Veiligheid T: verschil tussen versies

Regel 11: Regel 11:
 
het onderwerp in verband met de intimiteit; de begeleider draagt
 
het onderwerp in verband met de intimiteit; de begeleider draagt
 
verantwoordelijkheid voor een goede afstemming op het niveau van de deelnemers.<br>
 
verantwoordelijkheid voor een goede afstemming op het niveau van de deelnemers.<br>
Het is hiertoe noodzakelijk vooraf een aantal regels afspreken met de groep. Bij één-op- één
+
Het is hiertoe noodzakelijk vooraf een aantal regels afspreken met de groep waarvan de deelnemers het nut inzien. Bij één-op- één
 
begeleiding gelden deze regels ook.
 
begeleiding gelden deze regels ook.
 
<br>
 
<br>

Versie van 16 jan 2020 18:53

naarnaarnaarnaarnaarnaarTransitie leskeuze.jpeg

Veiligheid


De volgorde van de onderwerpen zorgt voor een proces met rust en ruimte bij de deelnemers en dat versterkt de veiligheid in de groep. Het is belangrijk rekening te houden met de keuze van het onderwerp in verband met de intimiteit; de begeleider draagt verantwoordelijkheid voor een goede afstemming op het niveau van de deelnemers.
Het is hiertoe noodzakelijk vooraf een aantal regels afspreken met de groep waarvan de deelnemers het nut inzien. Bij één-op- één begeleiding gelden deze regels ook.

Regels van omgang

1. Deelnemers onderbreken elkaar niet tijdens het vertellen en stellen hun vragen als de verteller is uitgesproken.
2. Elke deelnemer mag vragen stellen over datgene waarover hij meer wil weten of wat hem nog niet duidelijk is.
3. Commentaar is nooit toegestaan.
4. Dat wat in de groep of één-op-één gedeeld wordt blijft in de groep en wordt niet naar buiten gebracht.

Vanuit haar rol als voorbeeld draagt de docent zelf bij aan de veiligheid in de groep. Om de veiligheid in de groep tijdens de stappen te waarborgen loopt de docent rond en is zij beschikbaar om waar nodig het proces te faciliteren.

Gebruik pictogrammen als dat verhelderend is voor de deelnemers (een beetje zoals reminder in de bioscoop, ‘mobiele telefoons op stil’).