Plezier: verschil tussen versies

Regel 7: Regel 7:
 
<h3>'''Plezier in de hoofdrol'''</h3>
 
<h3>'''Plezier in de hoofdrol'''</h3>
 
<br>
 
<br>
Alle verschillende werkvormen uit de methodologie Laat Je Zien geven zowel de deelnemers als de docenten plezier. Dat geven gebruikers van Laat Je Zien aan in evaluaties van workshops en les ervaringen.
+
Plezier bevordert motivatie en kan zo het leerproces stimuleren. Door plezier ontstaat ontspanning. Ontspanning is een belangrijke factor in het ervaren van welbevinden door mensen, het biedt een tegenwicht voor de negatieve emoties (ervaringen) die mensen in hun leven hebben gehad. Samen plezier hebben geeft vertrouwen, veiligheid en energie. Het zet alle deelnemers open voor samen verkennen, ontdekken, leren en leven.
 +
<br>
 +
<br>
 +
Alle verschillende werkvormen uit de methodologie Laat Je Zien zijn gekozen indachtig de geven zowel de deelnemers als de docenten plezier. Dat geven gebruikers van Laat Je Zien aan in evaluaties van workshops en les ervaringen.
 +
<br>
 
<br>
 
<br>
 +
In het artikel van Judy Willis (2007) [https://www.psychologytoday.com/files/attachments/4141/the-neuroscience-joyful-education-judy-willis-md.pdf The Neuroscience of Joyful Education] komt naar voren hoe plezier en leren elkaar beïnvloeden. Onderbouwt op basis van een aantal door Willis genoemde onderzoeken blijkt dat plezier leren versterkt:
 +
* Deelnemers leren beter als de ervaring in de lessituatie plezierig is en relevantie heeft voor het leven, de belangstelling en ervaringen van de deelnemers (Chugani, 1998; Pawlak, Magarinos, Melchor, McEwan, & Strickland, 2003).
 +
* Deelnemers onthouden het geleerde beter als het met een sterke positieve emotie samenhangt(Dulay & Burt, 1977; Krashen, 1982).
 +
 +
 +
 +
Uit onderzoek van Kohn (2004) komt naar voren dat bij deelnemers die minimale stress ervaren en die betrokken en gemotiveerd zijn, informatie vrij langs de affectieve filter in de amygdala vloeit en dat deze deelnemers hogere cognitieve niveaus behalen, verbindingen leggen en regelmatig aha-momenten ervaren. Dit leren ontstaat niet in stille leeromgevingen met een docent die een lezing geeft, maar in leeromgevingen waar een sfeer is van energiek samen onderzoeken en ontdekken.
 
<br>
 
<br>
Plezier bevordert motivatie en kan zo het leerproces stimuleren. Door plezier ontstaat ontspanning. Ontspanning is een belangrijke factor in het ervaren van welbevinden door mensen, het biedt een tegenwicht voor de negatieve emoties (ervaringen) die mensen in hun leven hebben gehad. Samen plezier hebben geeft vertrouwen, veiligheid en energie. Het zet alle deelnemers open voor samen verkennen, ontdekken, leren en leven.
+
<br>
 +
 
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Uit onderzoek komt naar voren dat bij studenten die minimale stress ervaren en die betrokken en gemotiveerd zijn, informatie vrij langs de affectieve filter in de amygdala vloeit en dat deze studenten hogere cognitieve niveaus behalen, verbindingen leggen en regelmatig aha-momenten ervaren. Dit leren ontstaat niet in stille leeromgevingen met een docent die een lezing geeft, maar in leeromgevingen waar een sfeer is van energiek samen onderzoeken en ontdekken (Kohn, 2004) uit [https://www.psychologytoday.com/files/attachments/4141/the-neuroscience-joyful-education-judy-willis-md.pdf The Neuroscience of Joyful Education] van Judy Willis uit 2007.
 
 
     </div>
 
     </div>
 
     </div>
 
     </div>
  
 
[[Categorie:Sjabloon]]
 
[[Categorie:Sjabloon]]

Versie van 18 aug 2020 12:43

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar9 x Grunberg leskeuze.jpeg

Plezier in de hoofdrol


Plezier bevordert motivatie en kan zo het leerproces stimuleren. Door plezier ontstaat ontspanning. Ontspanning is een belangrijke factor in het ervaren van welbevinden door mensen, het biedt een tegenwicht voor de negatieve emoties (ervaringen) die mensen in hun leven hebben gehad. Samen plezier hebben geeft vertrouwen, veiligheid en energie. Het zet alle deelnemers open voor samen verkennen, ontdekken, leren en leven.

Alle verschillende werkvormen uit de methodologie Laat Je Zien zijn gekozen indachtig de geven zowel de deelnemers als de docenten plezier. Dat geven gebruikers van Laat Je Zien aan in evaluaties van workshops en les ervaringen.

In het artikel van Judy Willis (2007) The Neuroscience of Joyful Education komt naar voren hoe plezier en leren elkaar beïnvloeden. Onderbouwt op basis van een aantal door Willis genoemde onderzoeken blijkt dat plezier leren versterkt:

  • Deelnemers leren beter als de ervaring in de lessituatie plezierig is en relevantie heeft voor het leven, de belangstelling en ervaringen van de deelnemers (Chugani, 1998; Pawlak, Magarinos, Melchor, McEwan, & Strickland, 2003).
  • Deelnemers onthouden het geleerde beter als het met een sterke positieve emotie samenhangt(Dulay & Burt, 1977; Krashen, 1982).


Uit onderzoek van Kohn (2004) komt naar voren dat bij deelnemers die minimale stress ervaren en die betrokken en gemotiveerd zijn, informatie vrij langs de affectieve filter in de amygdala vloeit en dat deze deelnemers hogere cognitieve niveaus behalen, verbindingen leggen en regelmatig aha-momenten ervaren. Dit leren ontstaat niet in stille leeromgevingen met een docent die een lezing geeft, maar in leeromgevingen waar een sfeer is van energiek samen onderzoeken en ontdekken.