I Didactica: verschil tussen versies

Regel 14: Regel 14:
 
<br>
 
<br>
 
Marianne Koeman (sociaal psycholoog) is werkzaam geweest als gz-psycholoog in een eigen praktijk en als therapeut in een ggz instelling in New York. Op dit moment is werkt zij als coach, trainer en ontwikkelaar in het onderwijs en de zorg.
 
Marianne Koeman (sociaal psycholoog) is werkzaam geweest als gz-psycholoog in een eigen praktijk en als therapeut in een ggz instelling in New York. Op dit moment is werkt zij als coach, trainer en ontwikkelaar in het onderwijs en de zorg.
 +
<br>
 +
<br>
 +
<h5>Ervaring met Hernán Ayala Huarachi</h5>
 +
Hernán is docent scheikunde, natuurkunde en biologie. Hij heeft ervaring met doceren op basisschool niveau en in het voortgezet onderwijs. Vanaf 2000 is hij betrokken bij de trainingen voor docenten in Bolivia. Eerst als student pedagogiek en later als mede-ontwikkelaar en trainer. Nog altijd traint hij docenten in het gebruik van de Didáctica (Laat Je Zien). In Bolivia is de Didáctica verschillende keren ingepast in de nieuwe onderwijs visie van het Ministerie van Onderwijs. Hernán heeft dit op technisch-pedagogisch niveau uitgedokterd en aanpassingen voorgesteld.
 +
<br>
 +
<br>
 +
Tijdens een training aan meer dan 100 studenten aan de pabo van La Paz heeft Hernán een lesinhoud over sexualiteit geïntroduceerd op basis van het raamwerk van de Didáctica. De studenten gingen er heel enthousiast mee aan de slag en het toch kwetsbare maar belangrijke thema kreeg een open en lichte vorm waarin allerlei ervaringen gedeeld konden worden en er een dieper begrip ontstond voor het belang van dit thema bij de studenten. Tegelijkertijd realiseerden de studenten dat ze met de werkvormen en het raamwerk van de Didáctica zelf les konden geven aan hun leerlingen ook als het minder eenvoudige thema's betreft. De betrokkenheid en helderheid van Hernán als docent creëert voor zijn studenten en leerlingen altijd een betekenisvolle ervaring.
 +
<br>
 +
<br>
 +
<h5>Ervaring met Nancy Siñani</h5>
 +
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
  
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>

Versie van 27 jan 2020 12:26

Inspiratie.jpeg

Didáctica de la Comunicación - Laat Je Zien


In 2013 is de Guía de la didáctica de la comunicación geschreven door Marianne Koeman verschenen in Bolivia met de hulp van Mercedes Valdivia en haar team van Wisllita in La Paz. Dit is een gids waarmee docenten zichzelf kunnen trainen in het toepassen van een werkstructuur en werkvormen die samen de methodologie Laat Je Zien zijn. Veel praktijk voorbeelden in het boek zijn gemaakt in samenwerking met de docenten Mercedes Valdivia, Hernán Ayala, Rosario Ústariz en Nancy Siñani. Ook zijn ervaringen uit voorbeeldlessen gegeven door Marianne Koeman in dit boek terecht gekomen.

De methodologie geeft ruimte aan persoonlijke ontwikkeling, gesproken en geschreven taal, spel, beweging, verbeelding en presentatie in samenhang met alle vakken die in het reguliere onderwijs aan bod komen. De eigen ervaring staat centraal.

In het proces van de Didáctica wordt de persoonlijke ontwikkeling van de deelnemers op maat ondersteund. Het gaat om ontwikkeling in een breed perspectief waar zowel aandacht is voor cognitieve vaardigheden verbonden aan de diverse vakinhoudelijke kennis als de emotionele ontwikkeling op persoonlijk niveau en als persoon in relatie tot de groep en de wereld om de persoon heen. Vanuit dit perspectief op onderwijs en ontwikkeling is er een structuur of framework ontwikkelt waarin aan alle aspecten aandacht kan worden gegeven.

Marianne Koeman (sociaal psycholoog) is werkzaam geweest als gz-psycholoog in een eigen praktijk en als therapeut in een ggz instelling in New York. Op dit moment is werkt zij als coach, trainer en ontwikkelaar in het onderwijs en de zorg.

Ervaring met Hernán Ayala Huarachi

Hernán is docent scheikunde, natuurkunde en biologie. Hij heeft ervaring met doceren op basisschool niveau en in het voortgezet onderwijs. Vanaf 2000 is hij betrokken bij de trainingen voor docenten in Bolivia. Eerst als student pedagogiek en later als mede-ontwikkelaar en trainer. Nog altijd traint hij docenten in het gebruik van de Didáctica (Laat Je Zien). In Bolivia is de Didáctica verschillende keren ingepast in de nieuwe onderwijs visie van het Ministerie van Onderwijs. Hernán heeft dit op technisch-pedagogisch niveau uitgedokterd en aanpassingen voorgesteld.

Tijdens een training aan meer dan 100 studenten aan de pabo van La Paz heeft Hernán een lesinhoud over sexualiteit geïntroduceerd op basis van het raamwerk van de Didáctica. De studenten gingen er heel enthousiast mee aan de slag en het toch kwetsbare maar belangrijke thema kreeg een open en lichte vorm waarin allerlei ervaringen gedeeld konden worden en er een dieper begrip ontstond voor het belang van dit thema bij de studenten. Tegelijkertijd realiseerden de studenten dat ze met de werkvormen en het raamwerk van de Didáctica zelf les konden geven aan hun leerlingen ook als het minder eenvoudige thema's betreft. De betrokkenheid en helderheid van Hernán als docent creëert voor zijn studenten en leerlingen altijd een betekenisvolle ervaring.

Ervaring met Nancy Siñani