Tangaslip Ver: verschil tussen versies

Regel 7: Regel 7:
 
<h3>'''Onderzoeken en Verdiepen'''</h3>
 
<h3>'''Onderzoeken en Verdiepen'''</h3>
 
<h4>'''Waar mensen verwachten dat je in ''tangaslip'' de deur opendoet'''</h4>
 
<h4>'''Waar mensen verwachten dat je in ''tangaslip'' de deur opendoet'''</h4>
In de les Tangaslip is de keuze gemaakt om naast de roman ''Onze Oom'' aandacht te besteden aan '''de tijdlijn'''. De deelnemers hebben een tijdlijn gemaakt van een van de twee hoofdpersonen naar keuze, Lina of de majoor.
+
In de les Tangaslip is de keuze gemaakt om naast de roman ''Onze Oom'' aandacht te besteden aan '''de tijdlijn'''. Na het maken van een eigen tijdlijn zijn de deelnemers bekender met deze stijlvorm. Nu gaan de deelnemers aan de hand van de tijdlijn kijken naar een romanpersonage.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<h4>'''De tijdlijn van een karakter'''</h4>
 
<h4>'''De tijdlijn van een karakter'''</h4>
<h5>Duur ± 30 minuten / de hele groep - tweetallen</h5>  
+
<h5>Duur: ± 30 minuten – Hele groep en tweetallen</h5>  
De deelnemers maken gezamenlijk in tweetallen een tijdlijn over de ontwikkeling van een van de hoofdpersoon. In dit geval Lina of de majoor. De deelnemers bepalen zelf wie ze kiezen. Welke gebeurtenissen maakt ze mee? Hoe gaat ze er mee om? Wat kan je dan zeggen over haar ontwikkeling? Etc. Als ze klaar zijn maken ze een foto van de tijdlijn voor het Digibord.
+
De deelnemers maken gezamenlijk in tweetallen een tijdlijn over de ontwikkeling van een van de hoofdpersonen uit de roman ''Onze Oom'': Lina of de majoor. De deelnemers bepalen zelf wie ze kiezen en beantwoorden vragen, zoals: Welke gebeurtenissen maakt diegene mee? Hoe gaat die ermee om? Wat kan je dan zeggen over de ontwikkeling van het personage? Als de deelnemers met de opdracht klaar zijn, maken ze een foto van de tijdlijn voor het Digibord.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
* De docent de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad zo vormgeven dat de tijdlijn van het karakter plek heeft.  
+
* De docent geeft de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad zo vorm dat de tijdlijn van het personage een plek heeft.  
 
<br>
 
<br>
 
<h5>'''Afsluiten'''</h5>
 
<h5>'''Afsluiten'''</h5>
Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen, het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij ''Fysieke activiteit''.
+
Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij ''Fysieke activiteit''.
  
 
     </div>
 
     </div>

Versie van 27 okt 2020 11:35

naar Les TangaslipnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Tangaslip 1.1.jpeg

Onderzoeken en Verdiepen

Waar mensen verwachten dat je in tangaslip de deur opendoet

In de les Tangaslip is de keuze gemaakt om naast de roman Onze Oom aandacht te besteden aan de tijdlijn. Na het maken van een eigen tijdlijn zijn de deelnemers bekender met deze stijlvorm. Nu gaan de deelnemers aan de hand van de tijdlijn kijken naar een romanpersonage.

De tijdlijn van een karakter

Duur: ± 30 minuten – Hele groep en tweetallen

De deelnemers maken gezamenlijk in tweetallen een tijdlijn over de ontwikkeling van een van de hoofdpersonen uit de roman Onze Oom: Lina of de majoor. De deelnemers bepalen zelf wie ze kiezen en beantwoorden vragen, zoals: Welke gebeurtenissen maakt diegene mee? Hoe gaat die ermee om? Wat kan je dan zeggen over de ontwikkeling van het personage? Als de deelnemers met de opdracht klaar zijn, maken ze een foto van de tijdlijn voor het Digibord.

Voorbereiden
  • De docent geeft de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad zo vorm dat de tijdlijn van het personage een plek heeft.


Afsluiten

Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen – het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij Fysieke activiteit.