Opmaat BV7: verschil tussen versies

Regel 2: Regel 2:
 
{{BV7}}
 
{{BV7}}
  
<h3>Opmaat bij de les 7 Groei</h3>
+
<div class="row">
 +
<div class="small-2 columns">
 +
{{Wit}}
 +
    </div>
 +
<div class="row">
 +
<div class="small-6 columns">
 +
 
 +
<h3>'''Opmaat - Les 7 Groei'''</h3>
 
<br>
 
<br>
<h5>De ruimte (Duur ± 2 minuten / de hele groep)</h5> De stoelen staan in een kring. Iedereen zit. Op het bord / flip-over staat de structuur van de les. De docent kan dit ook nog even bespreken.
+
<h5>'''De ruimte'''</h5>
 +
<h5>Duur ± 2 minuten / de hele groep</h5>
 +
De stoelen staan in een kring. Iedereen zit. Op het bord / flip-over staat de structuur van de les. De docent kan dit ook nog even bespreken.
 
<br>
 
<br>
<h4>Energieke Dynamiek (Duur ± 5 minuten / de hele groep)</h4>  
+
<br>
''Spinal Flush''<br>
+
<h4>'''Energieke Dynamiek'''</h4>
 +
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
 +
<h5>'''''Spinal Flush'''''</h5>
 
Deze oefening kun je alleen met iemand samen doen. De docent maakt tweetallen van de deelnemers. Nummer één leunt met zijn handen tegen de muur. Nummer twee masseert met zijn duimen vanaf de nek langs beide kanten van de ruggengraat tot aan het stuitje de rug van nummer één. Dit herhaalt nummer twee 3x. Aan het einde veegt hij met zijn handen langs dezelfde weg van boven naar beneden over de ruggengraat heen.
 
Deze oefening kun je alleen met iemand samen doen. De docent maakt tweetallen van de deelnemers. Nummer één leunt met zijn handen tegen de muur. Nummer twee masseert met zijn duimen vanaf de nek langs beide kanten van de ruggengraat tot aan het stuitje de rug van nummer één. Dit herhaalt nummer twee 3x. Aan het einde veegt hij met zijn handen langs dezelfde weg van boven naar beneden over de ruggengraat heen.
 
Daarna wisselen en hetzelfde nog een keer.
 
Daarna wisselen en hetzelfde nog een keer.
Regel 15: Regel 26:
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h4>Dynamiek passend bij het onderwerp (Duur ± 10 minuten / de hele groep)</h4>
+
<h4>'''Dynamiek passend bij het onderwerp'''</h4>
''De ballon''<br>
+
<h5>Duur ± 5 minuten / de hele groep</h5>
 +
<h5>'''''De ballon'''''</h5>
 
De docent gaat de deelnemers begeleiden in het langzaam groter maken van het lichaam (en stem). De docent gebruikt daarbij als visualisatie een ballon.
 
De docent gaat de deelnemers begeleiden in het langzaam groter maken van het lichaam (en stem). De docent gebruikt daarbij als visualisatie een ballon.
 
Een deelnemer blaast de ballon langzaam op en de begeleider begint liggend op de grond en wordt steeds groter. Deze dynamiek wordt een aantal keer door de groep uitgevoerd. De docent kan de ballon langzaam of snel leeg laten lopen zodat de deelnemers weer op de grond liggen.  
 
Een deelnemer blaast de ballon langzaam op en de begeleider begint liggend op de grond en wordt steeds groter. Deze dynamiek wordt een aantal keer door de groep uitgevoerd. De docent kan de ballon langzaam of snel leeg laten lopen zodat de deelnemers weer op de grond liggen.  
Regel 23: Regel 35:
 
<br>
 
<br>
 
''Trainen van motorische vaardigheden, zoals balans, bewustzijn van de verschillende bewegings- mogelijkheden van de afzonderlijke lichaamsdelen en isolatie van lichaamsdelen (zelfcontrole van het lichaam)''<br>
 
''Trainen van motorische vaardigheden, zoals balans, bewustzijn van de verschillende bewegings- mogelijkheden van de afzonderlijke lichaamsdelen en isolatie van lichaamsdelen (zelfcontrole van het lichaam)''<br>
 
+
    </div>
 +
    </div>
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=Beter Verwoorden|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=Beter Verwoorden|Les={{BASEPAGENAME}}}}

Versie van 17 dec 2019 18:57

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarBV7.jpeg
Schermafbeelding 2019-12-14 om 11.20.18.png

Opmaat - Les 7 Groei


De ruimte
Duur ± 2 minuten / de hele groep

De stoelen staan in een kring. Iedereen zit. Op het bord / flip-over staat de structuur van de les. De docent kan dit ook nog even bespreken.

Energieke Dynamiek

Duur ± 10 minuten / de hele groep
Spinal Flush

Deze oefening kun je alleen met iemand samen doen. De docent maakt tweetallen van de deelnemers. Nummer één leunt met zijn handen tegen de muur. Nummer twee masseert met zijn duimen vanaf de nek langs beide kanten van de ruggengraat tot aan het stuitje de rug van nummer één. Dit herhaalt nummer twee 3x. Aan het einde veegt hij met zijn handen langs dezelfde weg van boven naar beneden over de ruggengraat heen. Daarna wisselen en hetzelfde nog een keer.

Stimuleert samenwerking, kalmeert irritaties en vermindert opgebouwde stress

Dynamiek passend bij het onderwerp

Duur ± 5 minuten / de hele groep
De ballon

De docent gaat de deelnemers begeleiden in het langzaam groter maken van het lichaam (en stem). De docent gebruikt daarbij als visualisatie een ballon. Een deelnemer blaast de ballon langzaam op en de begeleider begint liggend op de grond en wordt steeds groter. Deze dynamiek wordt een aantal keer door de groep uitgevoerd. De docent kan de ballon langzaam of snel leeg laten lopen zodat de deelnemers weer op de grond liggen. Als variatie kunnen de deelnemers hun stem erbij gebruiken.

Trainen van motorische vaardigheden, zoals balans, bewustzijn van de verschillende bewegings- mogelijkheden van de afzonderlijke lichaamsdelen en isolatie van lichaamsdelen (zelfcontrole van het lichaam)