Voorbereiden: verschil tussen versies

Regel 1: Regel 1:
 
{{Kopweg}}
 
{{Kopweg}}
{{9xG}}
+
{{9xG1}}
  
 
<div class="row">
 
<div class="row">
Regel 9: Regel 9:
 
<div class="small-6 columns">
 
<div class="small-6 columns">
  
 +
<h3>'''Voorbereiden les'''<br>
 +
'''Waar je ''bereid'' bent om te sterven'''</h3>
 +
<br>
 +
De uitkomst van de voorbereidingen voor deze les hebben geleid tot de keuze om te werken met:
 +
<h5>'''1. Start column'''</h5>
 +
[[Bereid Column AG|Waar je bereid bent te sterven]], pagina 163 (Arnon Grunberg, [https://www.bol.com/nl/p/thuis-ben-je/9200000075580617/?suggestionType=featured_product&suggestedFor=thuis%20ben&originalSearchContext=media_all&originalSection=main%20Bestel%20Thuis%20ben%20je Thuis ben je] (2017), de Correspondent, Amsterdam)<br>
 +
<h5>'''2. Keuze van het onderwerp voor de eigen ervaring'''</h5>
 +
Een keer dat je lichaam je verraste.<br>
 +
<h5>'''3. Eigen ervaring en verbindingsvraag'''</h5>
 +
[[Vertellen, de docent begint|Bereid deze voor.]]
 +
<h5>'''4. Boek'''</h5>
 +
Arnon Grunberg, [https://www.athenaeum.nl/boek/?authortitle=arnon-grunberg/de-joodse-messias--9789048835010 De Joodse Messias] (Lebowski, 2004)<br>
 +
<h5>'''5. Theorie'''</h5>
 +
De theorie die in deze les aanbod komt is de stijlvorm van het '''Interview'''
 +
<br>
  
<h3>'''Voorbereiden'''</h3>
+
<h4>'''Checklist'''</h4>
 
<br>
 
<br>
 
De docent neemt de volgende stappen als voorbereiding:
 
De docent neemt de volgende stappen als voorbereiding:
Regel 25: Regel 40:
 
         </div>
 
         </div>
 
</div>
 
</div>
 +
 +
 +
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=Lees|Serie=9xGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}}

Versie van 14 dec 2019 19:31

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar9G1 v2.jpeg
Schermafbeelding 2019-12-14 om 11.20.18.png

Voorbereiden les
Waar je bereid bent om te sterven


De uitkomst van de voorbereidingen voor deze les hebben geleid tot de keuze om te werken met:

1. Start column

Waar je bereid bent te sterven, pagina 163 (Arnon Grunberg, Thuis ben je (2017), de Correspondent, Amsterdam)

2. Keuze van het onderwerp voor de eigen ervaring

Een keer dat je lichaam je verraste.

3. Eigen ervaring en verbindingsvraag

Bereid deze voor.

4. Boek

Arnon Grunberg, De Joodse Messias (Lebowski, 2004)

5. Theorie

De theorie die in deze les aanbod komt is de stijlvorm van het Interview

Checklist


De docent neemt de volgende stappen als voorbereiding:

  1. Kies een thema. Het kan zijn dat de docent dit thema heeft afgeleid uit gesprekken in de klas of dat het thema is ontstaan in een eerdere les. Ook kan de docent het thema kiezen gebaseerd op een zelf gekozen tekst of de theorie die in de planning behandeld gaat worden. Vooraf aan, of samenvallend met, kies een thema: Kies een column. Ga na welke thema's er uit de column naar voren kunnen komen. Het kan zijn dat de docent een thema heeft afgeleid uit gesprekken in de klas of dat het thema is ontstaan in een eerdere les dan kan de docent een column kiezen die hierop kan aansluiten.
  2. Kies fysieke oefeningen, waarvan één als opwarmer en de ander passend bij het thema.
  3. Kies een eigen ervaring die verwantschap heeft met het thema.
  4. Kies een creatieve oefening waarmee de deelnemers hun ervaring kunnen illustreren en zichzelf laten zien.
  5. Kies of en zo ja welke opdracht de leerlingen krijgen als huiswerk ter voorbereiding. Bijvoorbeeld een tekst om te lezen, een situatie om te bezoeken en beschrijven, een of meer vragen opstellen naar aanleiding van het onderwerp. Maak een keuze uit bijvoorbeeld een tekst, roman, gedicht, essay of kort verhaal om te lezen dat in een later stadium op een natuurlijke manier kan aansluiten bij een verwerkingsvorm.
  6. Maak een herinneringslijst/poster (eventueel met pictogrammen) voor de afspraken die gemaakt zijn over het omgaan met elkaar.
  7. Kies een extra taak voor de leerlingen die klaar zin en even moeten wachten zodat ze anderen niet gaan afleiden.
  8. Kijk op welke manier je teams wilt vormen. Wie werkt met wie samen? De docent kan dit verschillende manieren beïnvloeden.
  9. Organiseer de ruimte; kunnen de leerlingen in een kring zitten? Is er ruimte om te bewegen, schrijven, clipboards of tafels?
  10. Alle benodigde materialen voor de dynamieken, het maken van het beeld en de opdrachten. Bij de lesplannen staan de materialen vermeldt.