Samenbrengen K: verschil tussen versies

Regel 34: Regel 34:
 
* De docent maakt een afspraak met de deelnemers over een presentatie. Deze kan alleen in klas verband plaatsvinden of iets groter met ouders of openbaar bij bijvoorbeeld via een radiostation.
 
* De docent maakt een afspraak met de deelnemers over een presentatie. Deze kan alleen in klas verband plaatsvinden of iets groter met ouders of openbaar bij bijvoorbeeld via een radiostation.
 
* De docent bespreekt met de deelnemers of een selectie van alle gedichten die ze hebben geschreven gepubliceerd kunnen worden. Een boekje er van maken? Of een website? of via foto's op Instagram? Wat doen we? Wie organiseert het? Hoe wordt het vorm gegeven. Wie doet welke taak? ...
 
* De docent bespreekt met de deelnemers of een selectie van alle gedichten die ze hebben geschreven gepubliceerd kunnen worden. Een boekje er van maken? Of een website? of via foto's op Instagram? Wat doen we? Wie organiseert het? Hoe wordt het vorm gegeven. Wie doet welke taak? ...
 +
    </div>
 +
</div>
 +
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 +
 +
 +
 +
<br>
 +
De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Gelukszoekers is de keuze gemaakt om naast de roman ''Moedervlekken'' aandacht te besteden aan '''de toneelscène'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.
 +
<br>
 +
<br>
 +
De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst. Die dan wel een voortzetting is van het verhaal, een andere literaire vorm kan krijgen of juist een meer beschouwende tekst wordt. Een optie voor verdiepen is ook het laten zien van een documentaire of film passend bij het thema.
 +
<br>
 +
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h4>'''Een toneelscène gebaseerd op een fragment uit ''Moedervlekken'''''</h4>
 +
<h5>Duur: ± 55 minuten – Teams</h5> 
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
<h5>'''Instructie'''</h5>
 +
De deelnemers kiezen met hun team een fragment uit het boek Moedervlekken. Ze schrijven op basis van dit fragment een toneelscène. De aanwijzingen die ze tot nu toe hebben verzameld gebruiken ze. Zoals bijvoorbeeld: kijk of je een vaste structuur (begin – midden – einde) hebt.
 +
<br>
 +
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 +
* Teams maken;
 +
* De docent bereidt informatie voor over het maken van een storyboard voor het verfilmen van de geschreven scènes;
 +
* De docent loopt rond voor vragen;
 +
* Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
 +
<br>
 +
    </div>
 +
</div>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h5>'''Huiswerk'''</h5>
 +
<h5>Duur: ± 1 week thuis – Individueel </h5>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
* Maak de scèneteksten af en lever ze in bij de docent;
 +
* Bestudeer informatie over het maken van een storyboard.
 +
    </div>
 +
</div>
 +
<br>
 +
<h4>'''Beeld maken'''</h4>
 +
Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie bij de eigen ervaring. De instructies hiervoor staan bij ''Beeld'' in het menu.
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>

Versie van 31 okt 2020 09:34


naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Koffer 1.1.jpeg

Samenbrengen

Waar je volledige bezit in een kleine koffer past


De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Verlangen is de keuze gemaakt om naast de bundel Liefde is Business aandacht te besteden aan het gedicht. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.

Rondeel en de eigen ervaring I

Duur ± 20 minuten / Individueel
Instructie

Gebaseerd op hun eigen ervaring maken de deelnemers een gedicht. Een woord dat ze aanspreekt kan ook het startpunt zijn voor een gedicht. Het eerste gedicht is een rondeel. Hier zit herhaling in, het scherpt het gevoel voor ritme van taal en woorden aan. Het dichten wordt door de docent begeleidt. Een uitgebreid voorbeeld kunt u lezen op de website www.taalvormingentaaldrukken.nl van Henk van Faassen.
Het rondeel telt acht regels. Regel 1 komt terug als regel 4 en als regel 7 (1=4=7). Regel 2 is precies hetzelfde als regel 8 (2=). Rondelen rijmen volgens een vast rijmschema.

Arnon als start

Duur ± 20 minuten / Individueel
Instructie

De deelnemers starten met een woord uit een fragment van een gedicht uit de bundel Liefde is Business. De keuze voor de vorm is afhankelijk van de door de docent gepresenteerde dichtvormen. Bijvoorbeeld een sonnet. Dat werd veel gebruikt om liefde te bezingen. We kennen allemaal liefde voor voorwerp, iemand, een plek of een dier. Een hedendaagse sonnetten reeks.

Voorbereiden
  • Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
  • Blaadjes om de gedichten op te schrijven.


Afsluiten
  • Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie.
  • De docent maakt een afspraak met de deelnemers over een presentatie. Deze kan alleen in klas verband plaatsvinden of iets groter met ouders of openbaar bij bijvoorbeeld via een radiostation.
  • De docent bespreekt met de deelnemers of een selectie van alle gedichten die ze hebben geschreven gepubliceerd kunnen worden. Een boekje er van maken? Of een website? of via foto's op Instagram? Wat doen we? Wie organiseert het? Hoe wordt het vorm gegeven. Wie doet welke taak? ...




De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Gelukszoekers is de keuze gemaakt om naast de roman Moedervlekken aandacht te besteden aan de toneelscène. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.

De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst. Die dan wel een voortzetting is van het verhaal, een andere literaire vorm kan krijgen of juist een meer beschouwende tekst wordt. Een optie voor verdiepen is ook het laten zien van een documentaire of film passend bij het thema.

Een toneelscène gebaseerd op een fragment uit Moedervlekken

Duur: ± 55 minuten – Teams
Instructie

De deelnemers kiezen met hun team een fragment uit het boek Moedervlekken. Ze schrijven op basis van dit fragment een toneelscène. De aanwijzingen die ze tot nu toe hebben verzameld gebruiken ze. Zoals bijvoorbeeld: kijk of je een vaste structuur (begin – midden – einde) hebt.

Voorbereiden
  • Teams maken;
  • De docent bereidt informatie voor over het maken van een storyboard voor het verfilmen van de geschreven scènes;
  • De docent loopt rond voor vragen;
  • Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.


Huiswerk
Duur: ± 1 week thuis – Individueel
  • Maak de scèneteksten af en lever ze in bij de docent;
  • Bestudeer informatie over het maken van een storyboard.


Beeld maken

Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie bij de eigen ervaring. De instructies hiervoor staan bij Beeld in het menu.