Zelf lessen maken: verschil tussen versies

Regel 13: Regel 13:
 
<br>
 
<br>
 
De bouwstenen zijn in het kort:<br>
 
De bouwstenen zijn in het kort:<br>
# Een fysieke componenten en een spel element;   
+
# Twee dynamieken;   
 
# De persoonlijke ervaring;   
 
# De persoonlijke ervaring;   
 
# Bestaande kennis inventariseren en ordenen;  
 
# Bestaande kennis inventariseren en ordenen;  
Regel 21: Regel 21:
 
# Evaluatie en reflectie.  
 
# Evaluatie en reflectie.  
 
Hoe kan je iedere bouwsteen vormgeven? Welke keuzes kan je maken? Via de onderstaande vragen wordt hier uit de doeken gedaan hoe ''Laat Je Zien'' dit vorm geeft.  
 
Hoe kan je iedere bouwsteen vormgeven? Welke keuzes kan je maken? Via de onderstaande vragen wordt hier uit de doeken gedaan hoe ''Laat Je Zien'' dit vorm geeft.  
<br>
 
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
Regel 60: Regel 59:
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
<br>
 
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<h4>'''Wat wordt mijn invalshoek?'''</h4>
 
<h4>'''Wat wordt mijn invalshoek?'''</h4>
Regel 78: Regel 76:
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 +
<h4>'''Welke korte fysieke dynamieken kies ik om mee op te starten?'''</h4>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
Dit soort vragen helpen bij het kiezen van de oefeningen:<br>
 +
* Welk doel heb je met je les? Welk doel heb je op dit moment met je leerlingen? Lang, kort termijn indachtig...
 +
* Kennen ze elkaar redelijk? Hebben de leerlingen steun nodig bij verbinding met elkaar?
 +
* Wie wil je met wie laten werken?
 +
* Is de energie laag in de groep of juist hoog?
 +
* Is er behoefte aan extra focus?
 +
* Is het mogelijk een brug te slaan naar de ervaringen die je gaat ophalen bij de leerlingen?
 +
* Wil je dat de meer fysiek gerichte activiteiten de zintuigen prikkelen?
 +
* Wil je dat de leerlingen focus versterken?
 +
* Welke oefening brengt de focus van de leerlingen naar elkaar en de inhoud die aan bod gaat komen?
 
<br>
 
<br>
 +
<br>
 +
Voorbeeld bij Fruit<br>
 +
'''Twee dynamieken'''<br>
 +
1. Energieke dynamiek: Fruitspel<br>
 +
<br>
 +
<br>
 +
2. Dynamiek gericht op het thema: Proeven en woorden<br>
 +
Beschrijven en raden<br>
 +
Proeven en benoemen<br>
 +
  </div>
 +
</div>
 +
<h5>'''Nu zijn er drie keuzes gemaakt'''<h5/>
 +
Onderwerp: Fruit<br>
 +
Invalshoek: Zintuiglijke beleving<br>
 +
Fysieke oefeningen 2x<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
<h4>'''Welke korte fysieke dynamieken kies ik om mee op te starten?'''</h4>
+
<h4>'''Hoe maak ik ruimte voor verhalen van de leerlingen?'''</h4>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
Welk doel heb je met je les?welk doel op dit moment met je leerlingen? Lang, kort termijn indachtig...
 
Kennen ze elkaar redelijk? Hebben de leerlingen steun nodig bij verbinding met elkaar?
 
Wie wil je met wie laten werken?
 
Is de energie laag in de groep of juist hoog?
 
Is er behoefte aan extra focus?
 
Is het mogelijk een brug te slaan naar de ervaringen die je gaat ophalen bij de leerlingen?
 
Wil je dat de meer fysiek gerichte activiteiten de zintuigen prikkelen?
 
Wil je dat de leerlingen focus versterken?
 
Welke oefening brengt de focus van de leerlingen naar elkaar en de inhoud die aan bod gaat komen?
 
Dit soort vragen helpen bij het kiezen van de oefeningen.
 
 
Voorbeeld
 
Bij de les fruit is gekozen voor deze twee dynamieken:
 
Fruitspel
 
Energiek, beweeglijk, verbindend, concentratie en plezier.
 
 
Fruit: proeven en woorden
 
Beschrijven en raden
 
Proeven, blind en iedereen
 
Benoemen van wat je proeft
 
  
 
[[Categorie:Maak en Deel een Bijeenkomst]]
 
[[Categorie:Maak en Deel een Bijeenkomst]]

Versie van 25 feb 2020 16:40

naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarMakenDelennaarbiedt veiligheid en basis voor ontwikkelen...in je gereedschapskist ...is relevant ...is uitwisselen, herkennen en inleven ...zeg ik wat ik bedoel?naarnaarnaarWIKI DOEN 2k.jpeg

Zelf lessen maken op basis van de bouwstenen van Laat Je Zien


Leuk dat je nieuwsgierig bent naar het maken van lessen met de methodologie Laat Je Zien.

