Oud Geschiedenis: verschil tussen versies

Regel 10: Regel 10:
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
De Didáctica is ontwikkeld vanaf 1999. De docenten van Soledad Rivas vroegen Marianne Koeman naar een vorm om het lesgeven te veranderen bovenal meer gericht op samenwerken. Taalvorming uit Nederland was de eerste stap in deze richting dankzij Frederice van Faassen. Studenten van de HKU uit Nederland kwamen stage lopen bij de school begeleidt door Marianne. Na drie jaar samenwerken met de docenten van de school en docenten uit de regio van andere scholen maakten Marianne en Evert Hoogendoorn een eerste syllabus. Ondanks het enthousiasme werden de werkvormen niet zo veel gebruikt als verwacht. In een evaluatie gaven de docenten aan dat de sociale vaardigheden van hen en de leerlingen ontoereikend waren en dat het belangrijk was om de diverse verplichte onderwijsmodules in te passen. Dit bracht een nieuwe ontwikkeling op gang. Nancy Siñani, Rosario Ustariz, Hernán Ayala en Marianne gingen aan de slag met trainen en aanpassen. Verschillende vrijwilligers uit Nederland pedagogen en psychologen werkten mee: Heleen Martina, Josje Arnoldi, Ceciele Luijnenburg, Sandra Verkuijlen, Tjerk van Heek, Eke Koppens, Joana Quiton, Marc van Ekeren, Judith de Klerk. Maar ook verschillende anderen met heel diverse achtergronden. Telkens kwam er een extra nadruk en zo een bouwsteen voor wat nu uiteindelijk de methodologie Laat Je Zien is op dit moment, maar het blijft in ontwikkeling. In de toekomst gaat verder gebruik in de praktijk en via de kennis van docenten een verdere ontwikkeling zeker door. Laat Je Zien is een open gemeenschap en bijdragen zeer welkom.
+
De Didáctica is ontwikkeld vanaf 1999. De docenten van Soledad Rivas vroegen Marianne Koeman naar een vorm om het lesgeven te veranderen met de nadruk op uitwisselen en samenwerken. De ontwikkeling van Laat Je Zien brengt twee landen en twee groepen mensen, die willen kijken naar leerlingen en studenten en hoe zij zich ontwikkelen, samen. Taalvorming uit Nederland was de eerste stap in deze richting dankzij Frederice van Faassen. Studenten van de HKU uit Nederland kwamen stage lopen bij de school Soledad Rivas te Vinto begeleidt door Marianne. Via het ministerie van onderwijs van Nederland kregen we financieel ondersteuning.<br>
 +
De eerste student die kwam was Evert Hoogendoorn en in de jaren daarna kwamen Inge Raadschelders en Elizabeth Venicz. Na drie jaar in de zomervakanties samenwerken met de docenten van de school en docenten uit de regio van andere scholen maakten Marianne en Evert Hoogendoorn een eerste syllabus. Ondanks het enthousiasme werden de werkvormen niet zo veel gebruikt als verwacht. In een evaluatie gaven de docenten aan dat de sociale vaardigheden van hen en de leerlingen ontoereikend waren en dat het belangrijk was om de diverse verplichte onderwijsmodules in te passen.  
 +
<br>
 +
<br>
 +
Dit bracht een nieuwe ontwikkeling op gang. Nancy Siñani, Rosario Ustariz, Hernán Ayala en Marianne gingen aan de slag met trainen en aanpassen. Verschillende vrijwilligers uit Nederland pedagogen en psychologen werkten mee: Heleen Martina, Josje Arnoldi, Ceciele Luijnenburg, Sandra Verkuijlen, Tjerk van Heek, Eke Koppens, Joana Quiton, Marc van Ekeren, Judith de Klerk. Maar ook verschillende anderen met heel diverse achtergronden. Telkens kwam er een extra nadruk en zo een bouwsteen voor wat de methodologie Laat Je Zien is op dit moment. Het ontwikkelen gaat door. De betrokken docenten, pedagogen en psychologen creëren samen voor en met de leerlingen betekenisvol onderwijs, het doel van deze wiki. Laat Je Zien is een open gemeenschap en alle bijdragen en samenwerking zeer welkom.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Regel 16: Regel 20:
 
