbereiden

Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Iedereen kent de omgangsvormen: Degene die vertelt wordt niet onderbroken. Vragen kunnen na het vertellen worden gesteld. Geen commentaar op elkaar.

Voorlezen (Duur ± 5 minuten / de hele groep)

De kring start deze les met het voorlezen van de column Waar je verlangen nog niet is uitgedoofd uit de bundel Thuis Ben Je van Arnon Grunberg. De schrijver geeft zich en laat een wereld van denken en beleven zien. Door het verwoorden van een eigen ervaring in aansluiting op de column wordt de relatie tussen de tekst van de schrijver en de ervaring van de verteller zichtbaar, in voelbaar. Zo kunnen leerlingen een verbinding ervaren met de schrijver en de docent.

Voorbereiden

De docent ontleent uit de column de invalshoek en zoekt een eigen ervaring die hierbij aansluit. Deze eigen ervaring houdt je klein (qua sfeer gemiddeld) en je kiest bewust welke details je wel en niet vertelt. De vorm die je kiest voor je eigen ervaring in combinatie met de column zijn het voorbeeld(model) dat een leidraad biedt voor de deelnemers).

Vertellen Eigen Ervaring (Duur ±5-7 minuten / de hele groep)

Instructie voor de deelnemers

De docent start en vertelt over een keer dat je iemand na lange tijd weer ziet en dat je ontdekt dat je oude gevoelens voor die persoon nog bestaan. Of juist niet. De deelnemers krijgen de gelegenheid – verduidelijkingsvragen te stellen. Vragen over iets waar ze meer over willen weten of wat ze nog niet helemaal duidelijk is.

Daarna stelt de docent de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat je iemand na lange tijd weer ziet en dat je ontdekt dat je oude gevoelens voor die persoon nog bestaan. Of juist niet ...

In de vertelkring komen twee deelnemers komen aan de beurt, het is als model en opwarmer bedoeld naast dat het voor de verteller een oefening is. Het is vrijwillig.
Een manier om het proces van vertellen bij te sturen is het inzetten van extra vragen om het onderwerp te verbreden of toe te spitsen. Bijvoorbeeld: voor diegenen die niet hebben meegemaakt dat ze iemand na lange tijd tegen zijn gekomen en dan merkten dat oude gevoelens nog bestaan, bijvoorbeeld over een keer dat ze hebben meegemaakt dat iemand tegen zijn gekomen die ze lang niet gezien hadden en hoe dat ging (= concreter een ontmoeting). Of dat ze vertellen over een keer dat ze iemand vaak hebben gezien en dat ze diegene graag wilden aanspreken maar dat nooit deden (= een verlangen).
Als de docent merkt dat deelnemers nog geen aansluiting hebben kan zij/hij nog een tweede ervaring vertellen waarbij een andere kant van het onderwerp belicht wordt. Het benoemen van diverse invalshoeken om aan te denken bij het herinneren van iets wat je hebt meegemaakt, creëert ruimte. Op deze manier kan de docent het vertellen toegankelijk maken voor de leerlingen.

Voorbereiden
  • De docent bereidt zijn eigen ervaring voor en de verbindingsvraag.
  • De docent bedenkt van te voren een aantal invalshoeken die passen bij het onderwerp waarmee de deelnemers verder aan de slag gaan.


Lijstje maken en kiezen (Duur ±5 minuten / de hele groep)

Instructie voor de deelnemers

De docent vraagt de leerlingen om zich verschillende ervaringen te herinneren dat ze meemaakten dat ze iemand na lange tijd weer zagen en dat ze er achterkwamen dat hun oude gevoelens voor die persoon nog bestaan. Of juist niet ...

Het gaat om drie of twee ervaringen die ze zich helder en goed herinneren. Daar maken ze een lijstje van met één woord als aanduiding (1:2:3). Het lijstje is privé. Ze kiezen de ervaring waarbij ze zich comfortabel voelen om hem te delen met de groep en die ze zich nog goed met details herinneren.

Voorbereiden
  • Elke deelnemer een A6-je (zonder lijntjes).
  • Eén zwarte pen per deelnemer.


Twee aan twee vertellen (Duur ±6 á 10 minuten)

Instructie voor de deelnemers

De leerlingen werken in teams van twee en vertellen aan elkaar een voor een de door henzelf gekozen ervaring. De docent deelt de leerlingen in, in teams van twee, en geeft aan welke leerling één is en welke leerling twee. Bij oneven aantal leerlingen is er één groepje van drie. Dan gaan ze aan de slag in hun team. De nummers één vertellen hun gekozen ervaring aan de nummers twee. De nummers twee luisteren en stellen aan het einde vragen. Dit is van belang want het is geen gesprek maar een verbale oefening voor het schrijven. Soms geeft de docent aan hoeveel vragen, alleen als de leerlingen moeite hiermee hebben. Ook kan blijken dat het nodig is om extra aandacht te besteden aan wat voor een vragen er gesteld kunnen worden.

Na een vooraf vastgestelde tijd (3 á 5 minuten) en een afgesproken sein (klappen in handen, een belletje etc.) draaien de rollen om en luisteren de nummers één en vertellen de nummers twee. Het eventuele groepje van drie begeleiden en iets meer tijd geven. Om de aandacht te focussen noemt de docent kort de volgende punten:

  • Stel vragen ter verduidelijking; wat was nog niet helder?
  • Vraag door over iets waar je nog meer van wilt weten.
  • Stel minimaal één vraag over zintuiglijke waarneming (reuk, zien, horen, voelen, proeven).


De docent kan ook aangeven dat de leerlingen minimaal twee a drie open vragen stellen.

Om de leerlingen in gevarieerde tweetallen te laten werken kan de docent bij het binnenkomen van de les of vooraf aan deze activiteit de leerlingen bijvoorbeeld gekleurde papiertjes laten trekken en dan degene die het papiertje heeft met dezelfde kleur te zoeken, samen vormen deze twee een team. Het kan ook gedaan worden door de verjaardagen na te gaan en dan opeenvolgende verjaardagen samen te laten werken. En zo meer...

Voorbereiden

Belletjes, of ander instrument dat geluid maakt.