Koffer P: verschil tussen versies
Regel 31: | Regel 31: | ||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
+ | {{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}} | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
+ | De deelnemers presenteren regelmatig tussentijdse resultaten: | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | Wat hebben ze tot nu toe waargenomen? Hoe denken ze op dit moment over het onderwerp? Dit kunnen kleine en grote resultaten zijn. Belangrijker is het presenteren zelf: de ruimte die ze leren innemen en het nadenken over hoe kennis en ervaring kan worden gedeeld met anderen. Door het met regelmaat te doen wordt het een gewoonte en neemt de spanning voor de deelnemers af. De activiteiten bij het Onderzoeken en verdiepen voorzien de deelnemers van de ingrediënten voor de presentaties. | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
+ | <br> | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
+ | <h4> '''Presenteren van de toneelscènes'''</h4> | ||
+ | <h5>Duur: 30 à 40 minuten – presentatie in de klas één lesuur – Hele groep en teams</h5> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | De deelnemers hebben toneelscènes geschreven in teams. Ze hebben alles voorbereid en gaan nu de sketches presenteren. | ||
+ | <br> | ||
+ | <br> | ||
+ | <h5>'''Voorbereiden'''</h5> | ||
+ | * De teams zijn al gevormd bij de voorgaande opdracht; | ||
+ | * De docent bepaalt de lengte van de presentatie – afhankelijk van de beschikbare tijd; | ||
+ | * De docent kijkt of een Q&A zinnig is of een andere vorm van uitwisselen over de inhoud na de presentatie; | ||
+ | * De docent zelf kan de presentaties indien nodig beoordelen en feedback geven maar het kan ook een groepsproces zijn waarbij via een digitaal formulier alle luisteraars feedback kunnen geven. Eventueel kan de docent een gegenereerde quiz houden via SurveyMonkey of een andere app. De inhoud van de quiz kan de docent zelf samenstellen of in overleg met de deelnemers. | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}} | {{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}} | ||
[[Categorie:Sjabloon]] | [[Categorie:Sjabloon]] |
Versie van 31 okt 2020 09:13
Tussentijds presenteren
Waar je volledige bezit in een kleine koffer past
De deelnemers presenteren met regelmaat de uitkomsten van hun onderzoek. Dit kan klein en groot zijn. Belangrijk is het presenteren zelf, de ruimte die ze leren innemen en het nadenken over hoe kennis en ervaring van de deelnemers kan worden gedeeld met de andere leden van de groep. Door het met regelmaat te doen wordt het een gewoonte en neemt de spanning voor de deelnemers af. De activiteiten bij het onderzoekend verdiepen voorzien de deelnemers van de ingrediënten voor de presentaties.
Kort presenteren bij verschillende verdiepingsoefeningen
Duur ± afhankelijk van aantal deelnemers / Hele groep
De deelnemers gaan in tweetallen de elfjes voordragen/ opvoeren die ze hebben geschreven.
De deelnemers zitten in een kring en dragen allemaal twee zinnen voor van het verhaal in dichtvorm.
Bij Extra
Duur ± 3 minuten per team
Presenteren van het gezamenlijk geschreven gedicht.
Bij huiswerk
Duur ± 3 a 5 minuten per team
Een selectie van gedichten geschreven in de whats-app groep wordt gemaakt door een groepje deelnemers. Zij presenteren hun selectie aan de andere deelnemers. De ruimte is ingericht zodat er een plek is om voor te dragen en een plek om te zitten. De wisseling van de voordrachten gebeurd middels een belletje of ander geluid. Deze taak kan net als het presenteren gedaan worden door een deelnemer.
Afsluiten
Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen, het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij Fysieke activiteit.
De deelnemers presenteren regelmatig tussentijdse resultaten:
Wat hebben ze tot nu toe waargenomen? Hoe denken ze op dit moment over het onderwerp? Dit kunnen kleine en grote resultaten zijn. Belangrijker is het presenteren zelf: de ruimte die ze leren innemen en het nadenken over hoe kennis en ervaring kan worden gedeeld met anderen. Door het met regelmaat te doen wordt het een gewoonte en neemt de spanning voor de deelnemers af. De activiteiten bij het Onderzoeken en verdiepen voorzien de deelnemers van de ingrediënten voor de presentaties.
Presenteren van de toneelscènes
Duur: 30 à 40 minuten – presentatie in de klas één lesuur – Hele groep en teams
De deelnemers hebben toneelscènes geschreven in teams. Ze hebben alles voorbereid en gaan nu de sketches presenteren.
Voorbereiden
- De teams zijn al gevormd bij de voorgaande opdracht;
- De docent bepaalt de lengte van de presentatie – afhankelijk van de beschikbare tijd;
- De docent kijkt of een Q&A zinnig is of een andere vorm van uitwisselen over de inhoud na de presentatie;
- De docent zelf kan de presentaties indien nodig beoordelen en feedback geven maar het kan ook een groepsproces zijn waarbij via een digitaal formulier alle luisteraars feedback kunnen geven. Eventueel kan de docent een gegenereerde quiz houden via SurveyMonkey of een andere app. De inhoud van de quiz kan de docent zelf samenstellen of in overleg met de deelnemers.