Zonder de waardevolle bijdragen van alle hieronder genoemde teams en mensen is Laat Je Zien niet mogelijk. De gezamenlijke inspanningen van zowel Bolivianen als Nederlander hebben er voor gezorgd dat Laat Je Zien groeit.<br>
 
Zonder de waardevolle bijdragen van alle hieronder genoemde teams en mensen is Laat Je Zien niet mogelijk. De gezamenlijke inspanningen van zowel Bolivianen als Nederlander hebben er voor gezorgd dat Laat Je Zien groeit.<br>
 
Mercedes Valdivia en haar team van Wisllita organiseerden trainingen voor docenten en studenten van de pedagogische academie en Maria Luisa Talavera organiseerde studenten om onderzoek te doen in La Paz. Verschillende keren gaven we met het hele team van docenten en pedagogen voorlichting en openbare demonstraties op de boekenbeurs in La Paz met hulp van Mónica Pereira, Mercedes Valdivia van Wisllita en Susy Soto van het Centro Pedagogico Símon I Patiño gesteund door de Nederlandse Ambassade.  
 
Mercedes Valdivia en haar team van Wisllita organiseerden trainingen voor docenten en studenten van de pedagogische academie en Maria Luisa Talavera organiseerde studenten om onderzoek te doen in La Paz. Verschillende keren gaven we met het hele team van docenten en pedagogen voorlichting en openbare demonstraties op de boekenbeurs in La Paz met hulp van Mónica Pereira, Mercedes Valdivia van Wisllita en Susy Soto van het Centro Pedagogico Símon I Patiño gesteund door de Nederlandse Ambassade.  
In Cochabamba werken de studenten van de studiegroep Ñaupaqman en het docententeam van de school Marianne Frostig samen bij het geven van trainingen aan docenten van allerlei verschillende scholen. Daarnaast is het team van Wisllita altijd bereid om nieuwe trainingen te organiseren.
+
In Cochabamba werken de studenten van de studiegroep Ñaupaqman en het docententeam van de school Marianne Frostig (Directrice: Ximena Calatayud en coördinator: Noelia Olga Amurrio) samen bij het geven van trainingen aan docenten van allerlei verschillende scholen. Daarnaast is het team van Wisllita altijd bereid om nieuwe trainingen te organiseren.
Al deze activiteiten hebben op een of andere manier bijgedragen aan wat nu de Didáctica de la Comunicación is in Bolivia. Het is een methodologie die ruimte geeft aan persoonlijke ontwikkeling, gesproken, geschreven en presentatie in samenhang met alle vakken die in het reguliere onderwijs aan bod komen. De eigen ervaring staat centraal. In 2013 is de Guía de la didáctica de la comunicación geschreven door Marianne Koeman verschenen in Bolivia met de hulp van Mercedes Valdivia en haar team van Wisllita (www.didacticadelacomunicacion.com). De gids en de betrokken docenten, pedagogen en psychologen creëren samen voor en met de leerlingen betekenisvol onderwijs het doel van deze wiki.  
+
Al deze activiteiten hebben op een of andere manier bijgedragen aan wat nu de Didáctica de la Comunicación is in Bolivia. Het is een methodologie die ruimte geeft aan persoonlijke ontwikkeling, gesproken, geschreven en presentatie in samenhang met alle vakken die in het reguliere onderwijs aan bod komen. De eigen ervaring staat centraal. In 2013 is de Guía de la didáctica de la comunicación geschreven door Marianne Koeman verschenen in Bolivia met de hulp van Mercedes Valdivia en haar team van Wisllita (www.didacticadelacomunicacion.com).
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 +
<h4>Het heden in Nederland</h4>
 +
Zoals bij het maken van alles in dit leven zijn er veel mensen betrokken bij het ontstaan van een beweging en het in leven houden van de beweging. al eerder zijn een aantal mensen in Bolivia uit de eerste geschiedenis van Laat Je Zien genoemd. Tijdens de ontwikkelingen in Bolivia ontstaat er ook enthousiasme in Nederland. De Boliviaanse ervaring vindt onderdak bij wat nu de Grunberg Academie heet.<br>
 +
In eerste instantie ontwikkelen Tinka van Hulzen, Judith de Klerk en Marianne Koeman in opdracht van de Stichting Hernann en Hannelore Grünberg de lessenserie Beter Verwoorden - Laat Je Zien. Na een try-out van de lessenserie met leerlingen van verschillende leeftijden en scholen gaan de lessenserie in premiere bij OBS Laterna Magica, met dank aan Anette Valkengoed voor haar vertrouwen.<br>
 +
Via het Prins Bernard Cultuurfonds ontvangt de Stichting een subsidie om docenten te gaan trainen. Er worden trainingen georganiseerd en docenten getraind. Introductie trainingen geeft het team van de Grunberg Academie op uitnodiging op verschillende plaatsen: de PABO Inholland te Haarlem, een trainingsdag voor docenten het ROC in Amsterdam, een training voor docenten van de Stichting Viertaalscholen en een training voor docenten in opleiding op de VU. Ook geeft het team in wisselende samenstelling presentaties: Op de Dag voor de Literatuur in Rotterdam, de Dag van Taal, Kunsten en Cultuur in Rotterdam en Utrecht.
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=Lees|Serie=9xGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=Lees|Serie=9xGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}}
  
