Oud Geschiedenis: verschil tussen versies
Regel 8: | Regel 8: | ||
<h4>'''Bolivia-Nederland'''</h4> | <h4>'''Bolivia-Nederland'''</h4> | ||
De onstaansgeschiedenis van de methodologie ''Laat Je Zien'' start in Bolivia. Daar heet de methodologie Didáctica de la Comunicación in Nederland.<br> | De onstaansgeschiedenis van de methodologie ''Laat Je Zien'' start in Bolivia. Daar heet de methodologie Didáctica de la Comunicación in Nederland.<br> | ||
− | Zonder de waardevolle bijdragen van alle hieronder genoemde teams en mensen in Nederland en Bolivia is Laat Je Zien niet mogelijk. De gezamenlijke inspanningen zorgen ervoor dat Laat Je Zien groeit. Het ontwikkelen gaat door. | + | Zonder de waardevolle bijdragen van alle hieronder genoemde teams en mensen in Nederland en Bolivia is Laat Je Zien niet mogelijk. De gezamenlijke inspanningen zorgen ervoor dat Laat Je Zien groeit. Het ontwikkelen gaat door. Betrokken docenten, pedagogen en psychologen creëren samen voor en met de leerlingen betekenisvol onderwijs, dat is het doel van deze wiki. Laat Je Zien is een open gemeenschap en alle bijdragen en alle samenwerking is zeer welkom. |
<br> | <br> | ||
<br> | <br> |
Versie van 22 jan 2020 10:19
Geschiedenis
Bolivia-Nederland
De onstaansgeschiedenis van de methodologie Laat Je Zien start in Bolivia. Daar heet de methodologie Didáctica de la Comunicación in Nederland.
Zonder de waardevolle bijdragen van alle hieronder genoemde teams en mensen in Nederland en Bolivia is Laat Je Zien niet mogelijk. De gezamenlijke inspanningen zorgen ervoor dat Laat Je Zien groeit. Het ontwikkelen gaat door. Betrokken docenten, pedagogen en psychologen creëren samen voor en met de leerlingen betekenisvol onderwijs, dat is het doel van deze wiki. Laat Je Zien is een open gemeenschap en alle bijdragen en alle samenwerking is zeer welkom.
Nu in Nederland
Zoals bij het maken van alles in dit leven zijn er veel mensen betrokken bij het creëren van beweging en het actief houden van die beweging. Tijdens de ontwikkelingen in Bolivia ontstaat er ook enthousiasme in Nederland. De Boliviaanse ervaring vindt onderdak bij wat nu de Grunberg Academie heet.
In 2013 ontwikkelen Tinka van Hulzen, Judith de Klerk en Marianne Koeman in opdracht van de Stichting Hernann en Hannelore Grünberg de lessenserie Beter Verwoorden - Laat Je Zien. Na een try-out van de lessenserie met leerlingen van verschillende leeftijden en scholen gaat de lessenserie in première in 2014 bij OBS Laterna Magica, met dank aan Anette Valkengoed voor haar vertrouwen.
Via het Prins Bernard Cultuurfonds ontvangt de Stichting een subsidie om docenten te gaan trainen. Deze trainingen vonden plaats aan onder meer: docenten van de PABO Inholland te Haarlem, een trainingsdag voor docenten het ROC in Amsterdam, een training voor docenten van de Stichting Viertaal-scholen en een training voor docenten in opleiding op de VU. Ook geeft het team in wisselende samenstelling presentaties: Op de Dag voor de Literatuur in Rotterdam, de Dag van Taal, Kunsten en Cultuur in Rotterdam en Utrecht.
Ontwikkelingen in Bolivia
De Didáctica is ontwikkelt vanaf 1999. De docenten van Soledad Rivas vroegen Marianne Koeman naar een vorm om het lesgeven te veranderen met de nadruk op uitwisselen en samenwerken. De ontwikkeling van Laat Je Zien brengt twee landen en twee groepen mensen, die willen kijken naar leerlingen en studenten en hoe zij zich ontwikkelen, samen. Taalvorming uit Nederland was de eerste stap in deze richting dankzij Frederice van Faassen. Studenten Literaire Vorming van de HKU kwamen stage lopen bij de school Soledad Rivas te Vinto begeleidt door Marianne. Via het ministerie van onderwijs van Nederland kregen we financiële ondersteuning.
De eerste student die kwam was Evert Hoogendoorn en in de jaren daarna kwamen Inge Raadschelders en Elizabeth Venicz. Na drie jaar samenwerking met de docenten van de school en docenten uit de regio van andere scholen maakten Marianne en Evert Hoogendoorn een eerste syllabus met de werkvormen. Ondanks het enthousiasme werden de werkvormen niet zo veel gebruikt als verwacht. In een evaluatie gaven de docenten aan dat de sociale vaardigheden van hen en de leerlingen ontoereikend waren en dat het belangrijk was om de diverse verplichte onderwijsmodules in te passen.
Dit bracht een nieuwe ontwikkeling op gang. Nancy Siñani, Rosario Ustariz, Hernán Ayala en Marianne gingen aan de slag met trainen en aanpassen. Verschillende pedagogen en psychologen uit Nederland werkten op vrijwillige basis mee: Heleen Martina, Josje Arnoldi, Ceciele Luijnenburg, Sandra Verkuijlen, Tjerk van Heek, Eke Koppens, Joana Quiton, Marc van Ekeren, Judith de Klerk. Maar ook verschillende anderen met heel diverse achtergronden. Door het gebruik in de praktijk en de feedback ontwikkelde de methodologie Didáctica tot wat het nu is. Deze ontwikkeling loopt door.
Mercedes Valdivia en haar team van Wisllita organiseerden trainingen voor docenten en studenten van de pedagogische academie en Maria Luisa Talavera organiseerde studenten om onderzoek te doen in La Paz. Verschillende keren gaven we met het hele team van docenten en pedagogen voorlichting en openbare demonstraties op de boekenbeurs in La Paz met hulp van Mónica Pereira, Mercedes Valdivia van Wisllita en Susy Soto van het Centro Pedagogico Símon I Patiño gesteund door de Nederlandse Ambassade.
In Cochabamba werken de studenten van de studiegroep Ñaupaqman en het docententeam van de school Marianne Frostig (Directrice: Ximena Calatayud en coördinator: Noelia Olga Amurrio) samen bij het geven van trainingen aan docenten van allerlei verschillende scholen. Ook is het team van Wisllita in La Paz altijd bereid om nieuwe trainingen te organiseren.