Intieme Vrienden KV: verschil tussen versies
Regel 6: | Regel 6: | ||
<h3>'''Onderzoeken en Verdiepen'''</h3> | <h3>'''Onderzoeken en Verdiepen'''</h3> | ||
− | <h4>'''Waar je personages als ''intieme vrienden'' zijn'''</h4> | + | <h4>'''Les: Waar je personages als ''intieme vrienden'' zijn'''</h4> |
<br> | <br> | ||
− | In de les Intieme | + | In de les Intieme vrienden is de keuze gemaakt om naast de roman ''de Asielzoeker'' aandacht te besteden aan '''de fabel'''. Onderstaande opdracht kan de docent natuurlijk ook op een andere manier vormgeven. Het is vooral belangrijk dat de deelnemers de gelegenheid krijgen om na te denken over de fabel en het ontstaan van deze stijlvorm. |
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
<h4>'''De fabel'''</h4> | <h4>'''De fabel'''</h4> | ||
− | <h5>Duur ± 30 minuten | + | <h5>Duur: ± 30 minuten – Individueel</h5> |
− | Iedere deelnemer leest zijn eigen fabel en kan | + | Iedere deelnemer leest zijn eigen fabel en kan met kleuren in de tekst aangeven in welke mate de fabel voldoet aan de kenmerken uit het overzicht: Hoe zit het met de fabel die je uitkoos? Dit doen de deelnemers eerst even voor zichzelf, daarna gaan ze in een tweetal bespreken wat hun is opgevallen. Zijn er verschillen en/of overeenkomsten? Dit schrijven de deelnemers puntsgewijs op. |
− | |||
<br> | <br> | ||
<h5>'''Voorbereiden'''</h5> | <h5>'''Voorbereiden'''</h5> | ||
− | * De deelnemers hebben een | + | * De deelnemers hebben een zelfgekozen fabel bij zich; |
− | + | De docent brengt een fabel mee waarin een dier dat een rol heeft in de roman De asielzoeker een rol speelt; | |
− | + | De docent bereidt een overzicht van kenmerken voor waaraan een fabel moet voldoen; | |
− | + | Kaartjes om zinnen op te schrijven of een digitale vorm hiervoor gebruiken; | |
− | + | Kleurpotloden of stiften; | |
− | + | De docent neemt een besluit over de indeling van de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad. Waar gaan de deelnemers hun informatie neerzetten? | |
+ | |||
<br> | <br> | ||
<h5>'''Afsluiten'''</h5> | <h5>'''Afsluiten'''</h5> |
Versie van 31 okt 2020 01:58
Onderzoeken en Verdiepen
Les: Waar je personages als intieme vrienden zijn
In de les Intieme vrienden is de keuze gemaakt om naast de roman de Asielzoeker aandacht te besteden aan de fabel. Onderstaande opdracht kan de docent natuurlijk ook op een andere manier vormgeven. Het is vooral belangrijk dat de deelnemers de gelegenheid krijgen om na te denken over de fabel en het ontstaan van deze stijlvorm.
De fabel
Duur: ± 30 minuten – Individueel
Iedere deelnemer leest zijn eigen fabel en kan met kleuren in de tekst aangeven in welke mate de fabel voldoet aan de kenmerken uit het overzicht: Hoe zit het met de fabel die je uitkoos? Dit doen de deelnemers eerst even voor zichzelf, daarna gaan ze in een tweetal bespreken wat hun is opgevallen. Zijn er verschillen en/of overeenkomsten? Dit schrijven de deelnemers puntsgewijs op.
Voorbereiden
- De deelnemers hebben een zelfgekozen fabel bij zich;
De docent brengt een fabel mee waarin een dier dat een rol heeft in de roman De asielzoeker een rol speelt; De docent bereidt een overzicht van kenmerken voor waaraan een fabel moet voldoen; Kaartjes om zinnen op te schrijven of een digitale vorm hiervoor gebruiken; Kleurpotloden of stiften; De docent neemt een besluit over de indeling van de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad. Waar gaan de deelnemers hun informatie neerzetten?
Afsluiten
Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen, het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij Fysieke activiteit.