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>

Versie van 23 dec 2019 13:48

naar 9xGnaar B Vnaar Tnaar Lessen makennaar Aanbod GAnaar paginanaar paginanaar paginaGrunberg Academie 2.0.jpeg

Geschiedenis


De onstaansgeschiedenis geschiedenis van de methodologie Laat Je Zien start in Bolivia. Daar heet de methodologie Didáctica de la Comunicación in Nederland.

De Didáctica is ontwikkeld vanaf 1999. De docenten van Soledad Rivas vroegen Marianne Koeman naar een vorm om het lesgeven te veranderen met de nadruk op uitwisselen en samenwerken. De ontwikkeling van Laat Je Zien brengt twee landen en twee groepen mensen, die willen kijken naar leerlingen en studenten en hoe zij zich ontwikkelen, samen. Taalvorming uit Nederland was de eerste stap in deze richting dankzij Frederice van Faassen. Studenten van de HKU uit Nederland kwamen stage lopen bij de school Soledad Rivas te Vinto begeleidt door Marianne. Via het ministerie van onderwijs van Nederland kregen we financieel ondersteuning.
De eerste student die kwam was Evert Hoogendoorn en in de jaren daarna kwamen Inge Raadschelders en Elizabeth Venicz. Na drie jaar in de zomervakanties samenwerken met de docenten van de school en docenten uit de regio van andere scholen maakten Marianne en Evert Hoogendoorn een eerste syllabus. Ondanks het enthousiasme werden de werkvormen niet zo veel gebruikt als verwacht. In een evaluatie gaven de docenten aan dat de sociale vaardigheden van hen en de leerlingen ontoereikend waren en dat het belangrijk was om de diverse verplichte onderwijsmodules in te passen.

