Lezen B: verschil tussen versies

Regel 6: Regel 6:
  
 
<h3>'''Lezen'''</h3>
 
<h3>'''Lezen'''</h3>
<h4>'''Waar je ''bereid'' bent om te sterven'''</h4>
+
<h4>'''Les: Waar je ''bereid'' bent om te sterven'''</h4>
<h5>Duur thuis ± week< / individueel</h5>
+
<h5>Duur: ± 1 week - Thuis individueel</h5>
 
<br>
 
<br>
De docent introduceert een boek van de schrijver wiens column of fragment een rol heeft gespeeld in de eigen ervaring. Het kan ook dat er nu juist gekozen wordt voor een boek van een andere schrijver zolang het aansluit bij het onderwerp van de eigen ervaring. In deze les is keuze gemaakt voor:
+
De docent introduceert een boek van de schrijver wiens column of fragment een rol heeft gespeeld in de eigen ervaring. Het kan ook dat er nu juist gekozen wordt voor een boek van een andere schrijver, zolang het maar aansluit bij het onderwerp van de eigen ervaring. In deze les is gekozen voor: [https://www.athenaeum.nl/boek/?authortitle=arnon-grunberg/de-joodse-messias--9789048835010 De Joodse Messias] (Lebowski, 2004) van Arnon Grunberg.
Arnon Grunberg, [https://www.athenaeum.nl/boek/?authortitle=arnon-grunberg/de-joodse-messias--9789048835010 De Joodse Messias] (Lebowski, 2004)
 
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
De deelnemers lezen het fragment, een hoofdstuk of een heel boek dat de docent aanbiedt/ voorstelt.
+
De deelnemers lezen het fragment, hoofdstuk of boek dat de docent voorstelt. Gekozen kan worden voor:
Gekozen kan worden voor:
+
* Een fragment dat aansluit bij het thema;
* een fragment dat aansluit bij het thema,
+
* Een roman uit het oeuvre van de schrijver dat aansluit bij het thema;
* een roman uit het oeuvre van de schrijver dat aansluit bij het thema,
+
* Een interview met de schrijver;
* een interview met de schrijver,
+
* Een roman of fragment van een andere schrijver dat aansluit bij het thema.
* een roman of fragment van een andere schrijver dat aansluit bij het thema.
 
 
<br>
 
<br>
De keuze is afhankelijk van het niveau van de deelnemers. Het lezen is een voorbereidende opdracht en kan thuis worden gedaan. Als de docent twijfelt of er dan ook echt wordt voorbereid kan er een fragment in een bepaalde tijd worden gelezen in de les. Dit laatste om te zorgen dat alle deelnemers hetzelfde uitgangspunt hebben voor het vervolg van de les.<br>
+
De keuze is afhankelijk van het niveau van de deelnemers. Het lezen is een voorbereidende opdracht en kan thuis worden gedaan. Als de docent twijfelt of de deelnemers zich hebben voorbereid, dan kan er een fragment in een bepaalde tijd worden gelezen in de les. Dat zorgt ervoor dat alle deelnemers hetzelfde uitgangspunt hebben voor het vervolg van de les.
 +
<br>
 +
<br>
 +
Het thema van deze les is naast de focus op het werk van de schrijver een kennismaking of uitwerking van de stijlvorm '''het interview'''. Afhankelijk van het niveau van de deelnemers en de nadruk die de docent wil aanbrengen, kiest de docent wat hij de deelnemers aanbiedt en waar ze mee aan de slag gaan.
 
<br>
 
<br>
Het thema van deze les is naast de focus op het werk van de schrijver een kennismaking of uitwerking van de stijlvorm, '''het interview'''. Afhankelijk van het niveau van de deelnemers en de nadruk die de docent wil aanbrengen kiest de docent wat hij de deelnemers aanbiedt en waar ze mee aan de slag gaan.
 
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
* Fragment, lees selectie
+
* Fragment, leesselectie;
* Informatie over de stijlvorm ter oriëntatie voor de docent
+
* Informatie over de stijlvorm het interview ter oriëntatie voor de docent;
* Drieluik antwoordblad, nadenken over de indeling van de linkerzijde dit kan leiden tot een extra blad.
+
* Drieluik-antwoordblad, nadenken over de indeling van de linkerzijde wat kan leiden tot een extra blad.
 
+
*
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>

Versie van 25 okt 2020 22:50


naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Bereid 1.1.jpeg

Lezen

Les: Waar je bereid bent om te sterven

Duur: ± 1 week - Thuis individueel


De docent introduceert een boek van de schrijver wiens column of fragment een rol heeft gespeeld in de eigen ervaring. Het kan ook dat er nu juist gekozen wordt voor een boek van een andere schrijver, zolang het maar aansluit bij het onderwerp van de eigen ervaring. In deze les is gekozen voor: De Joodse Messias (Lebowski, 2004) van Arnon Grunberg.

De deelnemers lezen het fragment, hoofdstuk of boek dat de docent voorstelt. Gekozen kan worden voor:

  • Een fragment dat aansluit bij het thema;
  • Een roman uit het oeuvre van de schrijver dat aansluit bij het thema;
  • Een interview met de schrijver;
  • Een roman of fragment van een andere schrijver dat aansluit bij het thema.


De keuze is afhankelijk van het niveau van de deelnemers. Het lezen is een voorbereidende opdracht en kan thuis worden gedaan. Als de docent twijfelt of de deelnemers zich hebben voorbereid, dan kan er een fragment in een bepaalde tijd worden gelezen in de les. Dat zorgt ervoor dat alle deelnemers hetzelfde uitgangspunt hebben voor het vervolg van de les.

Het thema van deze les is naast de focus op het werk van de schrijver een kennismaking of uitwerking van de stijlvorm het interview. Afhankelijk van het niveau van de deelnemers en de nadruk die de docent wil aanbrengen, kiest de docent wat hij de deelnemers aanbiedt en waar ze mee aan de slag gaan.

Voorbereiden
  • Fragment, leesselectie;
  • Informatie over de stijlvorm het interview ter oriëntatie voor de docent;
  • Drieluik-antwoordblad, nadenken over de indeling van de linkerzijde wat kan leiden tot een extra blad.