Nieuw Inspiratie: verschil tussen versies
Regel 71: | Regel 71: | ||
# Taba, H., & Elkins, D. (1967) ''Teaching strategies for the culturally disadvantaged.'' Chicago, USA: Rand McNally | # Taba, H., & Elkins, D. (1967) ''Teaching strategies for the culturally disadvantaged.'' Chicago, USA: Rand McNally | ||
# Tough, Paul (2012). ''How Children Succeed: Grit, Curiosity, and the Hidden Power of Character.'' New York, USA: Houghton Mifflin Harcourt Publishing Company {{#info: Leren verwoorden van je ervaringen vanuit een positieve benadering, wat kun je meenemen uit de ervaring waar je nu iets aan hebt? Wat heb je nodig op dit moment om verder te gaan? Leren doorzetten door juiste aanmoediging is heel behulpzaam. Het bouwen van karakter is een belangrijk aspect van [[I How Children Succeed|succes in het latere leven.]]|note}} | # Tough, Paul (2012). ''How Children Succeed: Grit, Curiosity, and the Hidden Power of Character.'' New York, USA: Houghton Mifflin Harcourt Publishing Company {{#info: Leren verwoorden van je ervaringen vanuit een positieve benadering, wat kun je meenemen uit de ervaring waar je nu iets aan hebt? Wat heb je nodig op dit moment om verder te gaan? Leren doorzetten door juiste aanmoediging is heel behulpzaam. Het bouwen van karakter is een belangrijk aspect van [[I How Children Succeed|succes in het latere leven.]]|note}} | ||
+ | # Willis, Judy (2007 Summer | Volume 64). ''The Neuroscience of Joyful Education - Brain research tells us that when the fun stops, learning often stops too.'' ([https://www.psychologytoday.com/files/attachments/4141/the-neuroscience-joyful-education-judy-willis-md.pdf Psychology Today Engaging the Whole Child]) | ||
+ | |||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> |
Versie van 24 aug 2020 22:44

Inspiratie
De methodologie Laat Je Zien De methodologie geeft ruimte aan persoonlijke ontwikkeling, gesproken en geschreven taal, spel, beweging, verbeelding en presentatie in samenhang met alle vakken die in het reguliere onderwijs aan bod komen. De eigen ervaring staat centraal. is geïnspireerd door kennis en denkwijzen uit allerlei verschillende vakgebieden. Hieronder vindt u een overzicht van onze belangrijkste inspiratiebronnen. Als u op de vraagtekens klinkt bij de verschillende titels kunt u lezen welke aspecten van de genoemde kennis en denkwijzen in Laat Je Zien een rol spelen.
Overzicht van vakgebieden en inspiratiebronnen
Uitvouwen
TaalvormingDe basis van taalvorming is in de woorden van Frederice; vertellen, lijstje maken, kiezen, vertellen en schrijven. Deze werkvormen zijn rechtstreeks overgenomen om mee aan de slag te gaan bij Laat Je Zien. Het is simpel en doeltreffend om op deze manier iedere keer ruimte te geven aan de eigen ervaring.
Uitvouwen
Didactische zienswijzen en theorieën In Laat Je Zien wordt vanuit dit construct gewerkt. Een docent kan op maat kleine of minder kleine suggesties doen aan iedere deelnemer zodat deze leerling verder gaat met zijn/haar ontwikkeling. Telkens in een gesprek of met een opdracht de deelnemer zo benaderen dat deze zich gezien voelt en verder wil en durft te gaan met zijn/haar leerervaringen-proces. De docent is een aanreiker en gids in het leerproces van zijn/haar deelnemers tegelijkertijd blijft de docent ook leren.
Uitvouwen
Ontwikkeling op basis van de kunsten Een manier om te kijken naar het maken van een beeld is dat de deelnemers worden uitgedaagd een ervaring of een aspect van een ervaring uit te drukken in een beeld. Een deelnemer gaat dan opzoek naar een vertaling van een gebeurtenis en de gevoelens bij die gebeurtenis in een beeldvorm.
Uitvouwen
Emotionele intelligentie en ontwikkeling Emotionele intelligentie kan worden ontwikkeld en versterkt, hiervoor is het belangrijk om te praten over emoties en gevoelens. Iedere gebeurtenis, iedere sociale interactie wekt gevoelens op.
Uitvouwen
Beweging en spel Onderwijskundig is er steeds meer onderzoek dat de positieve bijdrage van bewegen op leren onderschrijft. Niet alleen fysiek bewegen maar ook ademenen en mindfulness kunnen een bijdrage leveren aan het welzijn en onderhoud van een persoon.
Uitvouwen