Dit bracht een nieuwe ontwikkeling op gang. Nancy Siñani, Rosario Ustariz, Hernán Ayala en Marianne gingen aan de slag met trainen en aanpassen. Verschillende vrijwilligers uit Nederland pedagogen en psychologen werkten mee: Heleen Martina, Josje Arnoldi, Ceciele Luijnenburg, Sandra Verkuijlen, Tjerk van Heek, Eke Koppens, Joana Quiton, Marc van Ekeren, Judith de Klerk. Maar ook verschillende anderen met heel diverse achtergronden. Telkens kwam er een extra nadruk en zo een bouwsteen voor wat de methodologie Laat Je Zien is op dit moment. Het ontwikkelen gaat door. De betrokken docenten, pedagogen en psychologen creëren samen voor en met de leerlingen betekenisvol onderwijs, het doel van deze wiki. Laat Je Zien is een open gemeenschap en alle bijdragen en samenwerking zeer welkom.

Verdere ontwikkelingen in Bolivia

Zonder de waardevolle bijdragen van alle hieronder genoemde teams en mensen is Laat Je Zien niet mogelijk. De gezamenlijke inspanningen van zowel Bolivianen als Nederlander hebben er voor gezorgd dat Laat Je Zien groeit.
Mercedes Valdivia en haar team van Wisllita organiseerden trainingen voor docenten en studenten van de pedagogische academie en Maria Luisa Talavera organiseerde studenten om onderzoek te doen in La Paz. Verschillende keren gaven we met het hele team van docenten en pedagogen voorlichting en openbare demonstraties op de boekenbeurs in La Paz met hulp van Mónica Pereira, Mercedes Valdivia van Wisllita en Susy Soto van het Centro Pedagogico Símon I Patiño gesteund door de Nederlandse Ambassade. In Cochabamba werken de studenten van de studiegroep Ñaupaqman en het docententeam van de school Marianne Frostig (Directrice: Ximena Calatayud en coördinator: Noelia Olga Amurrio) samen bij het geven van trainingen aan docenten van allerlei verschillende scholen. Daarnaast is het team van Wisllita altijd bereid om nieuwe trainingen te organiseren. Al deze activiteiten hebben op een of andere manier bijgedragen aan wat nu de Didáctica de la Comunicación is in Bolivia. Het is een methodologie die ruimte geeft aan persoonlijke ontwikkeling, gesproken, geschreven en presentatie in samenhang met alle vakken die in het reguliere onderwijs aan bod komen. De eigen ervaring staat centraal. In 2013 is de Guía de la didáctica de la comunicación geschreven door Marianne Koeman verschenen in Bolivia met de hulp van Mercedes Valdivia en haar team van Wisllita (www.didacticadelacomunicacion.com).

Het heden in Nederland

Zoals bij het maken van alles in dit leven zijn er veel mensen betrokken bij het ontstaan van een beweging en het in leven houden van de beweging. al eerder zijn een aantal mensen in Bolivia uit de eerste geschiedenis van Laat Je Zien genoemd. Tijdens de ontwikkelingen in Bolivia ontstaat er ook enthousiasme in Nederland. De Boliviaanse ervaring vindt onderdak bij wat nu de Grunberg Academie heet.
In eerste instantie ontwikkelen Tinka van Hulzen, Judith de Klerk en Marianne Koeman in opdracht van de Stichting Hernann en Hannelore Grünberg de lessenserie Beter Verwoorden - Laat Je Zien. Na een try-out van de lessenserie met leerlingen van verschillende leeftijden en scholen gaan de lessenserie in premiere bij OBS Laterna Magica, met dank aan Anette Valkengoed voor haar vertrouwen.
Via het Prins Bernard Cultuurfonds ontvangt de Stichting een subsidie om docenten te gaan trainen. Er worden trainingen georganiseerd en docenten getraind. Introductie trainingen geeft het team van de Grunberg Academie op uitnodiging op verschillende plaatsen: de PABO Inholland te Haarlem, een trainingsdag voor docenten het ROC in Amsterdam, een training voor docenten van de Stichting Viertaalscholen en een training voor docenten in opleiding op de VU. Ook geeft het team in wisselende samenstelling presentaties: Op de Dag voor de Literatuur in Rotterdam, de Dag van Taal, Kunsten en Cultuur in Rotterdam en Utrecht.