Opmaat: verschil tussen versies
Regel 1: | Regel 1: | ||
{{Kopweg}} | {{Kopweg}} | ||
− | {{ | + | {{Zelf lessen maken plaat}} |
<div class="row"> | <div class="row"> |
Versie van 24 aug 2020 09:29
Opmaat
In het huidige onderwijs is er overwegend aandacht voor de cognitieve ontwikkeling. Zo wordt er vaak gebruik gemaakt van een vaardigheid als schrijven. Bij schrijven denken we vaak dat het alleen een cognitief proces is. ‘Heb ik dit woord wel goed gespeld?’ ‘Kan ik iets verzinnen wat leuk en origineel is?‘
De Grunberg Academie is van mening dat schrijven een samenwerking is tussen je hoofd, je zintuigen en je intuïtie. Op de weg naar het schrijven toe heb je dus wel degelijk je intuïtie en waarneming nodig. Voor het vervolg van het schrijfproces heb je dan weer de cognitieve functies nodig. Om de intuïtie en cognitie in balans te brengen begint elke les in de drieluik werkstructuur met fysieke oefeningen voor het samenwerken van je linker- en rechterhersenhelft.
Nu bestaat er voldoende onderzoek van bijvoorbeeld Scherder, E. (2017), Sitskoorn, M. (2008) en andere auteurs waarin wordt aangetoond dat beweging, muziek, tekenen en dansen een belangrijke bijdrage leveren aan het versterken van de cognitieve functies van het brein. Door in alle lessen oefeningen op te nemen is er als vanzelfsprekend een rol weggelegd voor beweging. Daarnaast wordt zo ook de gezondheid van de leerlingen ondersteunt op een impliciete manier. Bewegen en spel zijn een natuurlijk onderdeel van de lessen en op die manier ook van het leven van de leerlingen.
De opmaat bestaat uit twee oefeningen: de Energieke Dynamiek (ED) en de Fysieke Dynamiek passend bij het Onderwerp (DO).
Effect van de dynamieken
- Een optimaal niveau van alertheid en sensorische integratie.
- Verscherping van concentratie.
- Humor en ontspanning door het spelelement.
- Bevordering van saamhorigheid.
- Een stimulans fysieke ruimte in te nemen met je verbale en non-verbale taal.
- Openstelling van het brein voor kennisopname.