Voor het maken van een eigen les wordt de aanspreekvorm ‘je’ en we schrijven alsof er iemand tegen je spreekt. Als er een voorbeeld nodig is, komt deze uit de lessenreeks Beter Verwoorden. In Laat Je Zien speelt het vragen stellen een grote rol. Daarom gaan we bij het lessen maken uit van vragen die we ons stellen en die u als gebruiker waarschijnlijk ook heeft. Als u vragen heeft die hier niet gesteld worden, neem dan contact met ons op. Uw vragen zijn voor ons belangrijk en interessant. Zo leren we meer en meer.

De bouwstenen zijn in het kort:

  1. Twee dynamieken;
  2. De persoonlijke ervaring;
  3. Bestaande kennis inventariseren en ordenen;
  4. Nieuwe kennis toevoegen;
  5. Combineren en Toepassingen voor de praktijk ontwikkelen;
  6. Praktijk;
  7. Evaluatie en reflectie.

Hoe kan je iedere bouwsteen vormgeven? Welke keuzes kan je maken? Via de onderstaande vragen wordt hier uit de doeken gedaan hoe Laat Je Zien dit vorm geeft.

Hoe kun je beginnen?

  1. Vanuit jezelf;
  2. Vanuit een leerling;
  3. Vanuit geplande lesstof.



Vanuit geplande lesstof lijkt de snelste weg maar is dat zeker niet. Alle drie de startpunten kunnen leiden tot net zo een boeiende en zinvolle les waarbij de kennis waarmee leerlingen bekend moeten worden aan bod kan komen in allerlei vormen.

Wat vindt ik, als docent, leuk en belangrijk om met mijn leerlingen te delen?
Bijvoorbeeld: Zintuig beleving, waarnemen, spel ...

Waar hebben mijn leerlingen het over? Wat houdt hen bezig?
Bijvoorbeeld: Onderling kletsen en lekker eten, sport, spel alles met de telefoon in de hand ...

Wat staat er op de planning?
Bijvoorbeeld: Kennis over dichtvormen ...

Is er een onderwerp waarbij ik deze drie belangstellingen aan elkaar kan knopen zodat er in de les aandacht is voor elk aspect?
Eigenlijk kun je daar drie overzichtjes, lijstjes, van maken. Vanzelf komt er dan meestal een onderwerp naar voren waar je aan de slag kunt gaan. Ook heb je al een idee over de stof die later aan bod kan komen.

Voorbeeld voor thema’s passend bij de bovenstaande associaties
Fruit
Dieren
... etc
Keuze voorbeeld: Fruit


Nu je het onderwerp kent komt de volgende vraag.

Wat wordt mijn invalshoek?

Ieder onderwerp kan vanuit verschillende invalshoeken worden benaderd. Welke je kiest is afhankelijk van je leerdoelen en je leerlingen populatie. Door jezelf te bevragen en te kijken naar je associatieve lijstjes vind je de richting.

Voorbeeld: Fruit

Wat wil je er mee bereiken bij je leerlingen Voorbeeld mogelijkheden:
Zintuigen ervaring en kennis
Kennis over planten taxonomie
Lyriek over zintuiglijke beleving delen, dichtkunst of beschrijvend proza
In dit voorbeeld kiezen we de laatste, dichtkunst.

Welke korte fysieke dynamieken kies ik om mee op te starten?

Dit soort vragen helpen bij het kiezen van de oefeningen:

  • Welk doel heb je met je les? Welk doel heb je op dit moment met je leerlingen? Lang, kort termijn indachtig...
  • Kennen ze elkaar redelijk? Hebben de leerlingen steun nodig bij verbinding met elkaar?
  • Wie wil je met wie laten werken?
  • Is de energie laag in de groep of juist hoog?
  • Is er behoefte aan extra focus?
  • Is het mogelijk een brug te slaan naar de ervaringen die je gaat ophalen bij de leerlingen?
  • Wil je dat de meer fysiek gerichte activiteiten de zintuigen prikkelen?
  • Wil je dat de leerlingen focus versterken?
  • Welke oefening brengt de focus van de leerlingen naar elkaar en de inhoud die aan bod gaat komen?



Voorbeeld bij Fruit
Twee dynamieken
1. Energieke dynamiek: Fruitspel


2. Dynamiek gericht op het thema: Proeven en woorden
Beschrijven en raden
Proeven en benoemen

Nu zijn er drie keuzes gemaakt
Onderwerp: Fruit
Invalshoek: Zintuiglijke beleving
Fysieke oefeningen 2x

Hoe maak ik ruimte voor verhalen van de leerlingen?