Bereid af: verschil tussen versies

Regel 21: Regel 21:
 
<h5>'''Voorbeeld koffer'''</h5>
 
<h5>'''Voorbeeld koffer'''</h5>
 
[[File:wiki bij afsluiting koffer3.jpg|700px]]
 
[[File:wiki bij afsluiting koffer3.jpg|700px]]
<br>
 
<br><br>
 
<br><br>
 
<br>
 
<br><br>
 
<br>
 
<br><br>
 
 
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>  
 
</div>  
 
<br>
 
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h5>'''Welke onderwerpen kan de toekomst brengen?'''</h5>
 
<h5>'''Welke onderwerpen kan de toekomst brengen?'''</h5>
<h5>Duur ± 5-10 minuten</h5>  
+
<h5>Duur: 5 à 10 minuten</h5>  
Tijdens dat de deelnemers met elkaar delen wat ze hebben geschreven, luistert de docent goed en schrijft een aantal onderwerpen die langs komen op zodat het zichtbaar is voor de deelnemers. Nadat iedereen in de groep gedeeld heeft wat hij/zij heeft op geschreven, vraagt de docent te kijken naar thema's die zijn langsgekomen. De docent heeft waarschijnlijk een voorkeur voor een thema omdat het goed kan aansluiten bij een nieuw onderwerp uit zijn lesprogramma. Toch bekijkt de docent alle thema's met de deelnemers en vraagt de deelnemers om aanvulling van het lijstje thema's. Vervolgens kan de docent de leerlingen laten stemmen welk thema de volgende les een rol zal gaan spelen. Veel thema's bieden een ruime mogelijkheid voor aanknopingspunten en kunnen zo prima verweven worden met toekomstige lesstof en lesdoelen.
+
    <div class="mw-collapsible-content">
<br>  
+
Wanneer de deelnemers met elkaar delen wat ze hebben opgeschreven, luistert de docent goed en schrijft een aantal onderwerpen die langskomen zichtbaar voor de deelnemers op. Nadat iedereen in de groep gedeeld heeft wat hij heeft opgeschreven, vraagt de docent te kijken naar de thema's die zijn langsgekomen. De docent heeft waarschijnlijk een voorkeur voor een bepaald thema omdat het goed aansluit bij een nieuw onderwerp uit zijn lesprogramma. Toch behandelt de docent alle thema's met de deelnemers en vraagt hun om aanvulling. Vervolgens kan de docent de leerlingen laten stemmen welk thema de volgende les een rol zal gaan spelen. Veel thema's bieden een ruime mogelijkheid voor aanknopingspunten en kunnen zo prima verweven worden met toekomstige lesstof en -doelen.
 +
  </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h5>'''Optioneel voorbereiding voor een volgende les'''</h5>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 
<h5>'''Optioneel voorbereiding voor een volgende les'''</h5>
 
<h5>'''Optioneel voorbereiding voor een volgende les'''</h5>
 
# Het resultaat van de les zal in de tussenliggende tijd tot de volgende bijeenkomst worden toegepast. De deelnemers houden bij hoe dat gaat. In de volgende les is er aan het begin tijd om de ervaringen kort te delen;
 
# Het resultaat van de les zal in de tussenliggende tijd tot de volgende bijeenkomst worden toegepast. De deelnemers houden bij hoe dat gaat. In de volgende les is er aan het begin tijd om de ervaringen kort te delen;
# De docent bereidt een nieuwe cyclus voor. Dit kan zijn een volgende les uit 9 X Grunberg of een eigen gemaakte les op basis van dit format.  
+
# De docent bereidt een nieuwe cyclus voor. Dit kan zijn een volgende les uit 9x Grunberg of een eigen gemaakte les op basis van dit format.
# Indien passend bij het schema lezen de deelnemers de literatuur behorend bij de volgende les, de docent heeft dit voorbereidt;
+
# Indien passend bij het schema lezen de deelnemers de literatuur behorend bij de volgende les. De docent heeft dit voorbereidt;
# Naar keuze kan de docent eén of twee deelnemers uitnodigen om de dynamieken voor de volgende les voor te bereiden en te leiden. Naar gelang het niveau biedt de docent passende begeleiding. Deze opdracht roteert en alle deelnemers komen in teams aanbod.
+
# Naar keuze kan de docent een of twee deelnemers uitnodigen om de oefeningen voor de volgende les voor te bereiden en te leiden. Afhankelijk van het niveau biedt de docent passende begeleiding aan. Deze opdracht roteert en alle deelnemers komen in teams aan bod.
<br>
+
 
 
{{#set: Theorie=|Module=Lees|Serie=9xGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=|Module=Lees|Serie=9xGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}}
  
 
[[Categorie:Pagina's met onjuiste bestandskoppelingen]]
 
[[Categorie:Pagina's met onjuiste bestandskoppelingen]]

Versie van 26 okt 2020 13:27

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar9G1 v2.jpeg

Afsluiting

Les - Waar je bereid bent om te sterven

Wat neem je mee?

Duur: ± 5 minuten - Hele groep

De deelnemers zitten in een kring en de docent stelt de vraag: Wat neem je mee van wat er vandaag aan de orde is gekomen? Schrijf dit op het A4 met een afbeelding van een koffer, een gereedschapskist of een andere beeltenis met open ruimte.

Voorbereiden
  • A4 met een beeltenis van een koffer, of andere beeltenis, ter illustratie van dit onderdeel.



Voorbeeld koffer

Wiki bij afsluiting koffer3.jpg


Welke onderwerpen kan de toekomst brengen?
Duur: 5 à 10 minuten

Wanneer de deelnemers met elkaar delen wat ze hebben opgeschreven, luistert de docent goed en schrijft een aantal onderwerpen die langskomen zichtbaar voor de deelnemers op. Nadat iedereen in de groep gedeeld heeft wat hij heeft opgeschreven, vraagt de docent te kijken naar de thema's die zijn langsgekomen. De docent heeft waarschijnlijk een voorkeur voor een bepaald thema omdat het goed aansluit bij een nieuw onderwerp uit zijn lesprogramma. Toch behandelt de docent alle thema's met de deelnemers en vraagt hun om aanvulling. Vervolgens kan de docent de leerlingen laten stemmen welk thema de volgende les een rol zal gaan spelen. Veel thema's bieden een ruime mogelijkheid voor aanknopingspunten en kunnen zo prima verweven worden met toekomstige lesstof en -doelen.


Optioneel voorbereiding voor een volgende les
Optioneel voorbereiding voor een volgende les
  1. Het resultaat van de les zal in de tussenliggende tijd tot de volgende bijeenkomst worden toegepast. De deelnemers houden bij hoe dat gaat. In de volgende les is er aan het begin tijd om de ervaringen kort te delen;
  2. De docent bereidt een nieuwe cyclus voor. Dit kan zijn een volgende les uit 9x Grunberg of een eigen gemaakte les op basis van dit format.
  3. Indien passend bij het schema lezen de deelnemers de literatuur behorend bij de volgende les. De docent heeft dit voorbereidt;
  4. Naar keuze kan de docent een of twee deelnemers uitnodigen om de oefeningen voor de volgende les voor te bereiden en te leiden. Afhankelijk van het niveau biedt de docent passende begeleiding aan. Deze opdracht roteert en alle deelnemers komen in teams aan bod.